Zobaczcie, jak stworzyć efekt przysłony Harrisa. Potrzebny Wam będzie Photoshop Elements 6 lub nowszy. Korzystając z warstw, kolorowych nakładek oraz trybu ich mieszania już po 10 minutach otrzymacie abstrakcyjne zdjęcie.
Foto
|
Krótka poradaJeżeli szukacie ciekawego obiektu, do zastosowania efekt przysłony Harrisa wybierzcie scenę, która zawiera zarówno elementy statyczne, jak i dynamiczne.Krajobrazy miejskie, z budynkami, poruszającymi się ludźmi i samochodami stanowią świetną scenerię. |
Harris shutter to proces, który odkryto jeszcze za czasów fotografii analogowej. Jest to efekt osiągany dzięki trzykrotnemu naświetlaniu tej samej klatki, z czerwonym, zielonym i niebieskim filtrem wykorzystywanym przy kolejnych ujęciach. Efekt takiego zabiegu jest taki, że fotografowane obiekty prezentują się w pełnym kolorze, natomiast wszelkie elementy, które między kolejnymi ekspozycjami się poruszały, widoczne są w kolorze filtra, przy którym zostały sfotografowane.
W wielu nowoczesnych lustrzankach również istnieje możliwość robienia kilku ujęć widocznych na jednym zdjęciu (wielokrotna ekspozycja), ale nie we wszystkich, dodatkowo może pojawić się przy tym kilka problemów. Jednak za pomocą Photoshopa Elements, mając do dyspozycji trzy ujęcia tej samej sceny, można wywołać ten efekt cyfrowo.
W tym tutorialu pokażemy, jak za pomocą Elementsa nałożyć kolor, korzystać z trybów mieszania warstw, by wykorzystać konkretne kanały kolorów, które złożą się na jedno zdjęcie. Pierwszy będzie pokazywał tylko informacje o kolorze czerwonym, drugi o zielonym, a trzeci o niebieskim. Po przefiltrowaniu i przygotowaniu trzech ujęć połączymy je w jedno zdjęcie.
Warstwy zostaną połączone za pomocą różnych trybów mieszania, elementy statyczne, w tym wypadku szkło będą widoczne w jednym kolorze, natomiast woda ulegnie efektowi przysłony Harrisa.
Cyfrowe obrazy zapisywane są w kombinacji kolorów RGB (czerwony, zielony, niebieski). To wartości poszczególnych kanałów kolorów składają się na kolorystykę zdjęcia.
W zaawansowanych edytorach zdjęć jest bezpośredni i wygodny dostęp do wspomnianych kanałów kolorystycznych, dzięki czemu można podbijać niektóre z nich i tworzyć ciekawe obrazy, takie jak ten z efektem przysłony Harrisa (Harris shutter).