Lauren Scott pokazuje, jak zarejestrować rozmyty ruch wody przy użyciu filtra szarego
Uzyskanie ujęć z jedwabiście gładko wyglądającą wodą jest wyzwaniem, ale dysponowanie odpowiednimi akcesoriami znacznie to ułatwia. W torbie ze sprzętem fotograficznym należy mieć, oczywiście, neutralny filtr szary, aby móc ograniczyć ilość światła docierającego do matrycy, a tym sam mieć możliwość ustawiania długich czasów otwarcia migawki. Ja zdecydowałam się na użycie nakręcanej nasadki, aby uniknąć problemów, jakie stwarzają prostokątne filtry mocowane w uchwycie.
Aby rejestrowane zdjęcia, przy zastosowaniu dłuższych czasów naświetlania, były ostre, równie niezbędny okaże się przyzwoity i solidny statyw oraz zdalny przewodowy wyzwalacz migawki. W przypadku omawianego projektu, wybór obiektywu będzie najprawdopodobniej zależał od charakteru fotografowanej sceny. Jeśli chodzi o ten piękny wodospad Sgwd-y-Eira w Walii, to fotografowałam go, korzystając z zoomu 16–85 mm, dzięki czemu mogłam swobodnie zmieniać ogniskową. To pozwalało mi eksperymentować z różną kompozycją zdjęć. Obiektyw zmiennoogniskowy umożliwia wypełnienie kadru płynącą wodą przy fotografowaniu z dużej odległości, ale jeśli fotografowany wodospad jest zbyt duży lub możesz podejść bliżej niego, lepszym rozwiązaniem będzie użycie optyki szerokokątnej.
Woda w każdym strumieniu czy wodospadzie płynie z inną prędkością, a to oznacza, że nie ma jednego „właściwego” czasu ekspozycji, który powinno się ustawić. Wyższe wodospady – w przypadku których, za sprawą grawitacji, kaskady wody spadają szybciej – do uzyskania tego samego efektu wymagają zastosowania krótszych czasów ekspozycji niż te, których strugi poruszają się z mniejszą prędkością. Najlepszym rozwiązaniem jest zrobienie kilku zdjęć z różnym czasem otwarcia migawki, a następnie obejrzenie ich od razu na miejscu na tylnym wyświetlaczu aparatu. Zobacz, jak wybrany czas ekspozycji wpływa na sposób uchwycenia na zdjęciu wodospadu. Następnie możesz zdecydować, czy chcesz, aby rozbryzgi i prąd wody były widoczne na fotografii, czy też wolisz raczej całkowicie rozmyć ruch.
Gdy woda porusza się, a jej kaskady opadają z dużą prędkością, pieni się ona tak bardzo, że wydaje się biała. W przypadku tego rodzaju projektu – polegającego na fotografowaniu „białej” wody z użyciem długiej ekspozycji – łatwo jest zarejestrować prześwietlony obraz i wypalić szczegóły rzeki w obszarze świateł. Dlatego aby uzyskać jak najlepsze rezultaty, wskazane jest niedoświetlenie fotografii.