Warsztat / Teoria

50 sposobów, by zaoszczędzić czas i robić lepsze zdjęcia

Teoria | 2014-02-17

Nie traćcie ani chwili! Oto 50 wskazówek, które pomogą Wam zaoszczędzić czas i wyciągnąć z aparatu jeszcze więcej!

Znalezienie w natłoku codziennych domowych i zawodowych obowiązków czasu na fotografowanie jest dosyć trudne. Aby pomóc Wam jak najlepiej wykorzystać każdą minutę, którą znajdziecie na robienie zdjęć, prezentujemy Wam 50 przydatnych, praktycznych sztuczek. Pomogą Wam one zarówno przy pracy z aparatem, jak i podczas edycji zdjęć, tak by fotografowanie sprawiało Wam jeszcze większą radość i dawało prawdziwą satysfakcję.

Nasze podpowiedzi zaczynają się już na etapie przygotowywania i sprawdzania sprzętu przed wyjściem w plener, czy na sesję - zobaczycie, jak wiele czasu można zyskać odpowiednio przygotowując się do zdjęć. Dowiecie się, co zrobić, by aparat zawsze był gotowy do wykonania zdjęcia, zanim jeszcze weźmiecie go do ręki.

Pokażemy Wam kilka technik i skrótów, które ułatwią znalezienie odpowiedniego pleneru, najlepszej kompozycji i dopasowanie parametrów ekspozycji, tak byście za każdym razem wracali z naprawdę świetnymi zdjęciami. Niezależnie od tego, jak dobrze zaplanowaliście sesję i jak dobre wykonaliście zdjęcia, trzeba je będzie odpowiednio wyedytować i zarchiwizować. Dlatego podpowiemy Wam, co zrobić, by spędzić przed komputerem jak najmniej czasu.

Niezależnie od tego, czy wolicie fotografować krajobrazy, portrety czy sport, prezentowane w artykule sztuczki pomogą Wam zaoszczędzić cenny czas i usprawnią sposób Waszej pracy z aparatem oraz ze zdjęciami, których edycję opanujecie do perfekcji.


Zanim wyruszysz

01Wyczyść matrycę. Nawet w przypadku aparatów z wbudowanym systemem czyszczenia matrycy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że drobinki kurzu dostaną się na jej powierzchnię. Takie drobinki widać na zdjęciach, a ich usunięcie zajmuje dodatkowy czas. Najlepszym sposobem na pozbycie się kurzu z matrycy jest oddanie aparatu raz na jakiś czas do serwisu lub samodzielne, ale bardzo ostrożne usunięcie zanieczyszczeń. Warto przed każdą sesją zrobić zdjęcia testowe i sprawdzić, czy na matrycy nie ma zanieczyszczeń, szczególnie jeżeli ostatnio często zdarzało Wam się zmieniać obiektywy. Zestawy do czyszczenia matrycy i obiektywów możecie kupić w każdym sklepie ze sprzętem foto.

Foto

Tryb Użytkownika

Popularne lustrzanki umożliwiają ustawienie co najmniej jednego trybu Użytkownika. To świetny sposób na zapamiętanie najważniejszych parametrów, takich jak ISO, tryb ostrzenia czy balans bieli, z których najczęściej w danych sytuacjach korzystacie. Dzięki przypisaniu tej funkcji, możecie je aktywować za pomocą jednego ruchu pokrętłem.

02Prosty zestaw. Dobrym pomysłem jest noszenie ze sobą zapasowego obiektywu i lampy błyskowej, jednakże trzeba uważać, by w nawyk nie weszło noszenie całego arsenału. Dlatego zanim wyjdziecie w teren, przejrzyjcie zawartość torby i zastanówcie się, czy naprawdę wszystko, co się tam znajduje będzie Wam potrzebne. Pamiętajcie, czasami zamiast wydłużać ogniskową, lepiej zbliżyć się o te kilka kroków i wykorzystać możliwości szkła z krótszą ogniskową, ale większym otworem przysłony.

03Formatowanie karty i ładowanie baterii. Jest naprawdę niewiele rzeczy, które potrafią bardziej irytować, niż rozładowana bateria w czasie sesji. Podobnie pełna karta pamięci ze zdjęciami, których dalszych losów nie pamiętamy i nie możemy z tego powodu ich skasować. Dlatego spróbujcie wyrobić sobie zwyczaj formatowania kart zaraz po zrzuceniu zdjęć na komputer (i ich sprawdzeniu) oraz ładowania baterii zawsze po powrocie ze zdjęć.

