Myśl o zdjęciu zawsze przed jego zrobieniem i po. Nigdy w trakcie. Sekretem jest czas. Nie musisz działać szybko. Fotografowany model musi zapomnieć o tobie, a gdy to już się stanie musisz działać bardzo szybko”, uczy nas legendarny fotoreporter, Henri Cartier-Bresson, a jeszcze prościej sprawę ujmuje Susan Sontag, amerykańska pisarka i aktywistka (a prywatnie życiowa partnerka Annie Leibovitz), mówiąc, że: „Fotografowanie to w gruncie rzeczy akt nieinterwencji”. Te znane cytaty przytaczam nie bez powodu. Jak prawdziwe są to stwierdzenia, najlepiej dowodzą ekskluzywne wywiady, które publikujemy w tym wydaniu Digital Camera Polska. Bo dobry fotoreporter potrafi stać się niewidzialny. Właśnie tak, niewidzialny. Wydaje się, że bez tej umiejętności nie byłoby najsłynniejszych zdjęć sportu Eamone’a McCabe, nagrody World Press Photo (i wielu innych) dla Wojtka Grzędzińskiego i wyjątkowych reportaży Roberta Yagera, który poświęcił 18 lat życia fotografowaniu gangów Los Angeles. Uczymy się od nich nie tylko podejścia do ludzi, ale również warsztatu, kompozycji i nietypowej, fotograficznej wrażliwości. Eamonn McCabe powiedział nam, że największy żal ma do młodych adeptów tego fachu za to, że nie studiują już prac mistrzów fotografii. Bo to właśnie przez oglądanie setek i tysięcy prac znakomitych fotografów najlepiej uczymy się, jak robić jeszcze lepsze zdjęcia. Mamy więc nadzieję, że kolejne wydanie DCP będzie dla Was równie inspirujące jak poprzednie (czego najlepszym dowodem jest znacznie zwiększony nakład tego numeru). Dlatego, oprócz świetnych wywiadów, szczególnie polecamy Historię jednego zdjęcia, w której Szymon Szcześniak, jeden z najlepszych polskich portrecistów młodego pokolenia, zdradza Czytelnikom tajniki swojego warsztatu. Cały czas zachęcamy też do przesyłania własnych prac. Najlepsze z nich opublikujemy i nagrodzimy.