Warsztat / Artykuł promocyjny

Zosia Samosia w Internecie robi fotokalendarz

Artykuł promocyjny | 2016-02-01

Dziś fotokalendarz to produkt całoroczny. Jak odnaleźć się w nowym trendzie, żeby na nim zarobić?

Z roku na rok przybywa osób, które same projektują dla siebie fotokalendarze i bezpośrednio zamawiają je w drukarniach. Wiele mam wypowiada się w tych tematach w Internecie, dużo osób wpada na pomysł stworzenia takiego indywidualnego prezentu okolicznościowego dla babci, chłopaka czy taty. Można to szczególnie zaobserwować na forach internetowych, gdzie wymieniają się uwagami, szukają dobrego miejsca do łatwego projektowania online. Czy to oznacza, że zabierają pracę fotografom i nie warto zawracać sobie głowy takim produktem jak fotokalendarz? Przecież kosztuje niewiele, więc i zarobek marny...

Spójrz na to z drugiej strony! Skoro można zaobserwować taką modę oznacza to, że Twoi aktualni i potencjalni klienci mają konkretną potrzebę. Oczywiście mogą sami stworzyć swój fotokalendarz i w ten sposób ją zaspokoić. Jeśli jednak nie zlekceważysz tego stale wzrastającego rynku, jako fotograf masz wiele argumentów, aby przekonać ich, żeby wykonali go właśnie u Ciebie!

Po pierwsze jesteś fotografem - robisz więc dobre zdjęcia. W odróżnieniu od prywatnych fotografii Twoich klientów, które powstają w różnych warunkach, z różnym oświetleniem i za pomocą różnej jakości sprzętu. Często są robione telefonem, z zaskoczenia, z nieodpowiednim tłem czy wręcz z mistrzami drugiego planu, rozmyte, za ciemne czy źle wykadrowane. Naprawdę wolą mieć takie amatorskie zdjęcia z przypadku zamiast tych profesjonalnych, dobrej rozdzielczości, ze specjalnie przygotowanej sesji zdjęciowej, z odpowiednią stylizacją? Przekonaj ich, że nie! W końcu będą patrzeć na nie przez cały rok!

Po drugie potrafisz projektować. Oczywiście dzięki Internetowi każdy może wykonać projekt fotokalendarza samodzielnie. Kreatory  do jego tworzenia są intuicyjne i po prostu łatwe w obsłudze, pełne różnych gotowych szablonów do wykorzystania. Wystarczy tylko wstawić zdjęcie. Jeśli jednak ktoś nie zajmuje się tym zawodowo łatwo może popełnić błąd. Przede wszystkim przeciętny użytkownik Internetu nie zna się na obróbce zdjęć – na otrzymanym później wydruku mogą go zdziwić zbyt mocno nasycone barwy, za duża ilość czerwieni czy niebieskiego, widoczne piksele czy rozmazanie postaci. Przychodząc do Ciebie zaoszczędzą sobie takich niemiłych niespodzianek.

Po trzecie fotograf nie musi się powtarzać. Możesz przecież wykonać dla klienta zupełnie indywidualny, niepowtarzalny projekt pracując na pustym szablonie i dodając do niego tylko kalendarium. A jeśli korzystasz z gotowych na rynku szablonów wybierz te dostępne tylko fotografom. Drugą kwestią jest też to, że nawet tworząc fotokalendarz w ten teoretycznie łatwiejszy sposób, trzeba umieć odpowiednio wykadrować fotografię, dopasować ją do strony czy wzoru. Niby niewiele, ale dla efektu finalnego ma to ogromne znaczenie.

Po czwarte sesja to sesja. Zdjęcia wykonane z takiej okazji mogą być wykorzystane nie tylko do fotokalendarza, ale także można je wywołać jako odbitki lub złożyć z nich fotoksiążkę czy fotoalbum. Bezsprzecznie są jednak fajną pamiątką. Każdy przecież woli te fotografie, do których jest przygotowany, odpowiednio ubrany, nie ma głupiej miny czy przymkniętych oczu i tym samym wygląda na nich korzystniej, niż na selfie z bratem z ostatniej zakrapianej imprezy...

Jeśli przedstawisz powyższe argumenty oczywiście nie przekonasz każdego, ale warto spróbować. Ich rozbudzona przez rynek potrzeba - czyli popyt - trafi na gotowe rozwiązanie i alternatywę dla wszystkich tych osób, którym zależy na jakości i elegancji także przy takim produkcie, jakim jest fotokalendarz. Co jest szczególnie ważne jeśli ma się on stać prezentem dla bliskiej osoby.

Ceń się

Pamiętaj jednak o tym, że zawsze sprzedajesz swoją usługę, a nie produkt. Klient płaci Ci za sesję, za powstałe na niej zdjęcia, a nie jedynie za to, co dostaje potem fizycznie do ręki. Właśnie dlatego na fotokalendarzach można zarabiać, ponieważ powinieneś potraktować je jako pretekst do zrobienia sesji, lub dodatek do niej, a nie cel sam w sobie.

