Przedstawiamy sposób na to, jak odtworzyć w Photoshopie wrażenie poruszających się chmur na zdjęciu krajobrazowym powstałym przy długiej ekspozycji
Fotografując z długim czasem otwarcia migawki, można podkreślić mijający czas, szczególnie jeżeli w scenie mamy poruszające się elementy, takie jak np. chmury lub woda. Kombinacja wietrznego dnia i długiego czasu ekspozycji daje zdjęcie, w którym widać ślad przesuwających się obłoków.
Foto
|
Rozmycie promienisteTo rodzaj rozmycia oferowanego przez filtr, który rozmywa piksele na zewnątrz centralnego punktu po okręgu. Dodaje to chmurom efektu głębi i perspektywy, których nie da się stworzyć za pomocą tradycyjnego rozmycia. Gdy eksperymentujecie z filtrem Rozmycia promienistego, skorzystajcie z opcji wyboru jakości, eksperymentujcie z najniższą, i gdy już spodoba Wam się efekt, przestawcie na najwyższą. Zaoszczędzi to Wam trochę czasu. |
Uchwycenie takiego widoku za pomocą samego aparatu nie jest proste, ciężko zgrać wszystkie elementy składające się na takie ujęcie w jednym czasie i miejscu. Jeżeli ustawicie odpowiednio długi czas, który pozwoli na zapisanie ruchu chmur, jednocześnie wzrośnie ryzyko przepalenia niektórych partii zdjęcia i zgubienia detali w najjaśniejszych partiach obrazu. Oczywiście można tutaj podeprzeć się filtrem ND, który zatrzyma część światła. Umożliwi to otwarcie migawki na dłuższy czas i zminimalizuje ryzyko przepalenia. Jednak nie mamy gwarancji powodzenia, ponieważ na udane zdjęcie poruszających się po niebie chmur wpływ ma także wiatr, szybkość, z jaką obłoki się poruszają oraz czas ekspozycji, jaki ustawiliśmy.
Dlatego w tym tutorialu pokażemy, jak symulować efekt rozmytych chmur za pomocą Photoshopa. Wytłumaczymy, jak dodać rozmycie na zdjęciu wykonanym z krótkim czasem otwarcia migawki. Posłużymy się typowym zdjęciem krajobrazowym. Zaprezentujemy sposób, w jaki należy zmodyfikować działanie filtra Rozmycia promienistego, by uzyskać efekt perspektywy. Potem użyjemy masek warstw, które umożliwią zmieszanie określonych obszarów warstwy rozmytej i oryginalnej, by efekt był jak najbardziej realistyczny.