04 Czyszczenie filtrów i obiektywów. Przedni element obiektywu jest bardzo podatny na wszelkiego rodzaju zabrudzenia, może osiadać na nim kurz a także tłuszcz naniesiony wilgotnymi palcami. Takie zanieczyszczenia wywołują różne efekty, które raczej negatywnie wpływają na jakość zdjęć, chociażby na ich ostrość. Dlatego warto przed każdą sesją dokładnie wyczyścić przednią część obiektywu lub zakrywający go filtr. Drobinki można usunąć pędzelkiem z gruszką, a tłuste ślady - ściereczką z płynem do czyszczenia obiektywów.

05 Przetestuj style zdjęć. Większość nowych aparatów cyfrowych oferuje opcje zwane Stylem zdjęć, które mogą przydać się do podkreślania konkretnych elementów charakteru sceny już na etapie robienia zdjęcia. Dzięki temu można nadać fotografiom styl Portret, Krajobraz itp. Ewentualnie samodzielnie ustawia się nasycenie, ostrość i kontrast zdjęć, które ma się zamiar wykonać.


Posługuj się stylami obrazów. Dostosuj w nich nasycenie, ostrość i kontrast, aby zdjęcie portretowe, czy krajobrazowe zostało odpowiednio dopracowane już w aparacie
Posługuj się stylami obrazów. Dostosuj w nich nasycenie, ostrość i kontrast, aby zdjęcie portretowe, czy krajobrazowe zostało odpowiednio dopracowane już w aparacie

06 Minimalizuj zniekształcenia. W niektórych aparatach istnieje możliwość korekty zniekształceń obiektywu już na etapie robienia zdjęcia. Opcje korekcji wpisane są normalnie w menu, ale są aktywne tylko wtedy, gdy obiektyw znajduje się w bazie danych aparatu. Jeżeli uda Wam się zminimalizować zniekształcenia na etapie robienia zdjęć, będziecie mieli znacznie mniej pracy przy komputerze.


Ustawienie korekty zniekształceń obiektywu w aparacie, to szybki sposób pozbycia się dystorsji, czy winietowanie.
Ustawienie korekty zniekształceń obiektywu w aparacie, to szybki sposób pozbycia się dystorsji, czy winietowanie.

07 Automatyczne obracanie zdjęć. W menu większości aparatów można znaleźć opcję, która umożliwia automatyczne obracanie zdjęć wykonanych w różnej orientacji aparatu. Aktywując tę funkcję, macie z głowy obracanie zdjęć po zrzuceniu na komputer.

08 Sprawdź format i rozmiar zdjęć. By robić zdjęcia najlepszej jakości, należy ustawić najwyższe parametry rozdzielczości i jakości zdjęć. Jednakże jeżeli z góry wiecie, że zdjęcia są przeznaczone do Internetu lub na małe odbitki, możecie zmniejszyć ich wagę, co zaoszczędzi Wam sporo miejsca na dysku i pozwoli czas przeznaczony na ich edycję wykorzystać w inny sposób.

09 Przyciski szybkiego dostępu. Większość funkcji przycisków, znajdujących się na obudowie aparatu, przypisana jest do danych opcji fabrycznie, jednakże są także przyciski, którym można samodzielnie przypisać wybrane funkcje, dając szybki dostęp do tych najczęściej używanych. Ponownie pozwala to zaoszczędzić czas i pominąć etap uaktywniania ich przez menu. W aparacie Canon 1100D przyciskowi SET można przypisać kilka różnych opcji - od jakości zdjęć po ISO czy Kompensację ekspozycji lampy. Podobne funkcje można przypisać przyciskowi Fn w aparatach Nikona. Przekonacie się, jak skutecznie takie rozwiązanie może usprawnić pracę.

10 Moje menu. Wiele lustrzanek daje użytkownikowi możliwość ustawienia menu według jego potrzeb, tak żeby najbardziej potrzebne opcje były łatwo dostępne. Dlatego jeżeli macie jakieś określone opcje, takie jak Style zdjęć czy inne efekty, aktywowane z menu aparatu, możecie zaimportować je do Waszego menu i mieć do nich szybszy dostęp - bez potrzeby przechodzenia całej ścieżki głównego menu. Niektóre z modeli, np. Nikon D3200 prezentują w menu najczęściej ostatnio używane funkcje, jednakże tego menu nie można sobie dokładnie ustawić.


Ekspozycja i ostrość

11 Okiełznaj kompensację ekspozycji. Pomimo tego, że system pomiaru światła w większości przypadków podpowiada właściwe parametry, zdarzają się sytuacje, w których trzeba zastosować Kompensację ekspozycji. Główną zasadą przy ustawianiu korekcji jest wybranie ujemnej Kompensacji przy scenach bardzo ciemnych i dodatniej przy tych bardzo jasnych.


