Warsztat / Teoria

Ucz się robić zdjęcia uliczne od mistrzów Magnum Learn [poradnik w DCP]

Teoria | 2019-08-04

Digital Camera prezentuje ekskluzywnie fragmenty lekcji z „The Art of Street Photography”, pierwszego internetowego kursu oferowanego przez kultową agencję Magnum Photos

Jak zdefniowałbyś pojęcie fotografii ulicznej? Chociaż termin ten jest powszechnie stosowany, w rzeczywistości nie ma jednej, jasnej i obowiązującej definicji mówiącej, czym ona jest. Już samo słowo „uliczna” jest niejednoznaczne. Podczas gdy często odnosi się je do robienia przez fotografów innym osobom mijanym na chodniku lub w tłumie przechodniów z ukrycia, lub w sposób niepostrzeżony zdjęć à la sauvette (fotografii w biegu – oryginalne wyrażenie użyte do opisu fotografii ulicznej przez Henriego Cartier- Bressona), „ulicą” może być dowolne miejscu w przestrzeni publicznej, wewnątrz lub na zewnątrz. Może znajdować się ono w wiosce lub mieście, a nawet w strefi e działań wojennych.

Dla wielu fotografi a uliczna jest nierozerwalnie związana z tradycją wykonywania zdjęć niepozowanych, na których widoczni są „prawdziwi ludzie robiący prawdziwe rzeczy”, jak opisał to jeden z autorów kursu Richard Kalvar. Inni uważają z kolei, że „ulica” symbolizuje dowolną przestrzeń, w jakiej spotkać można innych ludzi, wejść z nimi w interakcję i ich fotografować.

U podstaw tak zwanej fotografi i ulicznej leży przypadkowe spotkanie w przestrzeni publicznej; uczestniczenie w tym, co dzieje się wokół i doświadczanie różnych rzeczy. Jest to – jak mówi prezes Aperture Foundation Chris Boot – „improwizowanie, myślenie, reagowanie i radzenie sobie z ludźmi… odkrywanie obrazów w miejscach publicznych, w odróżnieniu od robienia zdjęć pozowanych… Musisz być otwarty na możliwości, jakie pojawiają się wokół Ciebie”. Fotografia tego typu może również przedstawiać samą ulicę i to, co ona reprezentuje: ludzkość, społeczeństwo, formy architektoniczne itd.

Nie ma jednej definicji fotografii ulicznej, ani jednej właściwej drogi, czego najlepszym dowodem jest różnorodność podejść do tego gatunku fotografi i. Fotografowanie ściśle zgodnie z tradycją czy kryteriami gatunku może być bardzo ograniczające, podczas gdy w rzeczywistości ulica ma do zaoferowania nieskończone możliwości robienia bardzo różnorodnych zdjęć.

Twoi nauczyciele z kursu Magnum to: Martin Parr, Peter van Agtmael, Carolyn Drake, Richard Kalvar, Mark Power, Bruce Gilden i Susan Meiselas.

Artykuł przeczytacie we sierpniowym wydaniu Digital Camera Polska!

Udostępnij: Facebook Google Wykop Twitter Pinterest

Powiązane artykuły

Wydawca: AVT Korporacja Sp. z o.o. www.avt.pl