Jak przygotować się do wakacji, by przywieść z nich ciekawe i oryginalne zdjęcia? Odpowiedź znajdziecie w naszym obszernym poradniku!
Foto
|
Spakuj się jak profesjonalistaKONIECZNIE
|
Ograniczony czas, nieznana lokalizacja, bariera językowa - fotografia podróżnicza może być równie fascynująca, co frustrująca. Bardzo łatwo wrócić z typowymi wakacyjnymi fotkami pełnymi ludzi w niezbyt gustownych szortach, wypalonymi mocnym światłem i z zabałaganioną kompozycją.
Aby wskoczyć poziom wyżej wcale nie musicie tygodniami badać okolicy, nie potrzebujecie też do tego niezliczonej ilości sprzętu. Przygotowując ten materiał, na trzydniowej wycieczce w Rzymie używaliśmy jedynie trzech obiektywów : standardowy 18-70 mm, szerokokątny 10-20 mm oraz jasny standard 50 mm.
Kluczem jest planowanie, opanowanie podstawowych technik fotograficznych i rzeczowe spojrzenie na sprzęt, który zamierzacie ze sobą zabrać i z którego faktycznie będziecie korzystać.
Porada sprzętowa |
W walizce Zawsze pakujcie cały sprzęt foto do bagażu podręcznego, nie wkładajcie nic do głównego. Spakujcie się w małą, ale bezpieczną walizkę. Pamiętajcie jednak, że dozwolone wymiary i waga bagażu różnią się w zależności od linii lotniczych. Nigdy nie wysyłajcie aparatu do luku bagażowego, chyba że macie naprawdę kuloodporną walizkę, jak np. jeden z modeli marki Peli. Wato też ubezpieczyć sprzęt, jednakże w polskich realiach jest to sprawa dosyć trudna. |
Robienie świetnych zdjęć w przepięknej lokalizacji nie polega tylko na wycelowaniu w ładny widok i wciśnięciu spustu migawki. To proces przygotowań i decyzji. Każda turystyczna lokalizacja ma główne punkty widokowe i problemy, jakie się z nimi wiążą. Dlatego przed wyjazdem warto się dowiedzieć, jakie są to miejsca, czego możecie się tam spodziewać i kiedy najlepiej je odwiedzić.
W internecie znajdziecie wiele map, w tym Google Maps, a nawet Google Street View, dzięki którym zobaczycie, jak mniej więcej wygląda dana okolica. Dobrym pomysłem będzie także aplikacja na telefon, która wskaże miejsce pobytu i umożliwi nawigację po mieście (koniecznie sprawdźcie warunki Waszej umowy z operatorem i cenę roamingu).
Wakacyjna rada |
Szukajcie prostych kompozycji, sztuka polega na tym, by w zdjęciu ująć jak najmniej, ale opowiedzieć nim jak najwięcej. Tłumy i zabałaganione tło przeszkadzają. |
Pamiętajcie jednak, że nic nie zastąpi tradycyjnych map, w które powinniście się na pewno zaopatrzyć. Większość ciekawych punktów widokowych za dnia jest pełna turystów, dlatego czas odwiedzin tych miejsc powinniście dobrze przemyśleć. Przeważnie turyści nie wstają wcześnie rano, dlatego jest to idealna pora na odwiedzenie typowo turystycznych lokalizacji. Wybranie się tam jeszcze przed śniadaniem pozwoli na wykonanie kilku ciekawych zdjęć, bez potrzeby zmiany planów znajomych czy rodziny.
Alternatywnym rozwiązaniem jest fotografowanie wieczorem, jednakże o tej porze niektóre miejsca są bardziej uczęszczane, co sprawi, że będziecie musieli sobie poradzić z tłumem turystów.
Fotografowanie o poranku oznacza lepsze światło i mniej ludzi, jednak należy pamiętać o tym, że niektóre miejsca, np. parki czy zabytki, otwierane są o konkretnej godzinie.