Pamiętaj o stosowaniu kompensacji ekspozycji, aby aparat poprawnie dobrał parametry ekspozycji
Pamiętaj o stosowaniu kompensacji ekspozycji, aby aparat poprawnie dobrał parametry ekspozycji

12 Ekspozycja pod światła. Utracone szczegóły w światłach są znacznie trudniejsze do odzyskania niż te w cieniach, szczególnie jeżeli fotografujecie w formacie JPEG. Ponadto wypalone światła wyglądają znacznie mniej naturalnie niż niedoświetlone cienie, dlatego jeżeli fotografujecie mocno kontrastową scenę, najlepiej ustawić ekspozycję pod światła, tak by szczegóły z tej partii zdjęcia były dobrze widoczne.

Foto

Tryb Program

Nawet w trybie Program możecie w pełni kontrolować czas otwarcia migawki oraz wartość przysłony. Wystarczy przekręcić odpowiednie pokrętło, by zmienić pary wartości obu parametrów.

13 Korzystaj z Auto ISO. Auto ISO to opcja zazwyczaj pomijana, ale w parze z Manualnym trybem fotografowania sprawdza się wspaniale. Pozwala na szybki dobór czułości matrycy, adekwatny do zastanych warunków i parametrów. To idealna opcja, gdy robicie zdjęcia sportowe, gdy chcecie zamrozić akcję lub gdy pracujecie z małą głębią. Automatyczne ISO pozwala sprzętowi na dopasowanie czułości matrycy - w zależności od aktualnych warunków oświetleniowych.

14 Korzystaj z Bracketingu (AEB). Jeżeli spotkaliście się z sytuacją, gdy musieliście fotografować w trudnym świetle i nie wiedzieliście, co zrobić, by uzyskać jak najlepsze rezultaty, wypróbujcie opcję bracketngu. Wystarczy wykonać kilka zdjęć (zazwyczaj trzy, wykonywane automatycznie) - jedno powinno być z sugerowaną ekspozycją, drugie z lekkim niedoświetleniem i jedno z prześwietleniem. Potem wybieramy zdjęcie, które faktycznie prezentuje się najlepiej.

15 Korzystaj z filtra. Nawet jeżeli korzystacie z lustrzanek cyfrowych, stosowanie tradycyjnych, wykorzystywanych jeszcze za czasów fotografii analogowej, filtrów ma sens i czasami jest jedynym sposobem na wykonanie świetnych zdjęć. Duży kontrast pomiędzy jasnym niebem a ciemnym pierwszym planem, który wyraźnie widać w czasie zachodu i wschodu słońca, wykracza poza możliwości matryc aparatów. Ratunkiem w tej sytuacji jest filtr połówkowy, który przyciemnia jasne niebo, pozostawiając pierwszy plan bez zmian. Z kolei filtr polaryzacyjny jest niezastąpiony gdy chcecie zlikwidować odblaski na niemetalowych powierzchniach.


Podpis w higslide
Filtr połówkowy przyciemni jasne niebo, pozostawiając pierwszy plan bez zmian. Dzięki temu uzyskacie zrównoważoną ekspozycje, bez konieczności późniejszego składania dwóch zdjęć w Photoshopie.

16 Wypróbujcie tryb zwiększające dynamikę. Jeżeli nie macie połówkowych filtrów ND i fotografujecie sceny o dużym kontraście, na ratunek może Wam przyjść np. tryb HDR, dostępny już w wielu nowoczesnych lustrzankach. W aparatach marki Canon, mamy także Auto Lighting Optimizer, a w Nikonie - Active D-Lighting, można je aktywować przez główne menu.

17 Użyj właściwego trybu ostrzenia. W nowych lustrzankach autofocus sprawuje się zazwyczaj bardzo dobrze, ale by zyskać jak najlepsze rezultaty, warto wybrać do sceny odpowiedni tryb ustawiania ostrości, dopasowany do sytuacji lub obiektu, który chcemy fotografować. Do statycznych scen najlepiej użyć trybu Pojedynczego zdjęcia (One Shot - w Canonie i AF-S - w Nikonie), do poruszających się obiektów najlepszy jest AI Servo w Canonie i AF-C w Nikonie.


Fotografując obiekty w ruchu, należy używać ciągłego trybu autofokusa
Fotografując obiekty w ruchu, należy używać ciągłego trybu autofokusa

18Korzystaj z przycisku blokady ostrości. Zazwyczaj ostrość łapiemy w momencie wciśnięcia do połowy spustu migawki. Jeżeli fotografujecie poruszający się obiekt, może to nie być jednak takie proste. Dlatego warto znaleźć przycisk, który - niezależnie od spustu migawki - pozwoli Wam aktywować autofocus. Zlokalizujecie go przez Menu użytkownika. Na korpusie niektórych aparatów znajduje się przycisk oznaczony AE -Lock, którym niezależnie możecie aktywować funkcję ostrzenia.

