Mark Roe zarejestrował serię ujęć deskorolkarza, sprytnie łącząc ze sobą światło ciągłe i krótki błysk emitowany przez flesz
Fotograf sportowy Mark Roe stosuje tę technikę w celu uchwycenia obiektów w ruchu. W tym przypadku zależało mu jednak na zarejestrowaniu serii ujęć, która nieznacznie różniłaby się od zwykłej sekwencji zdjęć: błysk profesjonalnej głowicy zamroził ruch deskorolkarza, a światło modelujące stworzyło w kadrze kolorowe smugi. „Zdecydowałem się fotografować w atelier, dzięki czemu mogłem pozbyć się z tła i otoczenia wszelkich rozpraszających elementów” – mówi Mark. „Pozwoliło mi to skupić całą uwagę na ruchu deskorolkarza”.
Mark użył zasilacza Broncolor Move 1200L i dwóch głowic błyskowych MobiLED. Jasne lampy modelujące tych głowic idealnie sprawdziły się jako źródło światła ciągłego, zaś same flesze pozwoliły wyemitować niezwykle krótki błysk w celu zamrożenia ruchu na zdjęciu. Z kolei obiektyw 24–70 mm f/2,8 umożliwił szybkie wykadrowanie deskorolkarza. www.markroe.co.uk
Rady Marka, jak wykonać podobne ujęcie
- Wybierz rodzaj akcji
Mark mówi: „Ważne jest, aby znaleźć odpowiedni temat do takiego zdjęcia sekwencyjnego, ponieważ sam sposób wykonywania tego typu ujęć z rozmytym ruchem właściwie zawsze jest taki sam. Najlepiej sprawdzają się modele poruszający się w wyrazisty i zdecydowany sposób”.
- Znajdź dobry kąt widzenia
„W przypadku tej sekwencji najlepszym miejscem ustawienia aparatu było umieszczenie go prostopadle do kierunku ruchu, ale w przypadku innego rodzaju akcji być może trzeba będzie poszukać innego punktu widzenia. Spróbuj fotografować pod kątem 45 stopni, z góry lub z dołu, aby stworzyć obraz naprawdę dynamiczny i przyciągający wzrok”.
- Porozmawiaj z bohaterem
„Każdy chce, aby jego ewolucje wyglądały na zdjęciach po prostu świetnie, więc ustal ze swoim modelem, w jakiej pozie najlepiej go ukazać. Uwzględnij jego sugestie i dokładnie ustal, co ma zrobić oraz wytłumacz mu, co chcesz uzyskać”.
- Odpowiednio ustaw lampy
„Eksperymentuj z różnymi sposobami oświetlenia i kształtami. Ja skupiłem się na tym, by ostatnia sekwencja ruchu została oświetlona dokładnie tak, jak chciałem, używając w tym celu gołych lamp i twardego światła”.
- Spraw, by model się wyróżniał
„Spraw, by cała sekwencja ruchu była wyraźnie widoczna. W tym wypadku wykorzystałem jaskrawy kolor koszulki deskorolkarza, aby wyodrębnić go z czarnego tła”.