Zobaczcie, jak za pomocą palety kolorów i efektów tonalnych stworzyć niesamowity krajobraz IR w Photoshopie Elements
Większość z nas wie, że postrzeganie kolorów zależy od sposobu, w jaki obiekty absorbują i odbijają światło, np. liście absorbują większość kolorów i odbijają zielony. Odbijane kolory są tym, co widzimy, częścią tzw. widzialnego spektrum światła. Fale światła mają różną długość, nie wszystkie są widoczne gołym okiem – tak jak światło podczerwone.
Foto
|
Efekt WoodaŚwiecąca na biało roślinność, która pojawia się w zdjęciach wykonanych za pomocą filtra podczerwonego, określana jest mianem Efektu Wooda. Jednak ten termin nie odnosi się do drewna (ang. wood), które nie odbija światła podczerwonego, pochodzi od Roberta Williama Wooda, naukowca, który był pionierem w dziedzinie fotografii podczerwonej (i ultrafioletowej) na początku XX wieku. |
By uchwycić sceny i obiekty w świetle podczerwonym, fotografowie używają specjalnych filtrów, które blokują widzialne spektrum fal, ale umożliwiają rejestrację przez matrycę światła podczerwonego. Gdy światło pada na film rejestrujący podczerwień, powstały obraz może okazać się bardzo ciekawy. W monochromatycznych wydrukach podczerwieni światło odbijające się od drzew i trawy sprawia, że promieniują one bielą. Gdy używa się kolorowego filmu wrażliwego na promienie podczerwone, wynik może być jeszcze bardziej zaskakujący. Roślinność będzie jeszcze jaśniejsza, podczas gdy błękitne niebo mocno się przyciemni, co sprawi, że zieleń będzie jeszcze bardziej kontrastowa.
Kolorowy film na podczerwień powoduje pewne zmiany kolorystyczne z dominującą czerwienią na czele. Co ciekawe z racji tego, że blokowane jest spektrum widzialne, zapisuje wyraźniejszy obraz odległych obiektów na horyzoncie.
Opisane wcześniej efekty możemy symulować za pomocą Photoshopa. Pokażemy, jak za pomocą masek warstw przyciemnić niebo i zmieszać z czerwoną tintą, na koniec wyostrzymy nieco elementy na horyzoncie.