Warsztat / Teoria

10 spospobów na łamanie fotograficznych zasad

Teoria | 2020-01-07

Porzuć konwenanse i zacznij myśleć nieszablonowo, aby tchnąć w swoje zdjęcia nieco świeżości

Jak mówi znane powiedzenie, zasady są po to, aby je łamać. I tak z pewnością jest także w przypadku fotografii: przy robieniu zdjęć nie trzeba zawsze czuć się zobligowanym do przestrzegania wszystkich reguł, jakich nauczyłeś się od czasu, kiedy po raz pierwszy sięgnąłeś po aparat. Niektórych z technicznych aspektów fotografowania nie da się zmienić z oczywistych względów – zasady te przez ponad 150 lat istnienia tego medium pozwoliły wszak stworzyć jego wizualny język – jednak w świecie, który nigdy jeszcze nie był nasycony obrazami tak, jak obecnie, coraz trudniej jest sprawić, aby nasze zdjęcia były oryginalne i spowodować, aby twój fotograficzny styl pozwolił Ci naprawdę wyróżnić się z tłumu. Na następnych 10 stronach będziemy łamać zasady. Dowiesz się, jak podstawowe reguły fotografii można szybko ulepszyć, jeśli tylko podejdzie się do nich z otwartym umysłem. I choć niektóre techniki, na których się skupimy, mogą wymagać wykonania pewnej liczby zdjęć próbnych, to żadna z nich nie jest nieosiągalna dla entuzjastycznie nastawionego, zdolnego i mającego twórcze podejście fotografa. Czytaj zatem dalej, aby dowiedzieć się, w jaki sposób robić wyjątkowo kreatywne zdjęcia.


Zasada 1: "Nie fotografuj pod słońce”

Wybierz właściwe miejsce i właściwą porę dnia, a będziesz w stanie zarejestrować zachwycające ujęcia

Jedna z pierwszych zasad fotografii, którą poznajesz, mówi o tym, że nie wolno robić zdjęć pod słońce… I nie bez powodu. Może się okazać, że zostaniesz na chwilę oślepiony, ale wiąże się z tym także ryzyko uszkodzenia czujnika aparatu, jeśli zostanie on wystawiony na działanie bardzo mocnego światła przez dłuższy czas. Istnieją jednak sytuacje, kiedy mimo wszystko warto jest to zrobić. Umieszczenie obiektu – na przykład osoby lub drzewa – pomiędzy aparatem a słońcem może czasem stworzyć przyjemny dla oka efekt artystyczny. Około godziny po wschodzie lub przed zachodem słońca znajduje się ono nisko na niebie, a jego promienie są mniej ostre, co pozwala rejestrować obrazy zalane piękną złotą poświatą.

*Ważna uwaga: podczas fotografowania nigdy nie patrz bezpośrednio w słońce.

Jak zrobić takie zdjęcie...

  • Przełącz aparat w tryb manualny, aby uzyskać większą kontrolę nad ekspozycją.
  • W przypadku portretów używaj ważonego lub punktowego trybu pomiaru światła.
  • Rób zdjęcia, umieszczając słońce na wysokości swoich oczu za fotografowanym obiektem, aby uzyskać interesujący efekt oświetlenia konturowego.

Zasada 2: "Fotografowanie w czasie niebieskiej godziny jest bardzo trudne"

Przy odrobinie staranności możesz uchwycić na zdjęciach magiczny nastrój „niebieskiej godziny”

Mówi się, że tylko odważni fotografowie robią zdjęcia w czasie „niebieskiej godziny”, czyli tuż przed wschodem i po zachodzie słońca. Ciemnoniebieski odcień spowodowany brakiem słońca jest trudny do wiernego odwzorowania na zdjęciach, zaś niski poziom natężenia światła sprawia, że są one niedoświetlone. Jednak ranne ptaszki lub osoby niespieszące się z powrotem do domu zostaną nagrodzone za swoje poświęcenie i cierpliwość, jeśli uda się im znaleźć jakąś ciekawą scenerię w czasie „niebieskiej godziny”.

Jak zrobić takie zdjęcie...

