Warsztat / Praktyka

12 kreatywnych projektów na zimowe wieczory

Praktyka | 2019-01-02

Użyj wody, lodu, ognia i światła, aby skierować swoją fotografię na zupełnie nowe tory


1. Wodne rzeźby

Zamień kroplę wody w formę stałą poprzez zamrożenie jej ruchu

Napełnij wodą blachę do pieczenia i połóż ją na blacie kuchennym. Postaw na nim krzesło, abyś miał do czego przyczepić plastikowy woreczek do zamrażania produktów spożywczych napełniony do połowy wodą. Zrób dziurkę w rogu worka za pomocą szpilki, a na tacę zaczną spadać krople wody.

Umieść aparat na statywie i wypełnij kadr samą tylko tacą z wodą oraz kroplą. Najlepiej nadaje się do tego celu obiektyw makro, ale nie jest on do tego niezbędny. Cokolwiek umieścisz za blachą do pieczenia będzie odbijało się w wodzie, więc eksperymentuj z arkuszami papieru o różnych kolorach i fakturach. Po zaaranżowaniu planu zdjęciowego, umieść z jednej jego strony na stosie książek lampę błyskową i skieruj ją w stronę tła.

Niezbędne jest bardzo dokładne zogniskowanie obiektywu, dlatego przełącz aparat w tryb automatycznego ustawiania ostrości i w miejscu rozprysku wody umieść końcówkę ołówka. Wyostrz na niej, a następnie przestaw przełącznik w pozycję MF. Teraz musisz już tylko skupić się na tym, aby nacisnąć przycisk wyzwalacza we właściwym momencie.


KROK 1: Konfiguracja aparatu i lampy błyskowej
Włącz w aparacie tryb preselekcji przysłony i ustaw mały otwór względny o wartości f/18, aby uzyskać dużą głębię ostrości. Podłącz elektroniczny wężyk spustowy i wykonaj zdjęcie próbne, aby upewnić się, że lampa błyskowa zdjęta z aparatu działa prawidłowo.
KROK 1: Konfiguracja aparatu i lampy błyskowej
Włącz w aparacie tryb preselekcji przysłony i ustaw mały otwór względny o wartości f/18, aby uzyskać dużą głębię ostrości. Podłącz elektroniczny wężyk spustowy i wykonaj zdjęcie próbne, aby upewnić się, że lampa błyskowa zdjęta z aparatu działa prawidłowo.

KROK 2: Zamroź rozprysk wody
Przyjrzyj się, z jaką częstotliwością spadają krople, a gdy już uda Ci się uchwycić rozbryzg, obejrzyj zdjęcie na tylnym wyświetlaczu, aby upewnić się, że rozpryskująca się woda jest ostra. Jeśli nie, ponownie zogniskuj obiektyw i kontynuuj fotografowanie.
KROK 2: Zamroź rozprysk wody
Przyjrzyj się, z jaką częstotliwością spadają krople, a gdy już uda Ci się uchwycić rozbryzg, obejrzyj zdjęcie na tylnym wyświetlaczu, aby upewnić się, że rozpryskująca się woda jest ostra. Jeśli nie, ponownie zogniskuj obiektyw i kontynuuj fotografowanie.

2. Wykonaj portret w deszczu

Użyj małej głębi ostrości, aby robić zdjęcia zamyślonych ludzi

Przy wykonywaniu portretów najważniejszą zasadą jest ustawienie ostrości na oczach. Zasady są jednak po to, żeby je łamać, a sugestywne portrety wcale nie muszą przedstawiać wyraźnej twarzy. W deszczowy dzień poszukaj okna z szybą pokrytą kroplami wody. Gdy umieścisz swój temat po drugiej jej stronie, będziesz mógł uczynić krople głównym punktem zainteresowania, a także wykonać refleksyjny portret.

