Fotograf agencji Magnum, Bruce Davidson w ciągu całej swojej 60-letniej kariery zrealizował wiele nowatorskich projektów
Urodzony w 1933 roku Bruce Davidson znany jest ze swoich charakterystycznych zdjęć dokumentalnych poświęconym problematyce społecznej. W 2011 roku został uhonorowany wyróżnieniem Sony World Photography Awards za "wybitny wkład w rozwój fotografii".
Swoje pierwsze zdjęcia zrobił w wieku 10 lat w rodzinnym mieście Oak Park, położonym niedaleko Chicago w Illinois. Później rozwijał swoją pasję, studiując w Rochester Institute of Technology i na Uniwersytecie w Yale. Podczas nauki w Yale wykonywał dokumentalne, zakulisowe zdjęcia uniwersyteckiej drużyny piłkarskiej, z których kilka zostało opublikowanych w magazynie Life. Wtedy jego obiecująca kariera przerwana została przez dwuletnią (1955–57) służbę wojskową w amerykańskiej armii.
Podczas pełnienia służby wojskowej pod Paryżem w 1956 roku poznał Henriego Cartier-Bressona, współzałożyciela agencji Magnum. Po opuszczeniu armii przez krótki czas pracował jako fotograf niezależny, a następnie w 1958 roku został pełnoprawnym członkiem agencji Magnum.
Niektóre swoje projekty realizuje przez wiele lat, starając się w tym czasie zdobyć akceptację i zaufanie ludzi, którzy normalnie niechętnie dają sobie robić zdjęcia. Na przykład jego fotografie z cyklu Brooklyn Gang ukazują młodocianą grupę przestępczą nazywającą siebie "jokersami" i przedstawiają codzienne życie jej członków w 1959 roku. "Mój sposób pracy" – powiedział – "to odkrywanie nieznanych światów, poznawanie ich przez pewien czas i uczenie się nowych rzeczy". Z kolei cykl The Dwarf był portretem życia cyrkowego klauna Jimmy’ego Armstronga (1958). Dokumentował również napięcia społeczne i powstanie ruchu na rzecz praw obywatelskich (1961–1965), ale fotografował też podróżujących, korzystających z nowojorskiego metra (cykl Subway) oraz życie toczące się w nowojorskim Central Parku (1991–1995).
To bez wątpienia opublikowany w 1970 r. East 100th Street ukazujący życie w zniszczonej kamienicy, znajdującej się w dzielnicy Harlem. Realizując ten cykl, używał aparatu wielkoformatowego 5 x 4 cale, a nie – jak to zwykle miał w zwyczaju – korpusu marki Leica. Zdjęcia te ukazywały degradację środowiska życia przy jednoczesnym zachowaniu szacunku dla mieszkających tam ludzi, którzy pomimo swojego trudnego położenia starali się za wszelką cenę zachować godność.
Najnowsza publikacja Bruce’a Davidsona to Survey. Zawiera zbiór różnych prac z ostatnich 60 lat. W tym ciężkim, 300-stronicowym albumie znalazły się wybrane fotografie ze wszystkich jego dużych projektów, również szczegółowe informacje biograficzne oraz omówienia jego zdjęć autorstwa historyka fotografii Charlotte Cotton i kilku innych osób.