Dzięki nim przewieziesz sprzęt fotograficzny wygodnie i bezpiecznie. Porównujemy pięć walizek fotograficznych, które zabierzesz na pokład samolotu!
Torba na aparat z kółkami to w zasadzie zwykła walizka do ciągnięcia po ziemi, ale wyposażona w konfigurowalne przegrody do umieszczania w nich aparatów i obiektywów. Walizki takie nie tylko umożliwiają transportowanie sprzętu w sposób znacznie bardziej wygodny, lecz także zapewniają lepszą jego ochronę. Torby na kółkach mają zazwyczaj sztywne dno, podstawę i boki, a większość ma również na zewnątrz specjalne wzmocnienia w miejscach szczególnie narażonych na uszkodzenia czy zadrapania.
Jeśli jednak taka torba nie wydaje Ci się wystarczająco wytrzymała, to możesz zapakować swój aparat i obiektywy do twardej, plastikowej skrzyni, a nic im nie będzie w stanie zagrozić. Kuszącą rzeczą wydaje się zakup największej walizki. My jednak zdecydowaliśmy się przyjrzeć bliżej pięciu modelom, które są na tylne małe, aby można je było zabrać na pokład samolotu jako bagaż podręczny. Niemniej jednak limity wielkości walizek różnią się znacznie w zależności od przewoźnika, dlatego zawsze sprawdzaj ograniczenia dotyczące wielkości bagażu zabieranego na pokład, jeszcze zanim udasz się na lotnisko.
W naszym teście wzięły udział: Calumet RC1188, Manfrotto Pro Light Reloader-55, Peli 1535 Air Case, Tenba Roadie Universal oraz Think Tank Airport TakeOff V2.0.
Cena: 800 zł
Strona internetowa: www.calphoto.co.uk
Jest to jedna z najtańszych propozycji w tym zestawieniu, ale pod względem wytrzymałości nie ustępuje droższym rywalom. Torba wyposażona jest w zewnętrzne wzmocnienia narożników, ma sztywne boki oraz odporny na uderzenia i zarysowania spód – zwiększona wytrzymałość zwiększa niestety jej ciężar, który wynosi aż 6,5 kg, co czyni ją najcięższym modelem ze wszystkich biorących udział w naszym teście. Do tego jej grubość sięgająca 25 cm może czasami utrudnić zabranie jej na pokład samolotu. Dobrze wykonane są też wewnętrzna wyściółka i przekładki. Wewnętrzna szerokość torby wynosi 30 cm i jest o 3 cm mniejsza od oferowanej przez model Manfrotto Reloader, ale wystarczająca, by ciasno poukładać po bokach obiektywy. Ponadto całe wyściełane wnętrze można wyjąć i używać osobno, ponieważ ma własną pokrywę i uchwyty do noszenia. Na tym jednak nie koniec: przednia klapa powiększy się o ok. 19 cm, niemal podwajając pojemność walizki.
Ocena: 4,5/5
Cena: 1350 zł
Strona internetowa: www.manfrotto.com.pl
Reloader-55 o wymiarach 55 x 35 x 23 cm w pełni wykorzystuje limity wielkości bagażu stosowane przez większość linii lotniczych. Pozwoliło to stworzyć najbardziej praktyczny układ wnętrza, z którym rywalizować może jedynie torba marki Think Tank. W kieszeniach na przedniej klapie można umieścić 17-calowego laptopa i 10-calowy tablet. Z kolei na spodniej stronie klapy jest wiele małych przegródek na akcesoria. Przydatnym elementem jest zintegrowany, zamykany zamek błyskawiczny z boku torby. Ogólnie jednak torba ma dość klasyczną formę. Grube przegródki zostały zaprojektowane przez Manfrotto tak, by były idealnie dopasowane do zestawu pełnoklatkowego, zapewniając jednocześnie niezrównaną wygodę pakowania i ochronę przewożonego sprzętu. Twarda powierzchnia zewnętrzna jest wzmocniona w miejscach szczególnie narażonych na uszkodzenia, zaś mające standardowy rozmiar kółka są wymienne.
Ocena: 5/5
Cena: 1300 zł
Strona internetowa: www.peli.com.pl
Najmniejsza z walizek marki Peli odpowiada wymiarom bagażu podręcznego akceptowanym przez większość linii lotniczych. Jest przy tym wyjątkowo sztywna i wytrzymała. Seria Air firmy Peli charakteryzuje się konstrukcją opartą na budowie plastra miodu i jest wykonana z plastiku, co pozwoliło zmniejszyć wagę torby bez uszczerbku dla jej wytrzymałości. W efekcie 1535 Air wraz z piankowym wypełnieniem waży mniej niż torby Calumet i Tenba. Miękkie wyściełanie i przegródki pozwalają łatwo dostosować torbę do wymiarów sprzętu, ale w przypadku cięższych elementów ekwipunku nie zawsze jest to takie proste. Za dodatkową opłatą Peli oferuje zestaw niestandardowych przegródek o większej wytrzymałości. Inną wadą modelu Air w porównaniu z pozostałymi prezentowanymi tutaj torbami jest krótka rączka, co oznacza, że podczas ciągnięcia torby cały czas obijasz sobie nią pięty.
Ocena: 4/5
Cena: 1250 zł
Strona internetowa: www.tenba.pl
Tenba Roadie sprawia wrażenie bardzo sztywnej oraz wytrzymałej. Zewnętrzna pokrywa wykonana jest z nylonu balistycznego, który dodatkowo jest jeszcze wzmocniony w najbardziej newralgicznych miejscach. Całości dopełnia doskonała rączka oraz wymienne kółka. Wysokość sięgająca 51 cm sprawia, że Roadie jest niższa od walizek Manfrotto i Think Tank. Nadal jednak możesz zmieścić do środka dwa korpusy i do ośmiu obiektywów, a szerokość jest wystarczająca, by dało się ułożyć obok siebie trzy typowe obiektywy pełnoklatkowe. Gruba wewnętrzna wyściółka zapewnia dobrą ochronę sprzętu i tylko nieco ustępuje pod tym względem torbie Reloader-55. Na górnej pokrywie znajduje się łatwo dostępna komora na 17-calowego laptopa wraz z systemem mocowania statywu. Z tyłu z kolei umieszczona została kieszeń z chowaną stalową linką, która pozwala przyczepić do czegoś walizkę i zabezpieczyć ją w ten sposób własną kłódką.
Ocena: 4,5/5
Cena: 1250 zł
Strona internetowa: www.thinktankphoto.com
Uznawszy, że kółka nie zawsze są najlepszym środkiem transportu, Think Tank przygotował walizkę, którą można nosić również jak plecak. Wystarczy otworzyć tylną kieszeń, by uzyskać dostęp do dwóch naramiennych pasów, wówczas też wyściełana klapka komory rozwinie się, do dołu tworząc miękką poduszkę pod plecy. Pomimo braku pasa biodrowego, pozwala to nosić torbę dość wygodnie. W tej jednej z największych z testowanych toreb znajduje się mnóstwo miejsca na zestawy o bardzo różnej konfiguracji. Bogaty zestaw przegród zawiera również trzy z wycięciami w kształcie litery U, ułatwiające ułożenie w torbie aparatów z zamocowanymi obiektywami. Doskonałej jakości tkanina i dodatki uzasadniają wysoką cenę, ale niestety nie ma elementów zabezpieczających narożniki. Do tego torba sprawia wrażenie mniej wytrzymałej niż walizki marek Tenba i Roadie, choć z drugiej strony TakeOff jest od nich wyraźnie lżejsza, ważąc 3,9 kg.
Ocena: 4/5