Fotografuj od środka, aby stworzyć wrażenie, że osoba znajduje się na zewnątrz, lub rób zdjęcia z zewnątrz, aby wywołać poczucie, że model tęskni za poprawą pogody. Aby ujęcie było naprawdę efektowne, musisz uzyskać bardzo małą głębię ostrości, tak aby ostre były jedynie krople wody. Aby to zrobić, użyj obiektywu o dużym maksymalnym otworze względnym, np. takiego jak stałoogniskowa „pięćdziesiątka” f/1,8. W trybie preselekcji przysłony ustaw najmniejszą wartość otworu względnego i skomponuj kadr. Ustaw ostrość na kroplach i zrób zdjęcie.


3. Olejowe abstrakcje

Sfotografuj niesamowicie kolorowe wzory

Dysponując obiektywem makro i kilkoma przedmiotami codziennego użytku, można zrobić niesamowite zdjęcia kropel oleju rozpływających się na powierzchni wody. Podobnie jak w przypadku większości ujęć makro, niezbędne jest dokładne ustawienie ostrości – tego rodzaju zdjęcia zmuszają do skupienia się na najdrobniejszych detalach. Zacznij od napełnienia szklanki wodą i dodaj do niej kroplę płynu do zmywania naczyń. Po delikatnym zamieszaniu cieczy pozostaw ją w spokoju na 5–10 minut, a następnie dodaj kilka kropli oleju do smażenia.


KROK 1: Napełnij szklankę
Umieść szklankę na skrawkach kolorowego papieru. Zamocuj aparat na statywie i skomponuj kadr. Korzystając z trybu Live View, powiększ podgląd obrazu na tylnym wyświetlaczu, aby móc dokładnie zogniskować obiektyw. Oświetl szklankę z boku latarką.
KROK 1: Napełnij szklankę
Umieść szklankę na skrawkach kolorowego papieru. Zamocuj aparat na statywie i skomponuj kadr. Korzystając z trybu Live View, powiększ podgląd obrazu na tylnym wyświetlaczu, aby móc dokładnie zogniskować obiektyw. Oświetl szklankę z boku latarką.

KROK 2: Diabeł tkwi w szczegółach
Ustaw tryb preselekcji przysłony i wybierz średni otwór względny o wartości f/11. Chcąc zmodyfikować kompozycję, przesuwaj jednocześnie papier i szklankę. Jest to znacznie łatwiejsze niż zmienianie pozycji aparatu.
KROK 2: Diabeł tkwi w szczegółach
Ustaw tryb preselekcji przysłony i wybierz średni otwór względny o wartości f/11. Chcąc zmodyfikować kompozycję, przesuwaj jednocześnie papier i szklankę. Jest to znacznie łatwiejsze niż zmienianie pozycji aparatu.

4. Smartfonowe graffiti

Maluj światłem używając komórki

Niewielka dioda, w jaką wyposażona jest większość smartfonów, nadaje się idealnie do tworzenia świetlnych smug. Przy odrobinie wprawy możesz narysować dowolny kształt w powietrzu, utrwalając go na zdjęciu w trakcie długiej ekspozycji. Załóż ciemne ubranie i ruszaj się szybko, aby samemu nie zostać zarejestrowanym na zdjęciu. Przełącz aparat w tryb manualny i wstępnie ustaw ostrość w miejscu, w którym masz zamiar malować światłem. Dobrym punktem wyjścia będą następujące parametry ekspozycji: ISO 100, f/16 i czas otwarcia migawki wynoszący 30 sekund.


5. Pokręć latarką

Stwórz piękne wzory, tańcząc z latarką

To łatwy do stworzenia, fascynujący obraz, który ukazuje prawa fizyki! W ciemnym pokoju przymocuj metrowej długości sznurek do oprawy oświetleniowej i przywiąż do niego latarkę, a następnie ustaw pod nią aparat zamocowany na statywie. Ustaw ręcznie ostrość na latarce i przełącz aparat w tryb manualny (M), wybierając wcześniej czułość ISO 100, przysłonę f/11 i czas otwarcia migawki wynoszący 30 sekund. Wyłącz światło w pokoju, a następnie popchnij latarkę tak, by poruszała się ruchem okrężnym i zaczęła orbitować po coraz mniejszej elipsie. Naciśnij spust migawki aparatu i odsuń się aż do momentu zakończenia ekspozycji.

