Użyj wody, lodu, ognia i światła, aby skierować swoją fotografię na zupełnie nowe tory
Napełnij wodą blachę do pieczenia i połóż ją na blacie kuchennym. Postaw na nim krzesło, abyś miał do czego przyczepić plastikowy woreczek do zamrażania produktów spożywczych napełniony do połowy wodą. Zrób dziurkę w rogu worka za pomocą szpilki, a na tacę zaczną spadać krople wody.
Umieść aparat na statywie i wypełnij kadr samą tylko tacą z wodą oraz kroplą. Najlepiej nadaje się do tego celu obiektyw makro, ale nie jest on do tego niezbędny. Cokolwiek umieścisz za blachą do pieczenia będzie odbijało się w wodzie, więc eksperymentuj z arkuszami papieru o różnych kolorach i fakturach. Po zaaranżowaniu planu zdjęciowego, umieść z jednej jego strony na stosie książek lampę błyskową i skieruj ją w stronę tła.
Niezbędne jest bardzo dokładne zogniskowanie obiektywu, dlatego przełącz aparat w tryb automatycznego ustawiania ostrości i w miejscu rozprysku wody umieść końcówkę ołówka. Wyostrz na niej, a następnie przestaw przełącznik w pozycję MF. Teraz musisz już tylko skupić się na tym, aby nacisnąć przycisk wyzwalacza we właściwym momencie.
Przy wykonywaniu portretów najważniejszą zasadą jest ustawienie ostrości na oczach. Zasady są jednak po to, żeby je łamać, a sugestywne portrety wcale nie muszą przedstawiać wyraźnej twarzy. W deszczowy dzień poszukaj okna z szybą pokrytą kroplami wody. Gdy umieścisz swój temat po drugiej jej stronie, będziesz mógł uczynić krople głównym punktem zainteresowania, a także wykonać refleksyjny portret.
Fotografuj od środka, aby stworzyć wrażenie, że osoba znajduje się na zewnątrz, lub rób zdjęcia z zewnątrz, aby wywołać poczucie, że model tęskni za poprawą pogody. Aby ujęcie było naprawdę efektowne, musisz uzyskać bardzo małą głębię ostrości, tak aby ostre były jedynie krople wody. Aby to zrobić, użyj obiektywu o dużym maksymalnym otworze względnym, np. takiego jak stałoogniskowa „pięćdziesiątka” f/1,8. W trybie preselekcji przysłony ustaw najmniejszą wartość otworu względnego i skomponuj kadr. Ustaw ostrość na kroplach i zrób zdjęcie.
Dysponując obiektywem makro i kilkoma przedmiotami codziennego użytku, można zrobić niesamowite zdjęcia kropel oleju rozpływających się na powierzchni wody. Podobnie jak w przypadku większości ujęć makro, niezbędne jest dokładne ustawienie ostrości – tego rodzaju zdjęcia zmuszają do skupienia się na najdrobniejszych detalach. Zacznij od napełnienia szklanki wodą i dodaj do niej kroplę płynu do zmywania naczyń. Po delikatnym zamieszaniu cieczy pozostaw ją w spokoju na 5–10 minut, a następnie dodaj kilka kropli oleju do smażenia.
Niewielka dioda, w jaką wyposażona jest większość smartfonów, nadaje się idealnie do tworzenia świetlnych smug. Przy odrobinie wprawy możesz narysować dowolny kształt w powietrzu, utrwalając go na zdjęciu w trakcie długiej ekspozycji. Załóż ciemne ubranie i ruszaj się szybko, aby samemu nie zostać zarejestrowanym na zdjęciu. Przełącz aparat w tryb manualny i wstępnie ustaw ostrość w miejscu, w którym masz zamiar malować światłem. Dobrym punktem wyjścia będą następujące parametry ekspozycji: ISO 100, f/16 i czas otwarcia migawki wynoszący 30 sekund.
To łatwy do stworzenia, fascynujący obraz, który ukazuje prawa fizyki! W ciemnym pokoju przymocuj metrowej długości sznurek do oprawy oświetleniowej i przywiąż do niego latarkę, a następnie ustaw pod nią aparat zamocowany na statywie. Ustaw ręcznie ostrość na latarce i przełącz aparat w tryb manualny (M), wybierając wcześniej czułość ISO 100, przysłonę f/11 i czas otwarcia migawki wynoszący 30 sekund. Wyłącz światło w pokoju, a następnie popchnij latarkę tak, by poruszała się ruchem okrężnym i zaczęła orbitować po coraz mniejszej elipsie. Naciśnij spust migawki aparatu i odsuń się aż do momentu zakończenia ekspozycji.
Aby zarejestrować wiele elips na jednym obrazie, skorzystaj z trybu bulb i zakrywaj obiektyw czarnym kartonikiem pomiędzy kolejnymi rozhuśtaniami latarki. Aby zmienić kolor światła, użyj kolorowych przeźroczystych papierków po cukierkach i oklejaj nimi latarkę.
Zalej pojemnik po lodach dwucentymetrową warstwą wody i zamroź. Gdy woda zamieni się w lód, połóż na nim kolorowy kwiat i dodaj tyle wody, aby go przykryła. Włóż ponownie pojemnik do zamrażarki, a w efekcie otrzymasz roślinę uwięzioną w bryle lodu. Wyjmij zamrożony blok z pojemnika, umieść go na desce do rozmrażania potraw i ustaw aparat na statywie. Użyj latarki, aby podświetlić lód z różnych stron, a szybko znajdziesz wiele ciekawych do sfotografowania faktur i zestawień kolorystycznych.
