Warsztat / Edycja

Popraw zdjęcia w Adobe Camera Raw [wideo]

Edycja | 2014-01-19

Zobaczcie, jak edytować pliki RAW za pomocą Adobe Camera Raw. Nauczycie się poprawiać kolory i tony oraz jak doprowadzić do perfekcji reprodukcję detali

Foto

Format RAW i DNG

Podobnie jak tradycyjne negatywy, które trzeba było obrabiać w ciemni, pliki cyfrowe muszą być edytowane w "ciemni cyfrowej". Różni producenci oferują różne metody zapisywania plików, tak by nie były to informacje w żaden sposób skompresowane. Dlatego pliki te nazywają się RAW, czyli surowe.

Adobe umożliwia eksportowanie plików RAW jako cyfrowe negatywy. DNG - to uniwersalny format dla wszystkich obrazów w formacie RAW. Nikon zapisuje je jako NEF, Canon jako CR2. Adobe to ujednolica. W odróżnieniu od reszty plików w formacie RAW, ACR zapisuje wszystkie poczynione zmiany w aktualnym pliku DNG, nie musi do niego tworzyć oddzielnych plików XMP.

Wielu fotografów woli robić zdjęcia w formacie JPEG, bo oszczędzają w ten sposób miejsce na karcie i nie muszą podbijać kolorów, gdyż zazwyczaj robi to za nich procesor aparatu. Pliki JPEG są bowiem wstępnie przetworzone przez aparat, mają narzucany określony styl kolorów zdjęć i balans bieli. Fotografując w JPEG, tracimy jednak wiele informacji o kolorach i tonach obrazu, próba wprowadzenia korekcji w tym formacie niesie za sobą konsekwencje w postaci większego szumu i licznych artefaktów.

By mieć więcej informacji o kolorach i tonach fotografowanej sceny, przestawcie w aparacie  format zapisu zdjęć na RAW i edytujcie je w Adobe Camera Raw. ACR ma wszystkie niezbędne narzędzia i menu bogate w różnego rodzaju opcje i suwaki.

W tym tutorialu pokażemy Wam, jak korzystać z ACR i jak edytować zdjęcie, by wyciągnąć z niego jak najwięcej dostępnych informacji. Zobaczycie, jak ustawić zakres tonalny zdjęcia, by zwiększyć jego kontrast, jak podbić nasycenie danego koloru bez przesycania innych lub tworzenia takich, których drukarki nie będą w stanie odwzorować. Pokażemy także, jak pozbyć się śladów plam z matrycy i na koniec, jak odpowiednio wyostrzyć delikatne szczegóły obrazu.

Przydatne informacje podczas edycji zdjęć

  • Swobodna edycja. Nie można na stałe zmieniać oryginalnych pikseli pliku RAW. Wszystkie zmiany zapisane są jako plik XMP, który zapisany jest wraz z plikiem RAW. Oznacza to, że można do woli eksperymentować bez obawy o zniszczenie oryginalnego pliku RAW.
  • Aktualizacja ACR. Starsze wersje Photoshopa mogą mieć problemy z otwarciem plików RAW nowszych modeli aparatów. Na szczęście są specjalne plug-iny ACR, które można ściągnąć i zainstalować. Wystarczy przejść do Pomoc>Aktualizacje. Manager umożliwi ściągnięcie najnowszych wersji potrzebnych wtyczek
  • Usuwanie kurzu. Gdy usuwacie kurz za pomocą pędzla korygującego, powinniście znaleźć pędzel, który będzie pasował do wszystkich zabrudzeń. Jeżeli jednak znajdziecie wyjątkowo duży brud, za pomocą prawego przycisku myszy i przycisku Alt możecie szybko zmienić rozmiar i twardość pędzla