Aby zarejestrować wiele elips na jednym obrazie, skorzystaj z trybu bulb i zakrywaj obiektyw czarnym kartonikiem pomiędzy kolejnymi rozhuśtaniami latarki. Aby zmienić kolor światła, użyj kolorowych przeźroczystych papierków po cukierkach i oklejaj nimi latarkę.


6. Zamroź kwiat

Zanurz kwiaty w naczyniu z wodą i umieść je w zamrażarce

Zalej pojemnik po lodach dwucentymetrową warstwą wody i zamroź. Gdy woda zamieni się w lód, połóż na nim kolorowy kwiat i dodaj tyle wody, aby go przykryła. Włóż ponownie pojemnik do zamrażarki, a w efekcie otrzymasz roślinę uwięzioną w bryle lodu. Wyjmij zamrożony blok z pojemnika, umieść go na desce do rozmrażania potraw i ustaw aparat na statywie. Użyj latarki, aby podświetlić lód z różnych stron, a szybko znajdziesz wiele ciekawych do sfotografowania faktur i zestawień kolorystycznych.

Szerzej o tym projekcie przeczytacie w artykule "Zamrozić i sfotografować - kreatywne zdjęcia kwiatów".


7. Oszronione okno

Gdy zamarzną Ci szyby w samochodzie, sięgnij po aparat, a nie skrobaczkę

Do tego projektu doskonale nadają się standardowe obiektywy sprzedawane w zestawie z aparatem, ale chcąc uzyskać odpowiednio kontrastowe zdjęcia, spróbuj fotografować z różnych wysokości i pod rozmaitymi kątami. Rejestruj zdjęcia w formacie RAW i korzystaj z trybu preselekcji przysłony z otworem względnym ustawionym na f/11. Po przekonwertowaniu „surowego” pliku, zmniejsz wartość parametrów Cienie i Czerń, aby wzmocnić kontrast i przeciągnij w lewo suwak Temperatura, aby uzyskać chłodną, niebieską dominantę barwną.


8. Rozchlap wodę

Stwórz zdjęcie reklamowe za niewielkie pieniądze

Aby uzyskać klasyczny studyjny plan do zdjęć martwej natury poza atelier, przyklej białe prześcieradło do ściany i blatu kuchennego, aby utworzyć wygięte w łuk tło. Po zamocowaniu aparatu na statywie skomponuj kadr tak, by na zdjęciu było widać szklankę wody z plasterkiem cytryny. Aparat umieść na wprost naczynia, ale zostaw trochę miejsca na rozbryzg wody. Umieść zdjętą z aparatu lampę błyskową z jednej strony, ale skieruj jej głowicę w stronę tła, a nie na szklankę.


KROK 1: Odpowiednio skonfiguruj aparat
Ustaw swój flesz w tryb zdalnego wyzwalania w trybie TTL. Wybierając uprzednio w aparacie tryb preselekcji przysłony, ustaw otwór względny o wielkości f/11. Skorzystaj z funkcji kompensacji ekspozycji, aby prześwietlić obraz o jeden stopnień przysłony, i zrób zdjęcie próbne, by upewnić się, że tło na fotografii będzie białe.
KROK 1: Odpowiednio skonfiguruj aparat
Ustaw swój flesz w tryb zdalnego wyzwalania w trybie TTL. Wybierając uprzednio w aparacie tryb preselekcji przysłony, ustaw otwór względny o wielkości f/11. Skorzystaj z funkcji kompensacji ekspozycji, aby prześwietlić obraz o jeden stopnień przysłony, i zrób zdjęcie próbne, by upewnić się, że tło na fotografii będzie białe.

KROK 2: Wybierz właściwy moment
Weź kilka kostek lodu i zacznij wrzucać je do szklanki. Naciskaj spust migawki, gdy będą uderzały o powierzchnię wody, a uda Ci się zarejestrować efektowne rozpryski zamrożone przez błysk lampy. Zadanie okaże się łatwiejsze, jeśli będziesz dysponował zdalnym wyzwalaczem, ale nie jest on niezbędny.
KROK 2: Wybierz właściwy moment
Weź kilka kostek lodu i zacznij wrzucać je do szklanki. Naciskaj spust migawki, gdy będą uderzały o powierzchnię wody, a uda Ci się zarejestrować efektowne rozpryski zamrożone przez błysk lampy. Zadanie okaże się łatwiejsze, jeśli będziesz dysponował zdalnym wyzwalaczem, ale nie jest on niezbędny.