  • Umieść aparat na statywie i użyj dłuższego czasu otwarcia migawki, aby uchwycić więcej szczegółów. Zapisuj ujęcia w plikach RAW, aby zarejestrować jak największą ilość informacji o fotografowanej scenie.
  • Koniecznie wypróbuj tę technikę, uwieczniając pejzaż miejski, by móc zrobić jak najlepszy użytek z dodatkowych źródeł sztucznego światła.

Zasada 3: "W słoneczny dzień unikaj fotografowania w samo południe"

Fotografowanie w pełnym słońcu bywa trudne, ale nagrodą mogą być zdjęcia o żywej kolorystyce

Miejski pejzaż oświetlony przez znajdujące się wysoko na niebie słońce nie wydaje się idealnym tematem do robienia zdjęcia, ale zauważ, że odrobina koloru dodaje fotografii siły wyrazu (a ta mocno kontrastowa scena może wyglądać jeszcze lepiej w czerni i bieli). Również robienie portretów ludziom w południowym słońcu nie jest niemożliwe: użyj fi ltra ND tłumiącego natężenie światła o trzy stopnie przysłony, aby uniknąć prześwietlania świateł, fotografuj z szeroko otwartą przysłoną, aby rozmyć tło, i postaraj się odbić trochę światła w stronę twarzy fotografowanej osoby.

Jak zrobić takie zdjęcie...

  • Wysoki poziom natężenia światła umożliwia fotografowanie z zastosowaniem niskiej czułości matrycy.
  • Szukaj scen z plamami intensywnego koloru, aby odwracały one uwagę od silnie kontrastujących odcieni.
  • Jeżeli wykonujesz portret, znajdź zacienione miejsce, aby zmiękczyć ostre światło słoneczne.

Zasada 4: "Zablokuj ostrość podczas naświetlania"

Eksperymentuj z pierścieniem zoomu w trakcie ekspozycji, aby uzyskać spektakularne efekty

Rozmycie obrazu z użyciem zoomu (poprzez obracanie pierścienia regulacji długości ogniskowej podczas fotografowania) może nadać zdjęciu bardzo charakterystyczny wygląd. Uzyskanie rozmycia z użyciem zoomu jest proste: wystarczy obiektyw zmiennoogniskowy i długi czas otwarcia migawki, na przykład 1/30 s. Naciśnij spust, jednocześnie wydłużając lub skracając ogniskową: każdy sposób da inny efekt, więc eksperymentuj i zdecyduj, który z nich najbardziej Ci się podoba. Pamiętaj o fotografowanym temacie – tylko środek obrazu wykadrowanej sceny będzie ostry.

Jak zrobić takie zdjęcie...

  • Długie czasy otwarcia migawki wynoszące co najmniej 1/30 s oznaczają, że największym problemem będzie duża ilość światła.
  • Ustaw minimalny otwór przysłony obiektywu, na przykład f/22, oraz niską czułość matrycy.
  • Jeśli fotografujesz na zewnątrz, wypróbuj tę technikę w pochmurny lub deszczowy dzień, kiedy poziom natężenia światła jest niższy.

Zasada 5: „Oczy muszą być ostre"

Dodaj świeżości portretom, skupiając uwagę na innych częściach twarzy lub ukrywając oczy

Oczy są tym elementem, na który powinno się ustawiać ostrość przy wykonywaniu portretów. Ale dlaczego nie zignorować tej zasady, aby stworzyć zupełnie nietypowy rodzaj portretu, taki, który naprawdę zrobi wrażenie? Można wykorzystać w tym samym celu wiele innych części twarzy fotografowanej osoby, na przykład nos lub usta. Podobnie jak w przypadku obrazu przedstawionego obok, możesz nawet zakryć twarz, stosując w tym celu jakiś specyficzny zabieg. Na tym ujęciu obfitość włosów na twarzy naszej modelki sprawia, że wszystko, co widzimy, to jej usta oraz nos – i tajemniczy wyraz twarzy, który zachęca do drugiego, a nawet trzeciego przyjrzenia się „portretowi”.

Jak zrobić takie zdjęcie...

