Zamglenia i mgła pojawiają się wówczas, gdy para wodna unosi się nad ziemią lub wodą, a następnie kondensuje i krople łączą się ze sobą. Mgła jest bardziej gęsta i zasadniczo przypomina chmurę znajdującą się tuż nad gruntem, podczas gdy zamglenia są bardziej przejrzyste. Z największym prawdopodobieństwem na mgłę lub zamglenie można natrafić po chłodnej nocy w zimny, rześki poranek. Czyste niebo i brak wiatru to podstawowy warunek występowania obu wspomnianych zjawisk, dlatego wiosna i lato to świetna pora, aby z powodzeniem zrealizować tego rodzaju projekt.
W przypadku tej sesji plenerowej udało mi się natrafić na idealne warunki atmosferyczne – mgłę spowijającą pewnego słonecznego poranka dolinę w Dartmouth. Ta lokalizacja to świetna pułapka na mgłę i zamglenia: duży obszar wodny tworzony przez rzekę Dart, spływającą do morza, oznacza, że znacznie bardziej prawdopodobne jest napotkanie tego rodzaju warunków atmosferycznych z powodu parującej wody z jej powierzchni; zaś strome ściany doliny zatrzymują je na dłużej. Tego dnia domy mieszkalne zniknęły zupełnie z pola widzenia, a z gęstego dywanu mgły wyłoniło się tylko to dziwne drzewo stanowiące punkt orientacyjny.
Ostatni szlif
Istnieje wiele sposobów konwersji obrazu do odcieni szarości; ja zdecydowałam się użyć dostępnego w Photoshopie Filtra Camera Raw. Mając już obraz otwarty w module Camera Raw zacznij od zaznaczenia pola Czarno-biały w sekcji Traktowanie znajdującej się na samej górze zakładki Podstawowe. Następnie, najważniejszymi rzeczami, o których należy pomyśleć na tym etapie, jest sprawdzenie, czy ekspozycja jest poprawna, podniosłam kontrast i przeciągnęłam w prawo suwaki Białe i Czarne. Nie rozjaśniaj jednak bieli za bardzo, aby nie utracić szczegółów w światłach. Ponieważ obiektyw był dość stary i mocno winietował, co było moim zdaniem niepożądane, kliknęłam zakładkę Korekcja obiektywu i zwiększyłam wartość suwaka Winietowanie, aby rozjaśnić krawędzie kadru. Kiedy byłam już zadowolona z wprowadzonych korekt w ACR, użyłam Punktowego pędzla korygującego w Photoshopie, aby usunąć nieestetyczne skazy. W końcu użyłam też jeszcze narzędzia Ściemnij, aby przyciemnić nieco górę drzewa.
Ostatni szlif
Istnieje wiele sposobów konwersji obrazu do odcieni szarości; ja zdecydowałam się użyć dostępnego w Photoshopie Filtra Camera Raw. Mając już obraz otwarty w module Camera Raw zacznij od zaznaczenia pola Czarno-biały w sekcji Traktowanie znajdującej się na samej górze zakładki Podstawowe. Następnie, najważniejszymi rzeczami, o których należy pomyśleć na tym etapie, jest sprawdzenie, czy ekspozycja jest poprawna, podniosłam kontrast i przeciągnęłam w prawo suwaki Białe i Czarne. Nie rozjaśniaj jednak bieli za bardzo, aby nie utracić szczegółów w światłach. Ponieważ obiektyw był dość stary i mocno winietował, co było moim zdaniem niepożądane, kliknęłam zakładkę Korekcja obiektywu i zwiększyłam wartość suwaka Winietowanie, aby rozjaśnić krawędzie kadru. Kiedy byłam już zadowolona z wprowadzonych korekt w ACR, użyłam Punktowego pędzla korygującego w Photoshopie, aby usunąć nieestetyczne skazy. W końcu użyłam też jeszcze narzędzia Ściemnij, aby przyciemnić nieco górę drzewa.
Jeśli chodzi o komponowanie ujęcia, to masz do wyboru dwie możliwości: albo zarejestrować szerokokątne ujęcie, aby uchwycić rozległą scenerię, albo zrobić to, co ja, czyli użyć teleobiektywu, aby wyodrębnić tylko jeden fragment scenerii i uzyskać bardziej spokojny i abstrakcyjny obraz. Ostatecznie zdecydowałam się skonwertować tę fotografię do czerni i bieli: pomogło mi to podkreślić kształt drzewa będącego jednocześnie głównym punktem zainteresowania i sprawiło jednocześnie, że gęsta mgła wygląda ładnie i czysto.
Obraz kolorowy czy czarno-biały
Ważne jest, aby na etapie edycji zastanowić się, czy obraz będzie lepiej wyglądał w odcieniach szarości czy w kolorze. Powyższa scena lepiej nadawała się do uwiecznienia w kolorze: główny powód to delikatne pastelowe kolory pól i błękitne niebo z ciepłą poświatą słoneczną. Jeśli chodzi o wyregulowanie balansu bieli, to należy uważać, aby nie ocieplić dominujących chłodnych tonów: może to sprawić, że mgła będzie wyglądać na żółtą i mętną.
Obraz kolorowy czy czarno-biały
Ważne jest, aby na etapie edycji zastanowić się, czy obraz będzie lepiej wyglądał w odcieniach szarości czy w kolorze. Powyższa scena lepiej nadawała się do uwiecznienia w kolorze: główny powód to delikatne pastelowe kolory pól i błękitne niebo z ciepłą poświatą słoneczną. Jeśli chodzi o wyregulowanie balansu bieli, to należy uważać, aby nie ocieplić dominujących chłodnych tonów: może to sprawić, że mgła będzie wyglądać na żółtą i mętną.
Zdjęcia mglistego krajobrazu w trzech krokach