9. Uchwyć iskrę

Zrób artystyczne zdjęcie ukazujące moment, który trudno jest dostrzec gołym okiem

Kiedy zapalamy zapałkę, płomień pojawia się tak szybko, że nie jesteśmy w stanie zobaczyć, co dokładnie dzieje się w momencie zapłonu. Jednak rejestrując krótką serię ujęć z dużą częstotliwością klatek wykonywanych na sekundę, możemy uchwycić ten niesamowity moment i zrobić zdjęcie, które połączy w sobie sztukę i naukę. Niezbędny będzie Ci do tego obiektyw makro, ale komponując kadr, pozostaw dużo wolnego miejsca wokół główki zapałki, ponieważ rozbłysk płomienia jest większy niż myślisz!


KROK 1: Postaw zapałkę na stole i umieść za nią ciemne tło. Włącz podgląd obrazu na żywo, po czym ręcznie zogniskuj obiektyw na główce zapałki
KROK 1: Postaw zapałkę na stole i umieść za nią ciemne tło. Włącz podgląd obrazu na żywo, po czym ręcznie zogniskuj obiektyw na główce zapałki.

KROK 2: Przełącz aparat w tryb manualny (M) i ustaw ISO 200, f/5,6 oraz 1/100 s. Ustaw najwyższą częstotliwość wykonywania zdjęć seryjnych.
KROK 2: Przełącz aparat w tryb manualny (M) i ustaw ISO 200, f/5,6 oraz 1/100 s. Ustaw najwyższą częstotliwość wykonywania zdjęć seryjnych.

KROK 3: Zapal inną zapałkę i zacznij robić zdjęcia w momencie, kiedy podpalisz nią tę znajdującą się na planie. Zabierz ją od razu, gdy pierwsza zapałka się zapali.
KROK 3: Zapal inną zapałkę i zacznij robić zdjęcia w momencie, kiedy podpalisz nią tę znajdującą się na planie. Zabierz ją od razu, gdy pierwsza zapałka się zapali.

KROK 4: Obejrzyj swoje fotografie na wyświetlaczu: w całej serii ujęć z pewnością udało Ci się zarejestrować moment zapłonu!
KROK 4: Obejrzyj swoje fotografie na wyświetlaczu: w całej serii ujęć z pewnością udało Ci się zarejestrować moment zapłonu!

10. Przy świecy

Dodaj swoim portretom atmosfery, wykorzystując migoczący płomień

Skorzystaj z manualnego trybu ekspozycji (M) i włącz funkcję zapisywania zdjęć w formacie RAW. Umieść w obrębie kadru samą świecę, ponieważ jej światło jest na tyle ciepłe, że obecność na zdjęciu jego źródła jest niezbędna do tego, by oglądający mogli zrozumieć obraz. Podnieś czułość matrycy do ISO 1600 oraz użyj jasnego obiektywu, takiego jak 50 mm f/1,8, i otwórz przysłonę do wartości f/2. Ustaw czas otwarcia migawki na 1/100 s i zogniskuj obiektyw na bliższym oku.


11. Uformuj dym

Zamroź ruch kłębów dymu

Uchwycenie smużek dymu nie jest trudne, jeśli tylko uda Ci się odpowiednio je oświetlić. Chcąc zrobić takie zdjęcie, zapal kadzidełko i umieść je przed ciemnym tłem. Użyj lampy błyskowej zdjętej z aparatu w trybie manualnym, aby oświetlić kadzidło z jednej strony, upewniając się, że światło nie rozlewa się na tło lub nie wpada w obiektyw. Skorzystaj z autofokusa, aby ustawić ostrość w wybranym miejscu, a następnie przełącz obiektyw w tryb ogniskowania ręcznego w celu zablokowania ostrości. Przełącz aparat w tryb manualny i ustaw przysłonę f/8, a czas otwarcia migawki na 1/200 s. Teraz wykonaj kilka zdjęć próbnych i dostosuj siłę błysku, rozjaśniając lub przyciemniając dym, aż do uzyskania idealnej ekspozycji.