  • Znajdź inny główny punkt zainteresowania, na którym zogniskujesz obiektyw, na przykład włosy modelki zakrywające jej twarz.
  • Użyj dużego otworu przysłony, aby uzyskać małą głębię ostrości, by efekt był wyraźniejszy.
  • Podczas fotografowania w pomieszczeniu lub przy słabym oświetleniu zamocuj aparat na statywie i obniż czułość matrycy, aby zarejestrować bardziej szczegółowy obraz.

Zasada 6: "Komponuj w oparciu o regułę trójpodziału"

Aby uzyskać efektowne ujęcia, nie musisz kadrować ujęć zgodnie z zasadą złotego podziału

Mimo że reguła ta jest niezwykle użyteczna, to jej automatyczne stosowanie może prowadzić do tworzenia bardzo przewidywalnych kompozycji. Dlatego czasami warto złamać tę zasadę w celu wprowadzenia do swojego portfolio jakiejś twórczej różnorodności. Zamiast kierować się regułą trójpodziału, umieść obiekt na środku zdjęcia, zwłaszcza podczas wykonywania portretów, i baw się symetrią – często pozwala to stworzyć estetyczne fotografie. Innym łatwym sposobem przeciwstawienia się tej zasadzie kompozycyjnej jest eksperymentowanie z pustą przestrzenią w kadrze: na przykład umieść w narożnikach, których normalnie nie wypełniasz, jakieś detale.

Jak zrobić takie zdjęcie...

  • Wyłącz pomocniczą siatkę kadrowania 3x3 wyświetlaną na ekranie w wizjerze i poszukaj innych sposobów skomponowania obrazu.
  • Umieść fotografowany obiekt na pierwszym planie i sfotografuj go z zastosowaniem niewielkiej głębi ostrości, aby przyciągnąć do niego uwagę oglądających.
  • Znajdź jakieś elementy równoważące kompozycję po obu stronach kadru, aby stworzyć przyjemny dla oka symetryczny obraz.

Zasada 7: "Zawsze trzymaj aparat prosto"

Dodaj dynamiki, ustawiając aparat pod kątem lub spójrz z innej perspektywy na znane tematy

Za każdym razem, gdy robisz zdjęcie, naturalną rzeczą jest to, że starasz się trzymać aparat jak najbardziej prosto. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, abyś lekko go przekrzywił. Aby uzyskać wyrazisty efekt, spróbuj sfotografować scenę z wyraźnie widocznym horyzontem, na przykład plażę lub pole. Pozwoli Ci to w łatwy sposób ocenić skuteczność tej techniki poprzez możliwość odniesienia się do wyraźnych linii, które zazwyczaj starasz się zachować proste. Dzięki powtarzającym się wzorom i niebiesko-białym detalom powyższe zdjęcie bardziej przypomina rzeźbę niż wieżowiec – co dowodzi tego, jak efektowne obrazy można robić przy użyciu tej techniki, kiedy już znajdzie się odpowiedni temat.

Jak zrobić takie zdjęcie...

  • Sprawdź skuteczność tej techniki, fotografując sceny z wyraźnie widoczną linią horyzontu.
  • Niektóre sceny będę się nadawać w tym celu szczególnie dobrze, a inne mniej. Wyjątkowo silny efekt daje wypaczenie linii pionowych.
  • Dobierz głębię ostrości odpowiednią dla tematu – ustaw mały otwór przysłony, aby większa część sceny była ostra.

Zasada 8: „Zawsze pozostawiaj wolną przestrzeń przed poruszającym się tematem”

Naucz się wykorzystywać pustą przestrzeń w celu stworzenia bardziej oryginalnych kadrów

Aby „wydłużyć” ulotny moment poruszającego się obiektu, potrzebuje on pustego obszaru, w którego kierunku będzie się przemieszczać. Określa się go mianem „aktywnie oddziałującej pustki”. Na tym zdjęciu tuman kurzu za rowerzystą stwarza wrażenie ruchu, niemniej wykadrowanie nie pozwala mu już nigdzie dalej „pojechać”. Dlatego w tym obrazie nie chodzi o to, dokąd zmierza kolarz, ale o to, skąd się tu wziął. Odwrócenie sposobu wykorzystania takiej pustej przestrzeni może być skuteczną metodą zwiększenia zainteresowania poruszającym się obiektem.