Kiedy najlepiej promować fotokalendarze wśród swoich klientów? Teoretycznie sezon trwa od listopada do początku lutego następnego roku. W praktyce jednak terminy te zaczynają się powoli rozmywać. Od kiedy kalendarz można zacząć i skończyć na dowolnym miesiącu coraz więcej fotografów wprowadza ten produkt do swojej stałej oferty i sprzedają go przez cały rok. Jak to robią?

Wykorzystaj moment

Jest kilka szczególnych momentów, które są wprost idealne, żeby zaproponować fotokalendarz okolicznościowy Twoim klientom.

Urodziny dziecka

Przyjście na świat dziecka jest bardzo ważne zarówno dla jego rodziców, jak i dziadków czy innych członków rodziny. Według najnowszych trendów bardzo wielu rodziców decyduje się wówczas na wizytę u fotografa i sesję zdjęciową pierwszych tygodni czy miesięcy z życia ich pociechy. Na czym oddajesz te ujęcia? Tylko cyfrowo? Uważaj! Konkurencja nie śpi!

Coraz więcej fotografów oferuje całą gamę produktów, które staną się dla rodziców piękną pamiątką, lub doskonałym prezentem dla bliskich. Wybór jest spory: od spersonalizowanych nośników cyfrowych takich jak płyty CD z nadrukiem i okładką, pendrive z okładką po odbitki, fotoksiążki czy fotoalbumy. A do tego wszystkiego jeszcze fotokalendarz - produkt w bardzo korzystnej dla Ciebie cenie, do zamówienia od jednej sztuki i łatwy do zrobienia.

Ślub

Przy sesjach ślubnych fotokalendarz może być zarówno dla pary młodej, jak i jej rodziców bardzo fajną pamiątką. A dla Ciebie to wręcz wybawienie... Dlaczego? Jeśli młodzi się niecierpliwią, chcą jak najszybciej zobaczyć zdjęcia z ich najważniejszego dnia, znajdź 13 najlepszych ujęć i stwórz fotokalendarz. Starczy do zaspokojenia pierwszej ciekawości. Brawo Ty! Właśnie zyskałeś czas na spokojną obróbkę reszty materiału.

Dzień dziadka i babci

Prezent dla babci i dziadka to zawsze kwestia dość problemowa. Co roku wiele osób głowi się nad tym, co kupić z okazji ich styczniowego święta, pod choinkę czy na kolejne urodziny. Kiedy wykupią już pół apteki, trzy koce, ciepłe kapcie i całe morze skarpetek przychodzi moment zadumy - co tak naprawdę mogłoby sprawić dziadkom radość?

Fotokalendarz z wnukami i z dziećmi jest z pewnością piękną i jednocześnie praktyczną pamiątką, która może ich ucieszyć. Dlaczego więc nie miałbyś zasugerować takiego produktu na przykład przy sesjach rodzinnych?

Walentynki

Myślisz, że nastolatki mają zbyt skromne kieszonkowe? Nic bardziej mylnego, tej grupy nie powinieneś lekceważyć. Młodzi ludzie przeżywający pierwsze miłości mogą stać się całkiem fajnymi klientami: otwartymi na stworzenie specjalnej sesji zdjęciowej z okazji święta zakochanych, której efektem finalnym będzie pamiątkowy fotokalendarz. Jeśli jeszcze w kalendarium zaznaczysz ich osobiste święta i rocznice będą zachwyceni!

Pamiętaj jednak, że nie tylko nastolatki mogą być zainteresowane takim walentynkowym prezentem. Wielu dorosłych, statecznych ludzi również szuka jakiegoś fajnego i wyjątkowego prezentu dla swojej połówki.

Urodziny

Fotokalendarz co roku z sesji urodzinowej dziecka? A dlaczego nie? Przecież ono tak szybko rośnie i tak szybko się zmienia. Wielu fotografów ma nawet w swojej ofercie coś w rodzaju urodzinowej imprezy, podczas której mały jubilat i jego goście przebierają się w specjalne stroje i pozują do wspólnych zdjęć. Ciekawe rozwiązanie? Spróbuj sam, co powiedzą na to Twoi klienci.

Przygotuj się

Jeśli wprowadzasz fotokalendarz do oferty i chcesz go sprzedawać swoim klientom przygotuj się. Za jedyne 4,90 możesz mieć na przykład fotokalendarz demonstracyjny z Najlepszefoto.pl, z szerokim wyborem szablonów. Dzięki temu klient zobaczy, jak jego zdjęcia mogą się prezentować na konkretnym produkcie, a Ty dowiesz się czy oczekuje indywidualnego projektu, czy podoba mu się gotowy wzór. Nigdzie nie ma informacji o producencie, a w ramach oszczędności Twojego cennego czasu - wydruk dostajesz z gotowego projektu. Dla Ciebie rozwiązanie tanie, szybkie i wygodne. To jak? Chcesz zacząć zarabiać na fotokalendarzach?

Czytaj dalej: Jak zaprojektować idealny fotokalendarz?

Udostępnij: Facebook Google Wykop Twitter Pinterest

Powiązane artykuły

Wydawca: AVT Korporacja Sp. z o.o. www.avt.pl