Porada sprzętowa |
Filtry Choć użycie wielu filtrów można symulować w Photoshopie, warto spakować je do torby - dużo miejsca nie zajmują, a efekty bywają nie do podrobienia. Filtr polaryzacyjny jest jednym z tych, których nie da się zastąpić. Pomaga przyciemnić jasne niebo i likwiduje odbicia od niemetalowych powierzchni, redukuje jednocześnie ilość światła wpadającego przez obiektyw, co ułatwia korzystanie z dłuższych czasów naświetlania. Filtry gradacyjne idealnie nadają się do fotografowania mocno kontrastowych scen, szczególnie jeżeli fotografuje się architekturę lub krajobrazy |
Fotografowanie wcześnie rano lub wieczorem sprawdza się najlepiej, ale jeżeli jesteście na rodzinnych wakacjach, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będziecie mogli fotografować głównie za dnia. Starajcie się w tym czasie omijać najbardziej uczęszczane miejsca. Unikniecie tłumów, ale nadal będziecie musieli zmagać się z mocnym światłem. By aparat radził sobie z obrazami o dużym kontraście warto aktywować opcje typu Canon Auto D-Lighting czy Nikon Active D-Lighting, które umożliwią rejestrację dużej rozpiętości tonów w scenach o dużym kontraście.
To bardzo dobra pora na eksperymentowanie z fotografią czarno-białą, można przestawić aparat na fotografowanie w tym trybie (pliki JPEG będą w skali szarości, ale RAW zachowa informacje o kolorze), lub fotografowanie w taki sposób, by można było zdjęcia przekonwertować na skalę szarości w domu.
Schodzące się linie pojawiają się, gdy próbujemy ująć w jednym kadrze cały budynek i fotografujemy go z poziomu ziemi. Wtedy pionowe linie zaczynają schodzić się ku sobie, sprawiając, że budynek wygląda nienaturalnie strzeliście. Na zatłoczonych ulicach bardzo trudno uchwycić cały budynek, nie przechylając aparatu lekko w górę... Oto dwa sposoby, które poprawią Wasze zdjęcia architektury...
Wakacyjna rada |
Zanim sfotografujecie jakiś budynek rządowy lub wojskowy, czy urzędników państwowych, dowiedzcie się, czy nie jest to w danym kraju zakazane. |
Niewiele jest obiektów, które potrafią tak dobrze pokazać charakter danego miejsca, jak ludzie, którzy je zamieszkują. Ale w odróżnieniu od statycznych obiektów, fotografowani ludzie mogą zareagować na fakt, że robicie im zdjęcia, i to w bardzo różny sposób. Dlatego podróżując po obcych krajach trzeba uważać - czasami trudno wyczuć, na ile można sobie pozwolić.
Wakacyjna rada |
Nie zapominajcie o bezpieczeństwie - szczególnie w czasie nocnych eskapad. Noszenie na widoku drogiego sprzętu może ściągnąć na Was kłopoty. Dla ochrony warto zabrać kogoś ze sobą, szczególnie, gdy jesteście w miejscu, którego nie znacie. |
To, czy prosić o zgodę na zrobienie zdjęcia, jest sprawą względną. Zazwyczaj jest to kwestia indywidualnego osądu sytuacji, jeżeli jednak chcecie zrobić pozowane zdjęcie, musicie poprosić o zgodę, dlatego warto poznać jakieś podstawy lokalnego języka, by w jakiś sposób się dogadać.
Nawet jeżeli nie poprosicie o pozwolenie, gdy robicie portrety środowiskowe, próbujcie nawiązać z modelami chociaż kontakt wzrokowy, by wiedzieli, że robicie zdjęcie. Lepiej fotografować zwykłym zoomem niż tele. Jeżeli zauważycie, że model lub modelka nie są zadowoleni z faktu, że ich fotografujecie, zrezygnujcie z tego i odejdźcie. Nie warto prowokować.
To czy płacić ludziom za zdjęcia, jest kwestią dyskusyjną, szczególnie, jeżeli podróżuje się po regionach biednych. Zawsze jest to kwestia indywidualna, czasami zapłacenie przysłowiowych kilku złotych wydaje się po prostu fair. Jednakże, jeżeli model żąda pieniędzy jeszcze przed zrobieniem zdjęcia, nastawcie się na to, że raczej nie będzie z tego dobrego materiału.
Na różnego rodzaju bazarach, dobrym wyjściem jest po prostu kupienie czegoś od sprzedawcy, którego się sfotografowało, podobnie jest z ulicznymi grajkami, czy performerami, którym możecie wrzucić kilka monet do kapelusza. Oczywiście, żaden z tych sposobów nie zagwarantuje, że osoba zgodzi się na zdjęcia, ale może to znacznie zwiększyć prawdopodobieństwo, że nie będzie protestować.