19 Przejmijcie kontrolę nad punktami autofocusa. Najlepszym sposobem na wyciągnięcie z autofocusa tego, co najlepsze jest właściwe korzystanie z punktów ostrości. By to zrobić, należy przełączyć się na ręczny wybór lub pojedynczy tryb AF i za pomocą pokrętła wybrać odpowiedni punkt, znajdujący się najbliżej obszaru, na który chcecie ostrzyć. W modelach takich, jak D7000 lub EOS 7D i wyższych, można wybierać zarówno grupy punktów, jak i punkty pojedyncze, co idealnie przydaje się przy fotografowaniu szybko poruszających się obiektów, których przybliżoną trajektorię jesteście w stanie przewidzieć. Wykorzystując grupę punktów, macie większe szanse na sprawne śledzenie obiektu.

20 Ostrz ręcznie. W fotografii makro lub w słabym świetle nieoceniana jest umiejętność ręcznego ostrzenia, która może dać znacznie lepsze rezultaty niż autofocus, który w takich warunkach może się gubić lub ustawiać ostrość nie na te elementy, na których Wam zależy. By ostrzyć precyzyjnie, najlepiej przestawić się na widok Live View, co pozwala w powiększeniu sprawdzić ostrość wykonanego zdjęcia.


Ręczne ostrzenie w trybie podglądu obrazu na żywo, to sposób na udane zdjęcia makro
Ręczne ostrzenie w trybie podglądu obrazu na żywo, to sposób na udane zdjęcia makro

Technika i kadrowanie

21 Korzystaj z podglądu. Obszar, który jest wyraźny na zdjęciu, określany jest jako płaszczyzna ostrości. Niestety czasami trudno go oszacować, szczególnie jeżeli korzysta się z obiektywów typu zoom. Z pomocą przychodzi wtedy przycisk Podglądu głębi ostrości. Przymyka on przysłonę do pożądanej wielkości i pokazuje, jak w zdjęciu kształtować się będzie głębia ostrości. Podglądając scenę przez wizjer przy małym otworze przysłony, zauważycie, że obraz będzie dosyć ciemny, ale odrobina praktyki pozwoli Wam dostrzec to, co dzieje się ze sceną. Pamiętajcie jednak, że podgląd ten możecie także aktywować w trybie Live View, co może Wam ułatwić nieco pracę.


Odpowiednia głębia ostrości w zdjęciach makro jest bardzo istotna
Odpowiednia głębia ostrości w zdjęciach makro jest bardzo istotna

22 Długie czasy bez statywu. Statyw nie zawsze jest niezbędny. Nowoczesne systemy stabilizacji obrazu umożliwiają fotografowanie z dłuższymi czasami bez obawy o poruszenie. Jeżeli w czasie fotografowania znajdziecie jakiś murek, płot czy drzewo, możecie śmiało wykorzystać je jako dodatkowy system stabilizacji, o który się oprzecie i zminimalizujecie jakiekolwiek ryzyko poruszenia. Dzięki temu bez statywu będziecie mogli fotografować z czasami nawet 1/4 s z obiektywem szerokokątnym. Kolejnym rozwiązaniem jest zakup małego statywu typu Joby Gorillapod, który można zawsze mieć pod ręką.


Fotografując przy długich czasach bez statywu należy przyjąć najbardziej stabilną pozycję
Fotografując przy długich czasach bez statywu należy przyjąć najbardziej stabilną pozycję

23 Panoramowanie. Panoramowanie czy zamrażanie obiektów w ruchu z jednoczesnym uchwyceniem rozmazanego tła to idealny sposób na uchwycenie na zdjęciu ruchu, jednakże wymaga on wiele praktyki. Wszystko rozbija się o dobranie czasu, odpowiedniego do szybkości poruszającego się pojazdu, oraz płynność ruchu. Ważne, by złapać obiekt w wizjerze i zacząć panoramowanie jeszcze przed wciśnięciem spustu migawki. Trzeba pamiętać, aby wykonując ruch, skręcić się w biodrach i wcisnąć spust migawki w momencie, gdy obiekt znajduje się prawie idealnie naprzeciwko (warto zacząć z czasem ok. 1/60 s). Po czym należy kontynuować ruch jeszcze chwilę po zwolnieniu spustu migawki.


Panoramowanie to sztuka, której warto się nauczyć!
Panoramowanie to sztuka, której warto się nauczyć!

24 Poznaj siłę błysku wypełniającego. Mocno świecące słońce może wydawać się idealne do zdjęć portretowych, jednakże powoduje ono powstanie na twarzach nieestetycznych cieni. Najlepszym sposobem na ich uniknięcie jest skorzystanie z błysku wypełniającego, który rozświetli najciemniejsze obszary. Większość wbudowanych lamp poradzi sobie z tym, pod warunkiem, że będziecie fotografować z małej odległości. W pozostałych przypadkach lepiej zaopatrzyć się w mocniejszą, zewnętrzną lampę błyskową.