Zobacz też: "Jak stworzyć tancerkę z dymu"


12. Maluj światłem

Obrysuj obiekt światłem latarki

Przesuwaj małe źródło światła w obrębie kadru w trakcie długiej ekspozycji, a zarejestrujesz eteryczne smugi światła. Możesz obrysować przedmiot latarką, podkreślając jego kontur, oświetlić go z różnych stron wąskim strumieniem światła, a nawet przesuwać za nim kolorowy świecący przewód dekoracyjny, by stworzyć niesamowite tło. W przypadku bardziej skomplikowanych obrazów złożonych z wielu smug i śladów światła, możesz składać i łączyć ze sobą pojedyncze osobne ujęcia w Photoshopie. Najpierw zobacz, jak ustawić aparat, by zarejestrować obraz malowany światłem.


KROK 1: Odpowiednio skonfiguruj aparat
Zamocuj aparat na statywie, a następnie skomponuj kadr i ustaw ostrość na przedmiocie. Teraz wyłącz autofokus, aby zablokować ostrość, i przełącz aparat w tryb manualny (M). Ustaw ISO 200, 8 s i f/16. Włącz samowyzwalacz z 5-sekundowym opóźnieniem. Teraz możesz zgasić światło w pomieszczeniu.
KROK 1: Odpowiednio skonfiguruj aparat
Zamocuj aparat na statywie, a następnie skomponuj kadr i ustaw ostrość na przedmiocie. Teraz wyłącz autofokus, aby zablokować ostrość, i przełącz aparat w tryb manualny (M). Ustaw ISO 200, 8 s i f/16. Włącz samowyzwalacz z 5-sekundowym opóźnieniem. Teraz możesz zgasić światło w pomieszczeniu.

KROK 2: Pomaluj przedmiot światłem
Naciśnij spust migawki, stań we właściwym miejscu, a gdy aparat zacznie naświetlać zdjęcie, wykorzystaj cały czas ekspozycji na pomalowanie obiektu światłem. W razie potrzeby możesz też wydłużyć czas otwarcia migawki – cały czas poruszaj jednak latarką, aby uniknąć przepalenia fragmentów przedmiotu. Możesz podzielić proces na etapy i połączyć ze sobą osobne kadry.
KROK 2: Pomaluj przedmiot światłem
Naciśnij spust migawki, stań we właściwym miejscu, a gdy aparat zacznie naświetlać zdjęcie, wykorzystaj cały czas ekspozycji na pomalowanie obiektu światłem. W razie potrzeby możesz też wydłużyć czas otwarcia migawki – cały czas poruszaj jednak latarką, aby uniknąć przepalenia fragmentów przedmiotu. Możesz podzielić proces na etapy i połączyć ze sobą osobne kadry.

KROK 1 Odpowiednio skonfi guruj aparat Zamocuj aparat na statywie, a następnie skomponuj kadr i ustaw ostrość na przedmiocie. Teraz wyłącz autofokus, aby zablokować ostrość, i przełącz aparat w tryb manualny (M). Ustaw ISO 200, 8 s i f/16. Włącz samowyzwalacz z 5-sekundowym opóźnieniem. Teraz możesz zgasić światło w pomieszczeniu.

KROK 2 Pomaluj przedmiot światłem Naciśnij spust migawki, stań we właściwym miejscu, a gdy aparat zacznie naświetlać zdjęcie, wykorzystaj cały czas ekspozycji na pomalowanie obiektu światłem. W razie potrzeby możesz też wydłużyć czas otwarcia migawki – cały czas poruszaj jednak latarką, aby uniknąć przepalenia fragmentów przedmiotu. Możesz podzielić proces na etapy i połączyć ze sobą osobne kadry.

Udostępnij: Facebook Google Wykop Twitter Pinterest

Powiązane artykuły

Wydawca: AVT Korporacja Sp. z o.o. www.avt.pl