Jak zrobić takie zdjęcie...

  • Zastanów się, gdzie znajduje się „aktywnie oddziałująca pustka” w fotografowanej scenie i odpowiednio ją wkomponuj w kadr.
  • Wybierz parametry ekspozycji, które pozwolą Ci zamrozić ruch: spróbuj zacząć od czasu otwarcia migawki krótszego niż 1/1000 s.
  • Użycie półautomatycznego trybu preselekcji czasu naświetlania pozwala ograniczyć ryzyko wystąpienia problemów z ekspozycją.

Zasada 9: "Nie kombinuj z głębią ostrości"

Zaskocz oglądających Twoje zdjęcia wyborem punktu ustawienia ostrości i pozwól im się zanurzyć w obrazie

Głębia ostrości jest zwykle wykorzystywana w celu zwrócenia uwagi na temat fotografii poprzez umieszczenie mniej ważnych elementów poza strefą ostrości. Ale dlaczegóż by nie zerwać z tą konwencją? Fotografowanie ptaków lub dzikich zwierząt poprzez widoczne na pierwszym planie nieostre liście tworzy miły dla oka efekt wizualny i jest techniką, którą można łatwo zaadaptować w innych gatunkach fotografii. Zarejestrowanie nieostrego pierwszoplanowego elementu w celu poprowadzenia wzroku oglądającego w głąb obrazu w kierunku ostrego obiektu wywołuje efekt zaskoczenia. Umieść fotografowany temat w centrum lub w głębi kadru i znajdź odpowiedni element dopełniający znajdujący się bliżej aparatu. Ustaw duży otwór przysłony (np. f/4), i zogniskuj obiektyw na głównym obiekcie, w razie potrzeby zmieniając nieco kompozycję.

Jak zrobić takie zdjęcie...

  • Ogniskowa ok. 85 mm pozwala tworzyć przyjemnie wyglądające portrety. Z kolei użycie jasnego obiektywu stałoogniskowego zapewnia miły dla oka efekt bokeh.
  • Aby silniej wyodrębnić temat z tła, spróbuj użyć teleobiektywu.
  • A może warto dodać jeszcze do kompozycji jakiś trzeci element, umieszczając go w innej płaszczyźnie ogniskowania?

Zasada 10: "Fotografując, unikaj robienia oczywistych błędów"

Aby uzyskać bardziej interesujące rezultaty, warto spróbować zrobić coś nie tak, jak należy

Każdemu z nas zdarza się zarejestrować zdjęcie przy użyciu niewłaściwych ustawień, w związku z czym poprawiamy, co trzeba, i kontynuujemy fotografowanie. Ale co powiesz na to, aby umyślnie popełnić jakiś błąd, by stworzyć niepowtarzalny obraz? To zabawne ujęcie psa na smyczy ma dużą siłę wyrazu, ponieważ widać na nim także cień fotografa. Niezależnie od tego, czy było to zamierzone, czy nie, zdradza to kulisy powstania tego obrazu. Inne przykłady umyślnych błędów, które możesz popełniać, to prześwietlenie lub niedoświetlenie, przypadkowe użycie lampy błyskowej lub niewłaściwe ustawienie ostrości.

Jak zrobić takie zdjęcie...

  • Aby uzyskać efekt długiego cienia, fotografuj ze słońcem za plecami, kiedy znajduje się ono nisko na niebie.
  • Umieszczanie siebie samego w kadrze może dodać zdjęciu siły wyrazu podczas chwytania codziennych sytuacji.
  • Dlaczego by nie zrobić sobie „autoportretu” w jeszcze inny sposób? Na przykład spróbuj sfotografować coś przez okno i uchwycić swoje odbicie.
Udostępnij: Facebook Google Wykop Twitter Pinterest

Powiązane artykuły

Wydawca: AVT Korporacja Sp. z o.o. www.avt.pl