Wydarzenia / Wystawy

Duchowość i zjawiska nadprzyrodzone tematem Fotofestiwalu

Wystawy | 2019-05-20

Supernatural/Nadprzyrodzone - z takim tematem przewodnim 13 czerwca wystartuje 18. Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi

Program 18. Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi będzie krążył wokół tematów: duchowości, społeczności i rytuałów, poznania i metafizyki, a także niewyjaśnionych zjawisk, duchów i widm. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 13-30 czerwca - jak zwykle wydarzeniami i aktywnościami wypełni wszystkie zakątki miasta, a także zaprosi widzów do odwiedzenia blisko trzydziestu międzynarodowych wystaw oraz nowych, niedostępnych do tej pory lokalizacji miejskich.

W tym roku Fotofestiwal został zaplanowany na prawie trzy tygodnie, w tym czerwcowy długi weekend. Poprzednia edycja festiwalu dotyczyła relacji człowieka z naturą, w tym roku program skupi się głównie na duchowości i zjawiskach nadprzyrodzonych. Skąd pomysł na tegoroczny temat “Supernatural/ Nadprzyrodzone”? O tym mówi Franek Ammer, jeden z kuratorów festiwalu: "Sfera duchowości i wiary to coś, co być może definiuje nas jako gatunek, a przynajmniej zajmuje ważne miejsce w naszym życiu. Jednocześnie nie jest proste ujęcie czegoś tak ulotnego i właściwie niewidzialnego. Tegoroczny festiwal jest zaproszeniem do spojrzenia na ten uniwersalny aspekt ludzkiej egzystencji przez pryzmat kultury europejskiej, oczami artystów, którzy posługują się nie tylko fotografią, ale łączą ze sobą także inne dziedziny sztuki oraz odwołują się do antropologii, psychologii i nauk ścisłych".


© Fotofestiwal 2019, David Fathi, The last road of the immortal woman/ Ostatnia podróż nieśmiertelnej kobiety
© Fotofestiwal 2019, David Fathi, The last road of the immortal woman/ Ostatnia podróż nieśmiertelnej kobiety

Program festiwalu składa się z ośmiu wystaw indywidualnych i jednej wystawy grupowej, które podejmą trzy kręgi tematyczne. Pierwszy z nich opowie o wspólnotach duchowych, rytuałach oraz zakorzenieniu duchowości w kulturze; drugi poruszy temat postępu nauki w odnalezieniu odpowiedzi na metafizyczne pytania oraz racjonalnego podejścia sfery współczesnych duchowych poszukiwań; trzeci zaś dotyczyć będzie próby zarejestrowania niewidzialnego oraz kontaktu z duchami poprzez tworzenie obrazu, a także roli artysty jako medium lub alchemika.

Wystawy pojawią się w zaadaptowanych na tę okazję pustych lokalach przy ulicy Piotrkowskiej, w zamkniętych na co dzień przestrzeniach OFF Piotrkowskiej - miejscem, którymi od lat zachwycają się zagraniczne media, a także nowych, sekretnych lokalizacjach - a w nich kolejna porcja wystaw, impreza oraz specjalne pokazy filmowe. Do wydarzenia przyłączyły się również łódzkie galerie partnerskie: Muzeum Książki Artystycznej, Miejska Galeria Sztuki, Punkt odbioru Sztuki, Galeria Mała Czarna, Galeria ASP Piotrkowska 68, Galeria Wschodnia, Muzeum Włókiennictwa, Pracownia Portretu, Wi-MA oraz Lokal, które przygotują wystawy specjalne - będzie ich ponad dwadzieścia. Program jak co roku uzupełnią warsztaty, foto-spacery po starych fabrykach, wieczorne pokazy slajdów z muzyką na żywo, spotkania i dyskusje w ramach Strefy Edukacyjnej, a także wydarzenia branżowe takie jak “Photo-Match, czyli zupełnie inny przegląd portfolio”.  To znak firmowy Fotofestiwalu na arenie międzynarodowych wydarzeń fotograficznych, który jest otwarty także dla publiczności. Wreszcie, nie zabraknie także pokazów filmowych poświęconych zarówno fotografii, jak i tematowi głównemu festiwalu.