25 Korzystaj z blendy. Jednym z najłatwiejszych sposobów na poprawienie jakości zdjęć portretowych jest korzystanie z blendy, która pomaga rzucić trochę dodatkowego światła na obiekty. W mocnym słońcu lub gdy używacie lampy, biała blenda może skutecznie wypełnić cienie. Blenda ustawiana jest zazwyczaj naprzeciwko obiektu i odbija światło, które pada z przeciwnej strony. Jeśli światło jest mocno rozproszone, gdy fotografujecie w zachmurzony dzień, warto sięgnąć po blendę srebrną, która mocno odbija światło. W tym wypadku można ustawić blendę naprzeciwko obiektu, ale tak, by powstały lekkie cienie, które nadadzą zdjęciu bardziej przestrzenny charakter.

26 Fotografuj w pionie i w poziomie. Przy statycznych obiektach warto eksperymentować i fotografować je zarówno w pionowej, jak i poziomej orientacji. Taki manewr zajmie dosłownie kilka sekund, a może okazać się, że orientacja, którą intuicyjnie wybraliście, nie prezentuje obiektu w najlepszy sposób. Poza tym to świetny nawyk dla tych, którzy planują sprzedawać swoje zdjęcia, gdyż taki zabieg podwaja szansę na publikację zdjęć.


Róbcie pionowe i poziome kadry tej samej sceny. Będąc w plenerze nie zawsze decyzja, który wybrać, jest właściwa.
Róbcie pionowe i poziome kadry tej samej sceny. Będąc w plenerze nie zawsze decyzja, który wybrać, jest właściwa.
Foto

Podejdź bliżej

Głównym grzechem fotografów amatorów jest fotografowanie ze zbyt dużego dystansu. By wykonać dobre zdjęcie, należy zrobić kilka kroków naprzód i ładnie wypełnić kadr określoną sceną. Nie pokładajcie swoich nadziei tylko w teleobiektywach.

27 Poziomy horyzont. O ile celowo nie chcecie zniekształcić perspektywy, zawsze powinniście zadbać o idealnie prosty horyzont. Możecie skorzystać z elektronicznej poziomnicy, wyświetlanej na ekranie LCD lub wyposażyć się w poziomnicę montowaną na gorącej stopce aparatu.

28 Tryb Live View i pełny kadr. Większość wizjerów w lustrzankach amatorskich nie pokazuje w kadrze 100% obserwowanej sceny. Zazwyczaj ograniczają się do 95%, przez co nie widać wszystkich szczegółów, które pojawią się przy krawędziach. Dlatego w czasie kadrowania, warto podeprzeć się widokiem na LCD, który pokaże całą scenę.

29 Unikaj bałaganu. Głównym sposobem na ściągnięcie oka widza na pożądany obiekt jest niezaśmiecanie zdjęcia zbędnymi elementami. Osiągnięcie tego wymaga nieco wprawy, ale warto wyrobić sobie zwyczaj rozglądania się dookoła i usuwania z kadru obiektów, które mogłyby odciągnąć uwagę od głównego bohatera kadru.

30 Pamiętaj o zasadach. Macie już nawyk ustawiania głównego obiektu w mocnym punkcie kadru, korzystania z linii, które wiodą okiem po zdjęciu? Zapewne pamiętacie też o obiekcie pierwszego planu, który ma wprowadzić w zdjęcie. Te zasady nie zagwarantują Wam świetnego zdjęcia, ale znacznie zwiększą szansę na powodzenie.


Tło nie musi być totalnie puste, ważne, aby nie odciągało uwagi od bohatera zdjęcia
Tło nie musi być totalnie puste, ważne, aby nie odciągało uwagi od bohatera zdjęcia

Praca w plenerze

31 Sprawdź pogodę. Zanim wyjdziecie z domu, sprawdźcie prognozę pogody, by wiedzieć, czy warto w ogóle wybierać się w dane miejsce i ewentualnie, jaki sprzęt ze sobą zabrać w razie kiepskich warunków atmosferycznych. Jednakże pamiętajcie, że słoneczny poranek nie jest gwarancją pięknej pogody - ta jest zmienna. Piękne słońce może się pojawić nawet wtedy, gdy rano niebo jest zasłane chmurami, ale silny wiatr szybko je przegania i światło przedzierające się przez obłoki fenomenalnie oświetla krajobraz.


Zanim wyruszycie w plener sprawdźcie prognozę pogody.
Zanim wyruszycie w plener sprawdźcie prognozę pogody.

32 Sprawdź czas przypływu. Jeżeli fotografujecie nad morzem, zawsze warto sprawdzić czas przypływu i odpływu, pozwoli to Wam zaplanować czas sesji i zwiększy bezpieczeństwo Wasze i Waszego sprzętu. W sieci jest wiele stron, na których znajdziecie takie informacje. Na wielu z nich możecie znaleźć pływy na najbliższych kilka tygodni, co może Wam pomóc w planowaniu. Przed wyjściem w plener, warto też odpowiednio zabezpieczyć sprzęt, gdyż zarówno woda, jak i piasek oraz sól morska mogą zniszczyć go z zewnątrz a nawet i od środka.