Zobacz film jak poprawić zdjęcia w Adobe Camera Raw

Popraw zdjęcia w Adobe Camera Raw krok po kroku

1
Ustawiamy głębię koloru
W Photoshopie Elements wybieramy Plik>Otwórz i wybieramy plik wejściowy (pobierz oryginalny plik). Plik jest cyfrowym negatywem, więc otworzy się w oknie Adobe Camera Raw. By wyciągnąć z niego jak najwięcej informacji o kolorze z rozwijanego menu Głębi, na dole po lewej wybieramy 16 bitów/kanał.
2
Ustawiamy balans bieli
Fotografowane góry wydają się trochę za ciepłe. Z racji tego, że pracujemy na pliku RAW, możemy łatwo ochłodzić zdjęcia, korzystając z suwaka, który przesuwamy do wartości ok. 4900. Delikatną zielonkawą poświatę możemy zneutralizować, przesuwając suwak Tinty na -1, tworzymy w ten sposób balans bieli użytkownika.
3
Analizujemy ekspozycję
Histogram pozwala nam zobaczyć wszelkie nieprawidłowości dotyczące ekspozycji. Wykres nie dochodzi do lewej krawędzi, co oznacza, że brakuje w nim ciemnych tonów. Po prawej jest podobnie, czyli jasnych tonów także brakuje, zdjęcie składa się w znacznej mierze z półtonów.
4
Odkrywamy fakturę
Kontrast zdjęcia jest trochę za słaby. By go wzmocnić, musimy przyciemnić cienie i rozjaśnić światła. Dzięki temu odkryjemy fakturę skał i otaczającego je krajobrazu. Najeżdżamy kursorem na suwak Ekspozycji i przesuwamy go do wartości +0,25. Podbijamy w ten sposób najjaśniejsze tony.
5
Przyciemniamy cienie
By przyciemnić cienie bez jednoczesnego przyciemniania innych tonów, sięgamy po suwak Czarne i ustawiamy jego wartość na 17. Za sprawą modyfikacji świateł i cieni, które sięgają już prawie obu stron histogramu, udało nam się rozsunąć histogram. By zobaczyć zdjęcie przed i po poprawkach, odhaczcie okienko podglądu.
6
Podbijamy kontrast
By dodatkowo zwiększyć kontrast, przesuwamy suwak Kontrastu w prawo do +68. Najciemniejsze cienie stały się prawie czarne, natomiast światła jeszcze jaśniejsze. Teraz histogram jest znacznie ciekawszy. Zwiększenie kontrastu sprawiło, że obraz nie jest już tak płaski.
7
Równoważymy tony
Histogram skłania się bardziej ku prawej stronie, czyli do sekcji świateł. By zrównoważyć ekspozycję, redukujemy intensywność najjaśniejszych tonów, przesuwając suwak Odtwarzania w prawo do 35. Dzięki temu najjaśniejsze tony będą ciemniejsze, a wykres rozciągnie się ku lewej.
8
Podnosimy kontrast półtonów
Mgła i chmury nad krajobrazem składają się głównie z półtonów. By wyciągnąć szczegóły z chmury, przesuwamy suwak Przejrzystość do +30. Podnosi to kontrast półtonów bez wpływu na dobrze eksponowane światła i cienie. W chmurach widać teraz więcej kształtów i fakturę.
9
Podbijamy kolor
Podbijając nasycenie kolorów, odkrywamy fakturę i szczegóły krajobrazu, niestety łatwo się w tym zagalopować, co sprawia, że wszystko wygląda zbyt sztucznie, a kolory są przesycone. Przesuwamy więc suwak Nasycenia do +12, dzięki czemu kolory stają się nieco żywsze.
10
Podnosimy jaskrawość
Suwak Jaskrawość służy do podbijania intensywności słabszych kolorów bez wpływu na te, które już są intensywne. Przesuwając suwak Jaskrawości do +16, można podbić jaskrawość niebieskiego nieba bez przesycania żółtych elementów krajobrazu.
11
Robimy zbliżenie
By stworzyć odbitkę, na której będzie dobrze widać szczegóły skały, wybieramy lupkę, klikamy, by zobaczyć 100% powiększenie. Jeżeli będziecie patrzeć pod mniejszym powiększeniem, nie będziecie w stanie dostrzec efektywności ostrzenia.
12
Ostrzymy
Przy 100% powiększeniu skały wyglądają mało wyraźnie. By je wyostrzyć, zmieniamy wartość w menu szczegół. Ustawiamy Ilość na 58, Promień na 1.0, Szczegół na 25, Maskowanie na 0. Odhaczamy okno Podglądu, dzięki temu widzimy wersję przed i po.
13
Usuwamy szum
Czyste obszary zdjęcia, takie jak niebo, są trochę zaszumione. Podnosimy więc wartość suwaka Redukcji szumu luminancji do 10, co go zmiękcza. Trzeba pamiętać, by korzystać z tego suwaka rozważnie, gdyż zmiękcza on także detale. Bezpieczniej redukować jest szum kolorowy, ustawiamy Kolor na 44.
14
Zapamiętaj i otwórz
Klikamy na podstawowe menu. Gdy naciśniemy Gotowe, zapiszemy dokonane zmiany w pliku RAW, a dokładniej w podpiętym pliku (zobaczcie, o co chodzi po lewej na dole). Gdy spojrzycie na niebo, zobaczycie na nim paprochy z brudnej matrycy. Klikamy Otwórz obraz i otwiera się standardowy edytor Elements.
15
Konwertujemy głębię obrazu
Zanim skorzystamy z Punktowego pędzla korygującego, którym usuniemy kropki na zdjęciu, musimy przekonwertować zdjęcie z wersji 16 bitów na kanał na 8 bitów/kanał. Wybieramy Obraz>Tryb i wybieramy 8 bitów/kanał. Za pomocą lupki oglądamy zdjęcie pod 100% powiększeniem.
16
Usuwamy zabrudzenia
Sięgamy po pędzel korygujący. Wybieramy mały z miękką końcówką. Typ ustawiamy na Wyrównanie, teraz klikamy na każdą z plamek. Narzędzie będzie nakładać łatkę z próbkowanego obszaru, ukrywając wszelkie zabrudzenia, które chcemy zlikwidować.
Udostępnij: Facebook Google Wykop Twitter Pinterest

Powiązane artykuły

Wydawca: AVT Korporacja Sp. z o.o. www.avt.pl