Warsztat / Praktyka

Praca z kolorem od A do Z - Część 1: Ustaw aparat

Praktyka | Szymon Aksienionek | 2017-06-14

Zarządzanie barwą zaczyna się jeszcze przed wykonaniem pierwszego zdjęcia!

Partnerem cyklu "Praca z kolorem od A do Z" jest firma

Przez ostatnie 10 lat postęp techniczny sprawił, że większość lustrzanek i kompaktów dostępnych na rynku umożliwia zarejestrowanie obrazu, który z powodzeniem może być materiałem wyjściowym do uzyskania wysokiej jakości odbitki cyfrowej w dużym formacie. Warto jednak zwrócić uwagę na niektóre cechy aparatów, które mogą okazać się kluczowe, jeśli celem jest finalnie wydruk zdjęcia.


JPEG czy RAW? Jaki format pliku wybrać, jeśli zamierzasz drukować wykonane zdjęcia
Współczesne lustrzanki cyfrowe zazwyczaj zapisują zdjęcia w dwóch formatach pliku – JPEG lub RAW. Jak wiadomo, plik RAW zawiera najwięcej informacji o zdjęciu. Oferuje olbrzymie możliwości bezstratnej korekcji jeszcze przed „wywołaniem” do bitmapy. Teoretycznie zdjęcie zapisane w tym formacie straci najmniej informacji i szczegółów podczas obróbki. Pliki RAW są jednak zazwyczaj większe niż pliki JPG i zajmują więcej miejsca na karcie pamięci czy twardym dysku. Z punktu widzenia zarządzania barwą, największą przewagą formatu RAW jest możliwość rejestracji wszystkich barw, będących w zakresie możliwości matrycy aparatu. Wbrew powszechnym opiniom, także plik JPEG jeśli został prawidłowo naświetlony i zapisany w najwyższej jakości (najniższej kompresji), umożliwia wydruk wysokiej jakoś ci fotografii. Niewątpliwą zaletą pliku JPEG jest jego waga – w zależ noś ci od stopnia kompresji, zajmie od 2 do 20 razy mniej miejsca na dysku, niż nieskompresowany TIFF. JPEG z założenia jest plikiem skompresowanym. Podczas edycji pamiętaj, że kolejny zapis pliku do tego formatu powoduje pogorszenie jakoś ci obrazu, co może spowodować obniżenie jakoś ci wydruku. Jeśli zrobiłeś zdjęcie w formacie JPEG, na potrzeby dalszej edycji czy druku używaj lepiej formatu TIFF lub PSD.
JPEG czy RAW? Jaki format pliku wybrać, jeśli zamierzasz drukować wykonane zdjęcia
Współczesne lustrzanki cyfrowe zazwyczaj zapisują zdjęcia w dwóch formatach pliku – JPEG lub RAW. Jak wiadomo, plik RAW zawiera najwięcej informacji o zdjęciu. Oferuje olbrzymie możliwości bezstratnej korekcji jeszcze przed „wywołaniem” do bitmapy. Teoretycznie zdjęcie zapisane w tym formacie straci najmniej informacji i szczegółów podczas obróbki. Pliki RAW są jednak zazwyczaj większe niż pliki JPG i zajmują więcej miejsca na karcie pamięci czy twardym dysku. Z punktu widzenia zarządzania barwą, największą przewagą formatu RAW jest możliwość rejestracji wszystkich barw, będących w zakresie możliwości matrycy aparatu. Wbrew powszechnym opiniom, także plik JPEG jeśli został prawidłowo naświetlony i zapisany w najwyższej jakości (najniższej kompresji), umożliwia wydruk wysokiej jakoś ci fotografii. Niewątpliwą zaletą pliku JPEG jest jego waga – w zależ noś ci od stopnia kompresji, zajmie od 2 do 20 razy mniej miejsca na dysku, niż nieskompresowany TIFF. JPEG z założenia jest plikiem skompresowanym. Podczas edycji pamiętaj, że kolejny zapis pliku do tego formatu powoduje pogorszenie jakoś ci obrazu, co może spowodować obniżenie jakoś ci wydruku. Jeśli zrobiłeś zdjęcie w formacie JPEG, na potrzeby dalszej edycji czy druku używaj lepiej formatu TIFF lub PSD.