Szczegółowy program: www.fotofestiwal.com


© Fotofestiwal 2019, Nicola Lo Calzo, Cham
© Fotofestiwal 2019, Nicola Lo Calzo, Cham

Program Fotofestiwalu - wystawy główne

Projekt Nicoli Lo Calzo jest trwającym od prawie 10 lat wizualnym śledztwem, w którym autor odnosi się do postkolonialnego dziedzictwa w XXI wieku. Fotograf stara się dokumentować niematerialne ślady tragicznej przeszłości obydwu Ameryk i Afryki. Dla setek milionów ich mieszkańców kultywowanie swoich wierzeń było ostatnią formą oporu przeciw kolonializmowi i możliwością zachowania tożsamości.

Piotr Zbierskiw swoim projekcie fotograficznym o zanikających rytuałach, zwraca uwagę na bliskość tradycyjnych kultur z naturą, a także odmienne od naszego podejście do śmiertelności. Jednym z plemion, które zainteresowało fotografa jest Toraja. Jego przedstawiciele do początku XX wieku praktycznie nie mieli kontaktu z europejską cywilizacją - ich wierzenia przetrwały w prawie niezmienionej formie przez setki lat. Warto dodać, że to właśnie podczas Fotofestiwalu odbędzie się premierowa odsłona najnowszego projektu laureata tak prestiżowych nagród jak Leica Oskar Barnack Award.


© Fotofestiwal 2019, Piotr Zbierski, Echoes Shades/ Cienie echa
© Fotofestiwal 2019, Piotr Zbierski, Echoes Shades/ Cienie echa

Christoph Draeger i Heidrun Holzfeind opowiadają w swoim projekcie o Auroville - współczesnym przypadku budowania wspólnoty na bazie duchowych i humanistycznych ideałów. Odwiedzając to miejsce w Indiach pół wieku od czasu symbolicznego gestu założenia osady, artyści sprawdzają na ile udało się urzeczywistnić idee Matki założycielki sprzed 60 lat.

Projekt Davida Fathi (laureata Grand Prix Fotofestiwal z 2016 roku) „Ostatnia droga nieśmiertelnej kobiety” przedstawia historię chorej na raka Henrietty Lacks, której tkanki rakowe zostały pobrane w latach 50. bez zgody chorej i jej rodziny. Od tamtej pory są pomnażane, transportowane służąc licznym badaniom i eksperymentom. Fathi nie tylko zwraca uwagę na nadużycia, jakich może dopuścić się nauka dla dobra postępu, ale także dotyka filozoficznego problemu granic istnienia będącego do tej pory domeną religii i filozofii.

Henrik Spohler, w swoim cyklu „Hipoteza”, od wielu lat dokumentuje największe ośrodki naukowe zajmujące się zarówno badaniem życia na Ziemi, jak i obserwacją kosmosu. Zaś Klaus Pichlerw swoim ironicznym projekcie „To na zawsze zmieni twoje życie” przygląda się zgoła mniej naukowemu podejściu do rzeczywistości: ezoteryce i wszelkich usługach pseudonaukowych oferowanych przez ludzi nastawionych wyłącznie na zysk.


© Fotofestiwal 2019, Henrik Spohler, Hypothesis/ Hipoteza
© Fotofestiwal 2019, Henrik Spohler, Hypothesis/ Hipoteza

Wystawa Brada Feuerhelma „Amerykańskie objawienie” bazująca na kolekcji pocztówek i zdjęć prasowych z pierwszej połowy XX wieku, opowie o niezwykłej sile apokaliptycznych i postapokaliptycznych scenariuszy losów ludzkości.

Program zamknie wystawa grupowa „Pokoje”. Wychodząc od naukowego fenomenu kwantowej fotografii wystawa skupiać się będzie na możliwościach rejestrowania niewidzialnego, ciemni fotograficznej jako miejsca kontaktu z nadprzyrodzonym oraz duchowej symbolice obrazów. Na wystawie zaprezentowane zostaną filmy, instalacje dźwiękowe, rzeźby oraz fotografie autorstwa: Patrycji Orzechowskiej, Kuby Woynarowskiego, Alexandra Gehringa, Carlo van de Roera oraz Mileny Soporowskiej. Wystawę otworzy i zamknie performance muzyczno-wizualny Bartka Talagi i Alexa Raczyńskiego.

Udostępnij: Facebook Google Wykop Twitter Pinterest

Powiązane artykuły

Wydawca: AVT Korporacja Sp. z o.o. www.avt.pl