Jeżeli fotografujecie nad morzem, zawsze warto sprawdzić czas przypływu i odpływu
Jeżeli fotografujecie nad morzem, zawsze warto sprawdzić czas przypływu i odpływu

33 Popracuj w ogrodzie. Przykładanie należytej uwagi do szczegółów może zmienić dobre zdjęcie w świetne. Proces ten trzeba rozpocząć od odpowiedniego skomponowania kadru, należy przy tym pamiętać, że w fotografii makro obiekty często można przekładać i czasami likwidować zbędne elementy sceny. Klasycznym przykładem jest fotografowanie kwiatów, które zwykle otoczone są przez liście, które z kolei nie zawsze ładnie prezentują się na zdjęciu. Przekładając określone listki, można sprawić, że obiekt dosłownie zakwitnie.


Dbajcie o kompozycję już na etapie wykonywania zdjęcia. Czyszczenie planu w komputerze jest bardziej czasochłonne.
Dbajcie o kompozycję już na etapie wykonywania zdjęcia. Czyszczenie planu w komputerze jest bardziej czasochłonne.

34 Odpowiedni research. Jeżeli warunki akurat nie sprzyjają fotografowaniu, wykorzystajcie ten wypad na dokładne sprawdzenie lokalizacji, poszukanie ciekawych punktów, z których przy bardziej sprzyjających okolicznościach moglibyście zrobić dobre zdjęcia. Jeżeli znajdziecie fajną lokalizację, warto wcześniej sprawdzić, gdzie wschodzić i zachodzić będzie słońce - takie informacje możecie także znaleźć w internecie.


Korzystajcie z aplikacji, które pomogą Wam zaplanować zdjęcia plenerowe
Korzystajcie z aplikacji lub stron www, które pomogą Wam zaplanować zdjęcia plenerowe

35 Zarezerwujcie sobie czas. Pamiętajcie, aby przyjechać na miejsce co najmniej 30 minut przed czasem, w którym chcecie rozpocząć fotografowanie. To szczególnie ważne, jeżeli zależy Wam na fotografowaniu o wschodzie lub zachodzie słońca, ponieważ wtedy cenna jest każda minuta.

Foto

Sprawdź ustawienia

Pamiętajcie, by przed wykonaniem ważnego zdjęcia dobrze sprawdzić parametry, szkoda by było, gdyby się okazało, że rewelacyjne ujęcie, które właśnie zrobiliście, zostało zapisane tylko jako słabej jakości JPEG lub ze zbyt wysokim ISO , którego używaliście wcześniej podczas zdjęć nocnych.

36 Korzystajcie z retuszu w aparacie. Podobnie jak programy do obróbki plików RAW, nowe aparaty mają opcję wstępnego retuszowania zdjęć w formacie JPEG. Oczywiście nie ma możliwości pełnego retuszu, ale można nadać zdjęciom pewne efekty, poprawić jakieś elementy jeszcze w aparacie, a finalne poprawki wprowadzić na etapie edycji. Pamiętajcie jednak, że takie zmiany zapisują się na karcie pamięci jako oddzielne pliki i zajmują dodatkowe miejsce.

37 Korzystaj z obróbki wstępnej RAW-ów. Fotografowanie w formacie RAW pozwala zapisać plik z dużą ilością informacji przydatnych w czasie edycji, jednak format ten nie jest tak prosty w użyciu, jak zwykły JPEG. Większość nowych aparatów ma możliwość wstępnej obróbki plików przed zrzuceniem ich na twardy dysk komputera. To świetny sposób w sytuacji, gdy musicie podejrzeć zdjęcia na ekranie komputera, a nie macie zainstalowanego programu do edycji RAW-ów.

38 Zapisuj co i gdzie. O ile Wasz aparat nie ma modułu GPS, musicie pamiętać, gdzie zostało wykonane dane zdjęcie. Spróbujcie sfotografować przy okazji jakiś charakterystyczny element miejsca lub róbcie notatki albo nagrania wideo czy audio, dzięki którym będziecie mogli odtworzyć miejsce, w którym wykonaliście dane zdjęcia.

39 Pakuj z głową. Łatwo wrzucić cały sprzęt do torby bez większego namysłu. Problem pojawia się wtedy, gdy jesteście w plenerze i musicie przysiąść na dłuższą chwilę, bo nie możecie znaleźć zapasowej karty albo gdzieś podział Wam się filtr. Spróbujcie wyrobić w sobie nawyk chowania określonych rzeczy w ten sam spodób, byście potem mogli bez chwili wahania sięgnąć w odpowiednie miejsce. Uwierzcie, to pomaga.

