Warsztat / Teoria

Odkryj potencjał obiektywów: długie teleobiektywy

Teoria | 2018-02-14

Długie teleobiektywy oferują duże powiększenie obrazu i możliwość uzyskania bardzo małej głębi ostrości, ale wymagają wypraktykowania dobrej techniki fotografowania

Krótkoogniskowe teleobiektywy nadają się doskonale do wielu zastosowań, ale jeśli chcesz mieć możliwość wykonywania zbliżeń dzikich zwierząt lub wydarzeń sportowych, powinieneś się zainteresować obiektywem o ogniskowej 400 mm lub dłuższej. Te superteleobiektywy pozwalają robić zdjęcia o bardzo ograniczonej głębi ostrości, w związku z czym – aby móc uzyskać ostre ujęcie należy ostrzyć naprawdę bardzo precyzyjnie.


Kąt widzenia: Superteleobiektyw
W przypadku fotografowania niektórych tematów, normalny teleobiektyw nie zapewnia wystarczającego przybliżenia. Superteleobiektywy oferują bardzo wąski kąt widzenia, dzięki czemu są idealne do uwieczniania zawodów sportowych rozgrywanych w plenerze lub ptaków. Jeśli zależy Ci na dużym maksymalnym otworze przysłony, to będziesz musiał ograniczyć się do optyki stałoogniskowej, a tego typu modele nie zawsze są dostępne na wszystkich mocowaniach.

Kąt widzenia: Superteleobiektyw
W przypadku fotografowania niektórych tematów, normalny teleobiektyw nie zapewnia wystarczającego przybliżenia. Superteleobiektywy oferują bardzo wąski kąt widzenia, dzięki czemu są idealne do uwieczniania zawodów sportowych rozgrywanych w plenerze lub ptaków. Jeśli zależy Ci na dużym maksymalnym otworze przysłony, to będziesz musiał ograniczyć się do optyki stałoogniskowej, a tego typu modele nie zawsze są dostępne na wszystkich mocowaniach.

Aby uniknąć sytuacji, w której obiektyw zmuszony jest poszukiwać ostrości w całym zakresie odległości, długoogniskowe szkła mają zwykle umieszczony z boku tubusu przełącznik do ograniczenia zakresu odległości, w jakim autofokus ma ogniskować optykę.

Fotografując przy użyciu długoogniskowego obiektywu, łatwo jest zepsuć zdjęcie z powodu drgań aparatu. Zwiększ wówczas czułość matrycy, aby uzyskać krótszy czas naświetlania, niż wydaje Ci się to konieczne.

Oprócz dokładnego ostrzenia, drugim największym wyzwaniem podczas korzystania z długich teleobiektywów jest unikanie rejestrowania poruszonych zdjęć. Wiele modeli wyposażonych jest w stabilizator obrazu, który zaprojektowano do kompensowania drgania aparatu, ale najlepszym sposobem jest stosowanie krótkich czasów otwarcia migawki.

Powinien on być nie dłuższy niż 1/efektywna ogniskowa obiektywu; zatem jeżeli, na przykład, fotografujesz obiektywem 500 mm podłączonym do aparatu pełnoklatkowego, to powinieneś ustawić czas naświetlania wynoszący 1/500 s lub krótszy. Z kolei gdyby był to korpus z matrycą formatu APS-C, to jego wartość ma wynosić 1/750 s lub być mniejsza.

Foto

Na co zwrócić uwagę

Uchwyt statywowy
Ten kołnierz mocujący obiektyw do statywu umożliwia znacznie lepsze wyważenie całego zestawu, gdy fotografuje się obiektywem długoogniskowym przy użyciu statywu lub monopodu.

Ogranicznik zakresu ustawiania ostrości
Ten przełącznik ogranicza zakres pracy autofokusa, dzięki czemu obiektyw szybciej ustawia ostrość i robi to bardziej niezawodnie w trudnych warunkach oświetleniowych.

Wielkość, waga i ogromne powiększenie, jakimi charakteryzują się długie teleobiektywy, sprawiają, że wykonywanie nimi zdjęć z ręki jest bardzo trudne, lecz może to być najprostszy sposób posługiwania się nimi, jeśli robisz zdjęcia szybko poruszającym się tematom, takim jak rywalizujący sportowcy lub ptaki w locie. Chcąc uzyskać wówczas ostre fotografie, należy używać bardzo krótkich czasów otwarcia migawki, rzędu 1/2000 s. Podeprzyj obiektyw od dołu w przedniej części lewą ręką, tak by spoczął na niej ciężar zarówno tubusu, jak i samego aparatu. Nie próbuj trzymać zestawu zbyt długo w powietrzu, ponieważ Twoje ręce szybko się zmęczą i zaczną drżeć. Opuść urządzenie swobodnie wzdłuż ciała i podnoś dopiero, gdy zamierzasz zrobić zdjęcie.

Stabilizacja obrazu

Stabilizator obrazu wbudowany w obiektyw pomaga uzyskać ostrzejsze zdjęcia przy fotografowaniu z ręki. Wykorzystuje on ruchomą grupę soczewek znajdujących się we wnętrzu tubusu, które są kontrolowane przez czujniki i mogą się przemieszczać w celu kompensacji ruchów obiektywu i aparatu. Niektóre modele obiektywów mają specjalny tryb stabilizacji stosowany podczas panoramowania, który wyłącza kompensację ruchów w poziomie. Jeszcze inne oferują dodatkowy tryb aktywny, który jest przeznaczony do pracy, gdy drgania aparatu są wyjątkowo silne, na przykład podczas fotografowania z poruszającego się pojazdu.


Jak działa stabilizacjia obrazu
Czujniki wykrywają ruch w trzech płaszczyznach (X, Y i Z), zaś minisilniki cewkowe (VCM) przesuwają elementy optyczne w obiektywie, tak by go skompensować.
Jak działa stabilizacjia obrazu
Czujniki wykrywają ruch w trzech płaszczyznach (X, Y i Z), zaś minisilniki cewkowe (VCM) przesuwają elementy optyczne w obiektywie, tak by go skompensować.

Każdy z producentów oznacza system stabilizacji obrazu innym skrótem:

  • Canon – IS (Image Stabilisation)
  • Nikon – VR (Vibration Reduction)
  • Sony – OSS (Optical SteadyShot)
  • Fujifilm – OIS (Optical Image Stabilisation)
  • Panasonic – OIS (Optical Image Stabiliser)
  • Sigma – OS (Optical Stabilisation)
  • Tamron – VC (Vibration Compensation)

Wszystkie artykuły z tej serii znajdziesz na stronie:

"Odkryj potencjał obiektywów"

Udostępnij: Facebook Google Wykop Twitter Pinterest

Powiązane artykuły

Wydawca: AVT Korporacja Sp. z o.o. www.avt.pl