Inspiracje / Pomysł na zdjęcie

Świętuj Nowy Rok z aparatem w dłoni - fotografuj fajerwerki

Pomysł na zdjęcie | 2013-12-30

W związku ze zbliżającym się Nowym Rokiem, zachęcamy Was do fotografowania pokazów fajerwerków. Zobaczcie nasze wskazówki!

Fotografowaliście już kiedyś fajerwerki? Udało Wam się uchwycić te przepiękne kolory i dramatyzm rozbłyskujących rakiet? Fotografując takie wydarzenia, można sięgnąć po obiektyw szerokokątny i uchwycić w zdjęciu otaczający nas krajobraz oraz skalę wydarzenia albo zamontować teleobiektyw i skupić się na pojedynczych rozbłyskach na tle ciemnego nieba. Możecie też wymyślić własny sposób fotografowania, który pokaże to wydarzenie z niespotykanej perspektywy.

Kadr obejmujący katedrę w Clayton zapewnił poczucie skali i przypisał zdarzenie do określonego miejsca, odbicia świateł w wodzie to dodatkowy element pierwszego planu, fot. Nigel Blake

Standardowym krokiem przy fotografowaniu fajerwerków jest korzystnie ze stabilnego statywu oraz zdalnego pilota do wyzwalania migawki, co zmniejsza ryzyko efektu poruszenia na zdjęciu. Jeżeli jednak zdecydujecie się na bardziej abstrakcyjne podejście do tematu, fotografujcie z ręki i eksperymentujcie z ruchem aparatu, to może dać ciekawe efekty. Dobrze zacząć od 2-4-sekundowej ekspozycji, przy f/8 dla ISO 200, ale wtedy możecie mieć problem ze zbyt ciemnym niebem. Otwarcie przysłony lub podniesienie wartości ISO sprawi, że matryca wychwyci więcej naturalnego światła.

Sylwetki na pierwszym planie pomagają zamknąć kadr, kierują uwagę widza w stronę fajerwerków rozbłyskujących na tle zatoki oraz na ich odbicia w wodzie, fot. Nigel Blake

Tak więc zanim pierwsze fajerwerki rozbłysną, proponujemy ustawić ekspozycję najpierw na tło - elementy architektury lub krajobrazu dodadzą naszemu zdjęciu skali i większego wyrazu. Ustawiamy wiec tryb Bulb i robimy kilka zdjęć testowych eksperymentując z różnymi czasami otwarcia migawki. Następnie, sprawdzamy histogram, żeby dobrać odpowiednie ISO oraz przysłonę. Wykres histogramu, powinien być przesunięty w stronę lewej krawędzi, skupiony w obszarze cieni, ale nie oparty o krawędź.

To jest klasyczne zdjęcie prezentujące eksplozję na tle nieba, ciasny kadr i mocno zaznaczone kolorowe smugi, fot. Nigel Blake

Pomijając już samą technikę i ustawienia, o których wspominaliśmy wcześniej, sesję warto rozpocząć od zamontowania obiektywu szerokokątnego. Sugerujemy to, ponieważ na początku zabawy nie wiadomo, jak wysoko poszybują fajerwerki i do czasu aż eksplodują, nie wiemy, w którym miejscu na niebie skupią się iskrzące kolorami światełka.

To zdjęcie także dużo zyskuje dzięki ciasnemu kadrowaniu, nieco chaotyczne ślady i zmieszanie kolorów przyczyniło się do bardziej abstrakcyjnego wydźwięku obrazu, fot. Nigel Blake

Wszystko dzieje się bardzo szybko, ale gdy tylko pokaz się zaczynie i zobaczycie, jak wygląda niebo, będziecie mogli wykonać zbliżenia i usunąć ze zdjęcia zbyt duże obszary pustego nieba. Czasami warto fotografować z szerszym kątem i móc potem przyciąć nieco zdjęcie, by kadr był odpowiednio wypełniony.

Starajcie się oprzeć pokusie i nie zawierajcie w jednym zdjęciu zbyt wielu fajerwerków, mogą one za bardzo zabałaganić zdjęcie.

Jeśli macie taką możliwość fotografujcie pokaz fajerwerków z góry, fot. Nigel Blake

O czym warto pamiętać fotografując fajerwerki

  • Jeżeli planujecie fotografować w zatłoczonym miejscu, udajcie się tam odpowiednio wcześniej, by zająć jak najlepsze miejsce, lub stańcie na końcu, ale zabierzcie ze sobą mały stołek lub drabinkę, które umożliwią wyjście ponad tłum.
  • Jeżeli planujecie zawrzeć u dołu kadru część krajobrazu, ustawcie ekspozycję pod ten obszar, by dobrze go było widać.
  • Dobrym pomysłem jest ujęcie w zdjęciu sylwetek ludzi, którzy ustawieni na pierwszym planie pomogą zaangażować widza w zdjęcie i skupią jego wzrok w odpowiednim miejscu.
  • Jeżeli robicie zdjęcia w mieście, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zanieczyszczenia unoszące się w powietrzu nadadzą zdjęciu żółtą poświatę. By się jej pozbyć, ustawcie balans bieli na Światło żarowe, będziecie mieli wtedy pewność, że aparat nie zarejestruje zbyt ciepłych barw, z wyjątkiem tych, pochodzących od rozbłyskujących fajerwerków. Jeżeli fotografujecie w formacie RAW możecie zmienić balans bieli na etapie postprodukcji w Adobe Camera Raw.
  • Odbicia w wodzie to sposób na stworzenie wyjątkowej atmosfery, dlatego, jeżeli macie taką możliwość wybierzcie miejsce blisko jeziorka lub rzeki. By odbicia na zdjęciu były jak najbardziej intensywne, oraz by zmieścić w kadrze najwyżej wystrzeliwane race, najlepiej podejść do wody tak blisko jak to tylko możliwe.
  • Duże fajerwerki produkują równie dużo dymu, dlatego postarajcie się ustawić w odpowiedniej pozycji, by wiatr raczej wydmuchiwał go z kadru.
  • Obejrzyj więcej zdjęć fajerwerków Nigela Blake'a i zainspiruj się jego fotografiami.

Dodatkowy sprzęt - co warto zabrać na zdjęcia fajerwerków

Oprócz aparatu i obiektywów na sesję noworoczną warto zabrać kilka przydatnych rzeczy.

1. Czołówka

Nawet jeżeli parametry aparatu wyświetlają się Wam na ekranie LCD, zlokalizowanie przycisków w ciemności może stanowić pewien problem. Dlatego, gdy planujecie nocne sesje, miejcie pod ręką latarką.

2. Czarna karta

Jeżeli w zdjęciu chcecie uchwycić serię eksplozji, trzymajcie migawkę otwartą, a pomiędzy kolejnymi wybuchami zasłaniajcie aparat czarną kartą by uchronić tło przed prześwietleniem.

3. Pilot

Pilot do zdalnego odpalania migawki w fotografii fajerwerków jest nieodzowny. Można zacząć i zakończyć naświetlanie zdjęcia w dowolnym momencie, bez potrzeby dotykania aparatu i ryzyka poruszenia.

4. Mały stolik

Jeżeli nie przyjedziecie na miejsce wystarczająco wcześnie, istnieje ryzyko, że będzie Wam towarzyszył tłum gapiów. Aby mieć widok ponad głowami innych warto mieć ze sobą stolik i w razie potrzeby postawić na nim statyw z aparatem.
Udostępnij: Facebook Google Wykop Twitter Pinterest

Powiązane artykuły

Wydawca: AVT Korporacja Sp. z o.o. www.avt.pl