Gdy znajdziecie ciekawy fotograficzne obiekt, starajcie się wykonać kilka zdjęć, nie tylko jedno. Subtelne różnice w wyrazie twarzy i gestach potrafią całkowicie wpłynąć na atmosferę zdjęcia. Nie musicie też chodzić cały czas z aparatem przy oku. Spróbujcie wykonać kilka zdjęć, następnie odsunąć aparat od oka i zrobić kilka kolejnych z niższego poziomu, tak by osoba fotografowana nie czuła się cały czas pod ostrzałem. Po chwili i pod warunkiem, że model/modelka są rozluźnieni, możecie z powrotem przystawić aparat do oka i kontynuować sesję.
Porada sprzętowa |
Obiektywy Standardowy zoom, taki jak 18-55 mm, który dodawany jest do większości średniej klasy lustrzanek, to bardzo uniwersalne rozwiązanie, ale jest kilka innych opcji, które mogą sprawdzić się w konkretnych sytuacjach. Do większości zdjęć sytuacyjnych warto zmienić obiektyw na dłuższe tele, np. 70 - 300 mm lub telezoom 18-200 mm. Do bardziej tradycyjnych portretów przyda się stałoogniskowy obiektyw 50 mm. Oferuje on zazwyczaj małą głębię ostrości, która pięknie rozmywa tło i umożliwia fotografowanie przy słabym świetle. |
Tradycyjną strategią w fotografii portretowej jest rozmycie tła i wyizolowanie z niego głównego obiektu. Jednak w fotografii podróżniczej nie zawsze się ona sprawdza. Włączenie do zdjęcia tła pozwoli osadzić modela w jego naturalnym środowisku i pokazać pewien kontekst, który podkreśli charakter zarówno jego, jak i miejsca.
Aby włączyć tło fotografowanej osoby, która znajduje się blisko Was, możecie użyć obiektywu szerokokątnego, jeżeli dzieli Was większy dystans, możecie objąć większą część tła, tak by osoba zajmowała tylko małą część kadru.
Unikajcie typowych fotek z wakacji - przejmijcie kontrolę nad swoim aparatem i kreatywnie wykorzystujcie jego możliwości
Zapewne nie chcecie stracić żadnej okazji do zrobienia zdjęcia, jednakże nie jest to powód, by cały czas polegać na Automatycznym trybie fotografowania. Tryb Program też nie jest rozwiązaniem.
Starajcie się działać nieco kreatywniej, niż "zwykły" turysta. Eksperymentujcie z czasem otwarcia migawki, techniką panoramowania, dużym otworem przysłony, który da małą głębię ostrości. Korzystanie w ruchliwych miejscach z długiego czasu otwarcia migawki pozwala wykonać ciekawe zdjęcia typowo turystycznych miejsc z rozmywającymi się przechodniami.
Wakacyjna rada |
Starajcie się nie ograniczać wycieczek tylko do typowo turystycznych miejsc. Będziecie mieli szanse na wykonanie nietypowych dla zwykłego turysty zdjęć. |
Żeby rozmycie było efektowne, musicie wybrać lokalizację, w której ludzie poruszają się, a nie stoją w miejscu. Ustawcie czas między 1/25 a 1 s i zobaczcie, co się stanie. W słoneczny dzień, nawet przy bardzo niskim ISO, okaże się, że potrzebujecie filtra polaryzacyjnego lub szarego, który uchroni Was przed przepaleniami i pozwoli na fotografowanie z dłuższym czasem. Jeżeli nie macie filtrów, poszukajcie zacienionego miejsca lub fotografujcie wcześnie rano, gdy słońce nie świecie jeszcze tak mocno. Przyda się wtedy także statyw, ale jeżeli go nie macie, możecie postawić aparat na murku czy ławce - ważne, by stał w miarę stabilnie.
Rozmywanie tła i wyciąganie obiektu z kontekstu pozwala zmienić zwykłe wakacyjne fotki w ciekawe fotografie. Korzystając ze standardowego zooma, spróbujcie ustawić maksymalnie dużą przysłonę i najdłuższą ogniskową, taka kombinacja umożliwi uchwycenie małej głębi ostrości i skupi uwagę na głównym obiekcie.
