Na wystawie "Widzialne i niewidzialne" Filip Ćwik i Volkan Kızıltunç zaprezentują projekty z pogranicza filmu i fotografii
Filip Ćwik i Volkan Kızıltunç
|
|
Wernisaż: 15 maja 2015 (piątek) o godz. 19.00
Wystawa: 16 maja-26 czerwca 2015 Spotkanie z artystami: 14 maja 2015 (czwartek) o godz. 18.00 Miejsce: Trafostacja Sztuki, ul. Świętego Ducha 4, Szczecin |
|
Artyści zaproszeni do trzeciej odsłony programu TRAFO MEDIA LAB, Filip Ćwik (Polska) i Volkan Kızıltunç (Turcja), używają filmu i fotografii jako narzędzia do badań ludzkich zachowań i emocji. Filip Ćwik przemierza internet i zawłaszcza pornograficzne obrazy dostępne tylko dla wtajemniczonych. Volcan Kiziltunç natomiast filmuje ludzi, których portretowane, prawie nieruchome ciała wyrażają złość, bezradność czy lęk przed nieznanym.
Filip Ćwik jest jednym z tych artystów, którzy wykorzystują, przetwarzają i edytują to, co odkryją w świecie wirtualnym. Przez ponad półtora roku, świadomie przekraczając granice prywatności, obserwował seansy cyberseksu i dyskretnie dokumentował internetowe schadzki. Jednak nie temat zapożyczenia jest istotny w przypadku tej serii fotografii, lecz obsesyjne wręcz badanie zachowań ludzkich i emocji. Przekłada się ono na opartą na gestach opowieść o samotności i bezradności.
Ćwik z wyczuciem tnie kadry nie bojąc się jednak obnażenia pornograficznej rzeczywistości, którą obserwuje. Dzięki zamierzonej estetyzacji poprzez cyfrową manipulację, dokładnie wystudiowane kadry, często wyjęte z pierwotnego kontekstu, zmieniają postrzeganie pornograficznego obrazu. Widoczne na zdjęciach piksele stają się dominującym elementem graficznym i niwelują czysto seksualny, brutalny i szokujący charakter obrazu. Przewrotny tytuł cyklu "To wszystko miłość" nie jest bynajmniej sarkastycznym komentarzem autora, lecz podkreśleniem odosobnienia i poszukiwań namiastki miłości w rzeczywistości zdominowanej przez wirtualny kontakt.
Bohaterowie "The Unspectacular" Volkana Kızıltunça to zwykli ludzie, mieszkający w obrębie Stambułu, Nevşehir czy Trabzon, tureckich miast dotkniętych transformacją. Dla podkreślenia różnic, jakie w tych miejscach zachodzą, artysta świadomie wybiera kadry takie jak: obrzeża miast, domy w trakcie rozbiórki czy drogi na peryferiach. Aby dotknąć istoty problemu, Kızıltunç używa prostego zabiegu jednocześnie pokazując jak cienka jest granica pomiędzy wideo a fotografią. Mówi filmowanym ludziom, że będą fotografowani, jednak używa długiej ekspozycji za pomocą wideo.
Tym zabiegiem odwołuje się do korzeni fotografii, kiedy czas był niezwykle istotnym czynnikiem w procesie jej powstawania. Jak napisała Lora Sarıaslan milczące wideo Kızıltunça jest nie tylko przedstawieniem dokumentacji efemerycznej chwili, którą czasem przełamują minimalistyczne gesty, lecz także momentem obserwacji i kontemplacji. Poprzez pozornie lokalny temat artysta pokazuje globalne zjawisko, jakim są dotkliwe dla wielu przemiany.
TRAFO MEDIA LAB jest to druga, po TRAFO PLUG IN: PROJECT ROOM, cykliczna seria wystaw w Trafostacji Sztuki w Szczecinie, która prezentuje dialog dwóch popularnych mediów: wideo i fotografii. Program bada ich funkcję, kontekst i rolę oraz analizuje wzajemne relacje. Pokazuje, gdzie kończą się granice obu mediów, a gdzie mogą być one przekraczane. Celem jest również wywołanie dyskusji na temat miejsca wideo i fotografii w kontekście dominujących obecnie tendencji opartych na przekazie cyfrowym czy wirtualnym.
Co dwa miesiące począwszy od 30 stycznia 2015 roku TRAFO MEDIA LAB przedstawia dwóch wybitnych artystów młodego pokolenia. W ramach TRAFO MEDIA LAB pokazane już zostały prace Karola Komorowskiego i Alana Warburtona, Mateusza Kiszki i Urszuli Kozak. Trzecia odsłona zaprezentuje Filipa Ćwika i Volkana Kızıltunça, a kolejne będą dialogiem duetu Epectase (Corentin Fohlen i Jérôme Von Zilw) i Krzysztofa Maniaka, Tomasza Wiecha i Pawła Żukowskiego oraz Marka Kucharskiego i Dominiki Gęsickiej.