40 Czyść statyw. Statywy są najbardziej narażone na czynniki zewnętrzne. Nieraz muszą przetrwać uderzenia fal, deszczu i przy tym oczekuje się od nich, że będą na to wszystko niewzruszone. Niestety złe traktowanie potrafi się zemścić - zalegający piasek może przyczynić się do osłabienia zacisków, blokowania wysuwających się nóg. Dlatego pamiętajcie, by po każdej cięższej wyprawie odpowiednio wyczyścić również trójnóg.


Nie zapominajcie też o regularnym czyszczeniu statywu, a unikniecie niespodziewanych problemów z jego rozłożeniem.
Nie zapominajcie też o regularnym czyszczeniu statywu, a unikniecie niespodziewanych problemów z jego rozłożeniem.

Szybka edycja zdjęć

41 Najpierw kadrowanie. Jeżeli planujecie wykadrować zdjęcie, najlepiej zrobić to na samym początku, zanim zaczniecie nad nim pracować (nie ma sensu męczyć się z usuwaniem drobinek kurzu z obszarów, które i tak planujecie wyciąć). Jednakże odnosi się to także do innych poprawek, takich jak praca na Poziomach czy Krzywych, ponieważ wyjątkowo ciemne lub jasne obszary, które planujecie wykadrować, mogą na etapie edycji wpłynąć na zdjęcie i zmienić jego charakter. Warto jednak przed kadrowaniem zapisać pod inną nazwą oryginał, gdyby zmieniła się koncepcja.


Edycję zacznijcie od kadrowania - nie ma sensu zajmować się obszarami, które i tak potem byście wycięli.
Edycję zacznijcie od kadrowania - nie ma sensu zajmować się obszarami, które i tak potem byście wycięli.

42 Obróć i oznakuj zdjęcia. Niezależnie od tego, jak bardzo jesteście zorganizowani, sortowanie zdjęć w folderach jest czasochłonnym i często irytującym zajęciem. Programy takie, jak Organizer w Photoshop Elements czy Bridge w Photoshop CS mają ułatwić Wam to zadanie, ale musicie pamiętać, by już na samym początku obrócić wszystkie zdjęcia. Ważne też, by nie dawać wszystkim zdjęciom pięciu gwiazdek!


Odpowiednie katalogowanie i oznaczanie zdjęć, to sposób na szybkie dotarcie do zdjęć po dłuższym czasie.
Odpowiednie katalogowanie i oznaczanie zdjęć, to sposób na szybkie dotarcie do nich po dłuższym czasie.

43 Praca na warstwach. Korzystanie z Warstw dopasowania oraz masek i kopiowanie tła wprawdzie może nieco wydłużyć czas spędzony przy komputerze, ale umożliwia szybkie cofnięcie dokonanych zmian i powrót do wersji wyjściowej. Jeżeli popełnicie błąd lub zmienicie zdanie, możecie szybko to skorygować, co również pozwoli Wam zaoszczędzić dużo czasu. Z racji tego, że nie zmieniliście trwale zdjęcia źródłowego, możecie naprawić wszelkie błędy - bez potrzeby cofania całego procesu. Pamiętajcie też, by ważniejsze zdjęcia zapisywać także w formacie PSD, który zarejestruje warstwy i umożliwi powtórną, niedestrukcyjną edycję w późniejszym czasie.


Nawyk pracy na warstwach sprawi, że nigdy nie zmienicie na trwałe swojego zdjęcia.
Nawyk pracy na warstwach sprawi, że nigdy nie zmienicie na trwałe swojego zdjęcia.

44 Naucz się skrótów. Jedną z najlepszych metod na przyspieszenie pracy przy komputerze jest nauczenie się skrótów klawiaturowych, które w mgnieniu oka aktywują potrzebne narzędzia. Wybieranie ich z menu jest zbyt czasochłonne i często irytujące. Oto kilka najważniejszych skrótów, które ułatwią Wam pracę: Ctrl+L - Poziomy, Ctrl+M - Krzywe, Ctrl+U - Barwa/Nasycenie, Ctrl+C - Kopiuj, Ctrl+V - Wklej, Ctrl+J - Nowa warstwa, Spacja - Przytrzymując ją, uaktywniacie rączkę, która umożliwia nawigowanie i poruszanie się po zdjęciu, zwolnienie spacji dezaktywuje to narzędzie.

45 Kopia zapasowa. Zapisywanie kopii zdjęć na zapasowym dysku zabezpiecza je przed katastrofą, jaką mogłoby być utracenie plików w wyniku awarii. Do zapisu możecie wykorzystać płyty DVD albo dyski zewnętrzne czy wirtualne chmury, które są ostatnio coraz bardziej popularne. Ważne, by pliki zapisywać w porządku i robić to regularnie.