Pamiętajcie, że o ile wyraźne elementy zdjęcia są głównym obiektem zainteresowania, to właśnie wspomniane wcześniej rozmycie nadaje zdjęciu klimat. Warto jednak, przy komponowaniu kadru, włączyć w płaszczyznę ostrości nieco elementów przed i za fotografowanym obiektem.
W wielu miejscach trzeba sobie radzić z niedostatkiem światła - np. w budynkach - w których często nie można korzystać ani ze statywu, ani z lampy, (może ona popsuć całą atmosferę). W takich sytuacjach trzeba podnieść ISO - do wartości, umożliwiającej ustawienie czasu otwarcia migawki, który pozwoli fotografować z ręki bez poruszenia. Pomocna może okazać się również stabilizacja obrazu, dlatego uaktywnijcie ją, jeżeli Wasz obiektyw lub lustrzanka ma taką opcję.
Porada sprzętowa |
Baterie Nic tak bardzo nie frustruje, jak rozładowane baterie - bez zasilania najlepszy nawet sprzęt staje się kompletnie bezużyteczny. Pamiętajcie by wychodząc, zabrać ze sobą w pełni naładowaną baterię w aparacie i jedną zapasową. Warto zaopatrzyć się też np. w samochodową ładowarkę, która w kryzysowej sytuacji Was uratuje. |
Hałas spowodowany nierozważnymi działaniami fotografa to coś, czego za wszelką cenę chcemy uniknąć. Staje się to bardzo ważne szczególnie w miejscach kultu religijnego. Po pierwsze, należy unikać używania lampy błyskowej - bez niej też można sobie poradzić, wyjść z dobrymi zdjęciami, nie urażając nikogo przy okazji.
Upewnijcie się, że wyłączyliście wszystkie sygnały dźwiękowe, jak np. sygnał potwierdzenia ostrości. Jeżeli system AF jest głośny, przestawcie się na ostrzenie ręczne. Wiele aparatów oferuje tryb cichego fotografowania, który redukuje hałas klapnięcia lustrem i mechanizmu poruszającego migawką.
Wakacyjna rada |
Eksperymentowanie oznacza zazwyczaj konieczność wykonania nawet bardzo wielu zdjęć. Dlatego nie zapomnijcie o kartach pamięci. Nie ma chyba nic gorszego, niż komunikat "karta pełna", który zmusza do szybkiego i nerwowego kasowania części zdjęć. |
Fotografowanie tylko za dnia to typowy błąd początkujących - zobaczcie, jak wiele radości może przynieść fotografowanie o zachodzie słońca oraz nocą
Większość miast, po zachodzie słońca pokazuje zupełnie inną twarz. Światła ulic i iluminacje na budynkach, placach i przy fontannach nadają miastu wręcz teatralnego charakteru. Ta transformacja czyni to miejsce idealnym do fotografowania - łapania kadrów, całkowicie różniących się od tych, które można wykonać w ciągu dnia. Dlatego, po wczesnej kolacji, warto przespacerować się i poszukać ciekawych miejsc na nocny plener.
Porada sprzętowa |
Podróżnicze statywy Statyw to sprzęt przydatny do fotografowania o wschodzie i zachodzie słońca, a także nocą. Umożliwia wydłużenie czasu naświetlania, bez obawy o efekt poruszenia. Niestety, jest dosyć uciążliwy w transporcie i stanowi dodatkowe obciążenie. Oto nasze lekkie propozycje... Mały statyw podróżniczy Pełnowymiarowy statyw |
Kluczem do sukcesu w nocnej sesji jest planowanie. Aby uchwycić kolorową poświatę słońca, musicie fotografować zwróceni w stronę zachodu i najlepiej mieć przed sobą w miarę czysty horyzont. Taka poświata utrzymuje się ok. 45 minut po całkowitym zachodzie słońca, dlatego starajcie się działać w miarę szybko.
Wieczorem powinniście sięgnąć po statyw, który umożliwi wykonanie zdjęć z dłuższym czasem naświetlania bez ryzyka poruszenia. Ale żeby wykorzystać wszelkie środki bezpieczeństwa warto też zabrać ze sobą pilot do zdalnego wyzwalania migawki. Jeżeli go nie macie, możecie użyć kombinacji wstępnego uniesienia lustra z samowyzwalaczem.