Szerzej o tym projekcie przeczytacie w artykule "Zamrozić i sfotografować - kreatywne zdjęcia kwiatów".
Do tego projektu doskonale nadają się standardowe obiektywy sprzedawane w zestawie z aparatem, ale chcąc uzyskać odpowiednio kontrastowe zdjęcia, spróbuj fotografować z różnych wysokości i pod rozmaitymi kątami. Rejestruj zdjęcia w formacie RAW i korzystaj z trybu preselekcji przysłony z otworem względnym ustawionym na f/11. Po przekonwertowaniu „surowego” pliku, zmniejsz wartość parametrów Cienie i Czerń, aby wzmocnić kontrast i przeciągnij w lewo suwak Temperatura, aby uzyskać chłodną, niebieską dominantę barwną.
Aby uzyskać klasyczny studyjny plan do zdjęć martwej natury poza atelier, przyklej białe prześcieradło do ściany i blatu kuchennego, aby utworzyć wygięte w łuk tło. Po zamocowaniu aparatu na statywie skomponuj kadr tak, by na zdjęciu było widać szklankę wody z plasterkiem cytryny. Aparat umieść na wprost naczynia, ale zostaw trochę miejsca na rozbryzg wody. Umieść zdjętą z aparatu lampę błyskową z jednej strony, ale skieruj jej głowicę w stronę tła, a nie na szklankę.
Kiedy zapalamy zapałkę, płomień pojawia się tak szybko, że nie jesteśmy w stanie zobaczyć, co dokładnie dzieje się w momencie zapłonu. Jednak rejestrując krótką serię ujęć z dużą częstotliwością klatek wykonywanych na sekundę, możemy uchwycić ten niesamowity moment i zrobić zdjęcie, które połączy w sobie sztukę i naukę. Niezbędny będzie Ci do tego obiektyw makro, ale komponując kadr, pozostaw dużo wolnego miejsca wokół główki zapałki, ponieważ rozbłysk płomienia jest większy niż myślisz!
Skorzystaj z manualnego trybu ekspozycji (M) i włącz funkcję zapisywania zdjęć w formacie RAW. Umieść w obrębie kadru samą świecę, ponieważ jej światło jest na tyle ciepłe, że obecność na zdjęciu jego źródła jest niezbędna do tego, by oglądający mogli zrozumieć obraz. Podnieś czułość matrycy do ISO 1600 oraz użyj jasnego obiektywu, takiego jak 50 mm f/1,8, i otwórz przysłonę do wartości f/2. Ustaw czas otwarcia migawki na 1/100 s i zogniskuj obiektyw na bliższym oku.
Uchwycenie smużek dymu nie jest trudne, jeśli tylko uda Ci się odpowiednio je oświetlić. Chcąc zrobić takie zdjęcie, zapal kadzidełko i umieść je przed ciemnym tłem. Użyj lampy błyskowej zdjętej z aparatu w trybie manualnym, aby oświetlić kadzidło z jednej strony, upewniając się, że światło nie rozlewa się na tło lub nie wpada w obiektyw. Skorzystaj z autofokusa, aby ustawić ostrość w wybranym miejscu, a następnie przełącz obiektyw w tryb ogniskowania ręcznego w celu zablokowania ostrości. Przełącz aparat w tryb manualny i ustaw przysłonę f/8, a czas otwarcia migawki na 1/200 s. Teraz wykonaj kilka zdjęć próbnych i dostosuj siłę błysku, rozjaśniając lub przyciemniając dym, aż do uzyskania idealnej ekspozycji.
Zobacz też: "Jak stworzyć tancerkę z dymu"
Przesuwaj małe źródło światła w obrębie kadru w trakcie długiej ekspozycji, a zarejestrujesz eteryczne smugi światła. Możesz obrysować przedmiot latarką, podkreślając jego kontur, oświetlić go z różnych stron wąskim strumieniem światła, a nawet przesuwać za nim kolorowy świecący przewód dekoracyjny, by stworzyć niesamowite tło. W przypadku bardziej skomplikowanych obrazów złożonych z wielu smug i śladów światła, możesz składać i łączyć ze sobą pojedyncze osobne ujęcia w Photoshopie. Najpierw zobacz, jak ustawić aparat, by zarejestrować obraz malowany światłem.
KROK 1 Odpowiednio skonfi guruj aparat Zamocuj aparat na statywie, a następnie skomponuj kadr i ustaw ostrość na przedmiocie. Teraz wyłącz autofokus, aby zablokować ostrość, i przełącz aparat w tryb manualny (M). Ustaw ISO 200, 8 s i f/16. Włącz samowyzwalacz z 5-sekundowym opóźnieniem. Teraz możesz zgasić światło w pomieszczeniu.
KROK 2 Pomaluj przedmiot światłem Naciśnij spust migawki, stań we właściwym miejscu, a gdy aparat zacznie naświetlać zdjęcie, wykorzystaj cały czas ekspozycji na pomalowanie obiektu światłem. W razie potrzeby możesz też wydłużyć czas otwarcia migawki – cały czas poruszaj jednak latarką, aby uniknąć przepalenia fragmentów przedmiotu. Możesz podzielić proces na etapy i połączyć ze sobą osobne kadry.