46 Grupowa edycja zdjęć. Edytowanie plików RAW może być bardzo czasochłonne, szczególnie jeżeli macie bardzo dużo zdjęć. Jednakże w Adobe Camera Raw możecie otworzyć kilka zdjęć jednocześnie i w zależności od tego, czy korzystacie z Photoshopa CS czy Elements, nadać zmiany wszystkim plikom. W Photoshopie CS można wybrać jedno zdjęcie, dokonać pewnych poprawek, następnie wybrać opcję Zaznacz wszystkie, klikając na przycisk synchronizacji, i wybrać zmiany, jakie mają być nadane reszcie plików z listy. Zarówno w CS, jak i Elements, możecie już na początku zaznaczyć wszystkie zdjęcia i wtedy jakiekolwiek poprawki, których dokonacie, zostaną zastosowane do każdego ze zdjęć.


Nic tak nie oszczędza czasu jak edycja grupowa zdjęć.
Nic tak nie oszczędza czasu jak edycja grupowa zdjęć.

47 Kreatywne ustawienia/akcje. Niektóre powtarzalne czynności, takie jak zmiana rozmiaru zdjęcia, są nudne i czasochłonne, ale Photoshop ułatwia zadanie, umożliwiając zautomatyzowanie wielu czynności. Aby uaktywnić tę opcję, należy wejść w menu Okno>Akcje i stworzyć nową akcję. Należy wcisnąć przycisk nagrywania, znajdujący się u dołu okna dialogowego, i po prostu przeprowadzić dane działanie, wykonując kolejne kroki, po zakończeniu należy wcisnąć Stop. Czynności wykonane w czasie nagrywania zostaną zapisane i będzie można je włączyć i wykorzystać do innych zdjęć. Nie ma możliwości nagrywania Akcji w Photoshop Elements, ale od Elements 7 i w wersjach nowszych jest Action Player, który umożliwia korzystanie z akcji nagranych w Photoshop CS. Nie ma oczywiście możliwości odtwarzania akcji narzędzi, które w Elements nie istnieją, dlatego przed zaimportowaniem akcji - zobaczcie, czego dotyczy i czy wszystkie kroki możecie wykonać w Elements.

48 Kopiuj warstwy dopasowania. Praca z warstwami dopasowania pozwala dokonać wielu zmian, a przy tym pozostawić oryginalne zdjęcie niemal nietknięte. Co ważne, jeżeli chcecie innym zdjęciom nadać podobne zmiany, możecie warstwy dopasowania skopiować i przenieść na kolejne zdjęcie.

49 Dopasuj swoje miejsce pracy. Podstawowy layout programów graficznych, takich jak Elements czy CS, ma paletę narzędzi po lewej stronie i palety po prawej. Układ palet po prawej stronie można dowolnie modyfikować - w zależności od tego, które z nich są najbardziej przydatne w czasie pracy. Klikając na menu Okna, zobaczycie całą listę palet/okien, które możecie wywołać i mieć zawsze pod ręką. Te, z których nie korzystacie, możecie ukryć, by mieć więcej miejsca na pozostałe. Co ważne - nowe wersje CS pozwalają komponować różne pulpity, w zależności od projektu, nad którym pracujecie. W końcu do obróbki zdjęć i do projektów czysto graficznych wykorzystuje się nieco inne narzędzia. Elements zapisuje ostatni układ, jaki był wykorzystywany, natomiast Photoshop umożliwia zapisanie kombinacji przez Okno>Pulpit>Zapisz pulpit.


Okno edytora organizujcie sobie tak, by pracować jak najefektywniej
Okno edytora organizujcie sobie tak, by pracować jak najefektywniej

50 Zapamiętaj ustawienia RAW. Jeżeli zauważycie, że praktycznie każde zdjęcie w formacie RAW poprawiacie w podobny sposób, ostrząc i ustawiając nasycenie na tym samym poziomie, warto zapamiętać te ustawienia i nadawać je wszystkie naraz każdemu ze zdjęć. Jeżeli korzystacie z Adobe Camera Raw w Photoshopie CS, możecie zapisać zmiany, wciskając ikonę rozwijanego menu po prawej stronie i wybierając Zapisz ustawienia. Zarówno Photoshop Elements, jak i CS umożliwiają zapisanie konkretnych wartości ustawień i nadawanie ich każdemu zdjęciu, otwieranemu w Photoshopie. To świetna metoda oszczędzania czasu.


Warto zapisać grupę najczęstszych ustawień, by jednym kliknięciem wprowadzić je do zdjęcia.
Warto zapisać grupę najczęstszych ustawień, by jednym kliknięciem wprowadzić je do zdjęcia.
Udostępnij: Facebook Google Wykop Twitter Pinterest

Powiązane artykuły

Wydawca: AVT Korporacja Sp. z o.o. www.avt.pl