Rozdzielczość zdjęć

Niewątpliwie głównym kryterium decydującym o przydatności zdjęcia cyfrowego pod kątem wydruku, jest ilość pojedynczych pikseli w obrazie. Jest ona uzależniona od rozdzielczości matrycy. Im więcej megapikseli mamy na wejściu, tym potencjalnie większy wydruk możemy uzyskać. Wysokiej jakości wydruk A4 uzyskamy już z matrycy 10 Mp. Warto pamiętać, że im większa matryca, tym większa rozdzielczość plików, a tym samym większy maksymalny format wydruku możliwy do uzyskania. Jeśli fotografujesz w JPEG-ach, pod kątem druku zawsze wybieraj największy rozmiar i najwyższą jakość pliku.

Kalibracja aparatu

Każdy aparat cyfrowy został skalibrowany przez producenta. Ustawienia kalibracji wraz z profilem ICC są uwzględniane przez oprogramowanie aparatu już podczas fotografowania. Korekcje nanoszone są w czasie rzeczywistym, podczas generowania pliku cyfrowego, zapisywanego na karcie pamięci.

Wszelkie niezbędne korekcje należy nanosić na bezstratnym etapie wywoływania RAW-a, a wywołane zdjęcie cyfrowe zapisywać jako plik TIFF lub PSD. Pamiętaj, że każdorazowe nadpisanie pliku JPEG to ponowna kompresja, która m.in. negatywnie wpływa na płynność przejść tonalnych..

W lustrzankach cyfrowych zazwyczaj mamy do wyboru nawet kilka takich ustawień, widocznych w menu w postaci presetów, takich jak Neutral, Standard, Portrait, Vivid, Landscape itp. Gdy zależy Ci na perfekcyjnym odwzorowaniu barw fotografowanej sceny, możesz w prosty sposób przeprowadzić własną kalibrację aparatu.

Do jej wykonania potrzebny Ci będzie wzorzec X-Rite ColorChecker, X-Rite ColorChecker Passport lub DataColor Spyderchecker. Wzorzec taki pozwala łatwo i szybko uchwycić precyzyjne kolory, natychmiastowo poprawić jakość portretów i krajobrazów oraz osiągnąć pełną kontrolę nad obrazem i spójność między ujęciem a postprodukcją. Indywidualna kalibracja daje najlepsze rezultaty w pracy z niestandardowymi lub bardzo nasyconymi kolorami, szczególnie w fotografii produktowej, katalogowej, przy portretach studyjnych czy w zdjęciach modowych.

Jak skalibrować aparat, by jednym kliknięciem zastosować profil barwny do wielu zdjęć

1
Na początku sesji zrób jedno zdjęcie sceny z wzornikiem i kontynuuj sesję zdjęciową. Jeśli znacząco zmieniasz oświetlenie lub wygląd sceny, wykonuj po jednym zdjęciu z wzornikiem dla każdych zmienionych warunków.
2
Po zakończeniu sesji, zgraj materiał do komputera i wczytaj zdjęcie z wzornikiem w programie do kalibracji. Wygeneruj profi l kalibracji i zapisz go. Powinien być widoczny w ustawieniach kalibracji aparatu Adobe Lightroom i Camera Raw.
3
Wczytaj wszystkie zdjęcia RAW z sesji do Lightroom/ Camera Raw i wybierz zapisane ustawienia kalibracji. Zmiana kolorów będzie widoczna od razu. Kontynuuj edycję zdjęć zgodnie ze swoim dotychczasowym sposobem pracy.
Udostępnij: Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Szymon Aksienionek

Product Manager w firmie Medikon Polska - wyłącznego przedstawiciela marki FOMEI w Polsce. Ekspert do spraw druku cyfrowego i zarządzania barwą. Doświadczony fotograf - entuzjasta reportażu i fotografii koncertowej, oficjalny fotograf Przystanku Woodstock i WOŚP. Wykładowca przedmiotu Zarządzanie Barwą w Warszawskiej Szkole Fotografii i Grafiki Projektowej. Kalibracją monitorów i drukiem w fotografii zajmuje się od ponad 20 lat. Na co dzień w Medikonie odpowiada za wsparcie techniczne i merytoryczne oraz szkolenia z druku dla fotografów i grafików. Prowadzi też wykłady, prezentacje, warsztaty i szkolenia w zakresie zagadnień związanych z drukiem atramentowym i zarządzaniem barwą dla studentów szkół oraz uczelni fotograficznych, graficznych i artystycznych, a także wszystkich pasjonatów i profesjonalistów zainteresowanych fotografią i drukiem.

Powiązane artykuły

Wydawca: AVT Korporacja Sp. z o.o. www.avt.pl