Pamiętajcie, by korzystając ze statywu w zatłoczonych miejscach, działać rozważnie i uważać, by nikt przypadkiem na niego nie wszedł i nie przewrócił Waszego sprzętu. Dlatego starajcie się stać blisko statywu i chrońcie sprzęt przed przechodniami, którzy mogą na niego wpaść.
Jeżeli chodzi o obiektywy, znacznie lepszy do uwiecznienia rozległych widoków czy fontann będzie obiektyw szerokokątny, ale dłuższa ogniskowa idealnie nada się do sfotografowania odległych, pięknie oświetlonych konstrukcji.
Powodzenie zdjęć zachodu słońca zależy od dobrego wyczucia czasu i wstrzelenia się w taniec kolorów na niebie. Trzeba zgrać ze sobą kilka elementów. Światła miasta zazwyczaj nie włączają się przed zmrokiem, jednak czekając na nie zbyt długo, możemy przegapić to, co najlepsze - niebo straci kolor, i pogrąży się w czerni. By zachować detale nieba, warto fotografować ok. godziny po zachodzie słońca, gdy kolory jeszcze utrzymują się na niebie.
Nie wiecie, co fotografować? Jesteście oszołomieni wszystkim dookoła? Pomyślcie o przewodnim motywie wakacyjnych fotografii
Bardzo łatwo wrócić z wakacji z typowymi pocztówkowymi fotkami bez tematu i większego sensu. Odpowiedzią na takie niebezpieczeństwo jest fotografowanie tematu, obiektu lub historii, na którą złoży się seria zdjęć. Temat może być bardzo prosty, może to być kreatywny sposób fotografowania samego miejsca lub stworzenie foto-eseju, dokumentującego jakieś wydarzenia, których doświadczyliście.
Przy odrobinie rozeznania, jeszcze przed podróżą możecie określić sobie temat. Wiele miejsc słynie z konkretnych obiektów, tak jak np. barwne samochody na Kubie, świątynie w Tajlandii, czy wieżowce w Nowym Jorku.
Porada sprzętowa |
Co jeszcze spakować Poza standardowym sprzętem, warto zabrać ze sobą kilka dodatkowych rzeczy. Nie zajmą one dużo miejsca, ale mogą Was uratować... Szczelnie zamykany, wodoodporny worek na sprzęt, który ochroni go przed wodą i kurzem, srebrna taśma do drobnych napraw, podstawowy sprzęt do czyszczenia: ściereczka do obiektywów, gruszka z pędzelkiem, ;atarka do pracy w ciemności, wielozadaniowy scyzoryk, który może być pomocny przy naprawach statywu czy innego sprzętu (ale nie pakujcie go do bagażu podręcznego!), mapa i przewodnik |
Jeżeli macie czas, wybierzcie motyw po przyjeździe; możecie na spokojnie się rozejrzeć i poszukać tematu Waszego projektu. Takie podejście sprawdza się, gdy jesteście na wakacjach ze znajomymi lub z rodziną i możecie połączyć zwiedzanie z robieniem zdjęć. Jeżeli zdecydujecie się na jakiś motyw przewodni, w kolejnych miejscach trzymajcie się go konsekwentnie, a stworzycie ciekawą serię.
Spróbujcie ustawić parametry tak, by aparat w każdym momencie był gotowy do strzału. Ustawcie tryb na Priorytet przysłony lub Czasu otwarcia migawki i wybierzcie czas ok. 1/125 s lub przysłonę f/8 (takie parametry są dobrym punktem wyjścia w większości sytuacji). Następnie ISO oraz wybór punktu AF ustawcie na Auto. Większość aparatów umożliwia ograniczenie najwyższej możliwiej wartości ISO, co uchroni zdjęcie przed zbyt dużym zaszumieniem. Jeżeli wiecie dokładnie, co i jak chcecie sfotografować, możecie wszystkie parametry dostosować do pomysłu i sytuacji.
Wakacyjna rada |
Nie spędzajcie całego dnia, patrząc w wizjer. Pamiętajcie, że chcecie uchwycić ducha danego miejsca, dlatego rozglądajcie się i szukajcie inspiracji. Wczujcie się w atmosferę, chłońcie lokalny klimat |
My w tym poradniku jako motyw przewodni założyliśmy transport, ale tematów do fotografowania jest nieskończenie wiele, wszystko zależy od miejsc, które odwiedzacie i Waszej wyobraźni. Niektóre tereny są znane z dobrej kuchni, inne natomiast z murali, jakie można tam spotkać.