Sam zrób modyfikator światła i wykorzystaj go przy wykonywaniu ujęć w stylu hollywoodzkich filmów typu noir
Możesz zupełnie zmienić charakter światła błyskowego emitowanego przez flesz zdjęty z aparatu, wycinając z kartonu maskownicę, którą umieścisz pomiędzy źródłem światła i tematem. Potrafi ona całkowicie zmienić wygląd sceny np. poprzez stworzenie oryginalnych cieni. W zależności od swojego kształtu i formy może ona także rozpraszać lub barwić światło. W tym przypadku zamierzamy wyciąć długie prostokąty w kartonie, a następnie umieścić go przed lampą błyskową, aby stworzyć wrażenie, że źródło światła znajduje się za zasłoną z żaluzji, i uzyskać w ten sposób portret inspirowany kadrami z filmów typu noir. Efekt ma wyglądać tak, jakby modelka znajdowała się w pomieszczeniu z oknami o lekko uchylonych żaluzjach, przez które przedostaje się z zewnątrz światło reflektorów samochodu.
1
Aby zrobić maskownicę, potrzebujesz dużego arkusza kartonu.
Wymierz i narysuj na nim długie prostokąty o wysokości 2,5 cm
i długości 60 cm oddalone od siebie o ok. 2,5 cm. Następnie weź
skalpel lub nożyczki i powycinaj prostokątne otwory. Użyj stalowej
linijki, aby otrzymać proste krawędzie.
2
Podłącz bezprzewodowy sterownik do lampy błyskowej i zamocuj na
statywie oświetleniowym. Następnie umieść flesz na lewo od aparatu
w odległości ok. 2 m od miejsca, w którym ustawisz modela. Obniż siłę
błysku fl esza do 1/16 mocy, a następnie zamocuj na aparacie sterownik
bezprzewodowy.
3
Maskownicę zamocuj na statywie oświetleniowym lub innym stojaku.
Teraz w taki sam sposób ustaw na odpowiedniej wysokości fl esz
z podłączonym do niego bezprzewodowym wyzwalaczem, a następnie
umieść źródło światła w odległości ok. 0,5 m od maskownicy,
kierując głowicę w stronę kartonu i swojego modela.
4
Eksperymentuj. Przesuwając maskownicę, obserwuj, jak zmieniają się
cienie pojawiające się na twarzy modela – niektóre z nich będą dłuższe
i mniej wyraźne od pozostałych. Spróbuj też pójść o krok dalej i zrób
maskownicę własnego pomysłu, wykorzystując inne materiały i kształty
otworów.