Zobaczcie, jak zaznaczyć i rozmyć określone obszary zdjęcia, aby symulować efekt małej głębi ostrości
Foto
|
Maska warstwyMaska warstwy pozwala na wykorzystywanie nakładanych pędzlem odcieni szarości do ukrywania lub odsłaniania pikseli na powiązanej z nią warstwie obrazu. Daje to znacznie większą swobodę edycji, niż w przypadku stosowania destrukcyjnego narzędzia Gumka. Poprzez malowanie maski kolorem białym można ukazać elementy na warstwie obrazu. Malując na czarno - ukrywamy zawartość obrazu. Natomiast szary kolor będzie tworzył półprzezroczystą maskę. |
Wykonując zdjęcia portretowe, możecie sprawić, że model będzie wyglądał korzystniej, włączając w aparacie np. program tematyczny Portret. Spowoduje to szersze otwarcie przysłony obiektywu, np. do wartości f/4,5. W efekcie twarz fotografowanej osoby będzie wyglądać ładnie i ostro, a tło i elementy pierwszego planu zostaną rozmyte. Aby ująć całą sylwetkę, należy zrobić krok do tyłu lub zmniejszyć wartość zoomu. Jeśli będziecie chcieli skorzystać z tej samej wartości przysłony, zachowanie rozmytego tła może być trudne i elementy otoczenia zaczną rozpraszać uwagę oglądającego.
W tym warsztacie pokażemy, jak w Photoshopie Elements oraz w CS6 zapanować nad rozmyciem tła. Zobaczycie, jak stworzyć realistycznie wyglądający bokeh za pomocą Pędzla zaznaczenia, użytego do wyodrębnienia poszczególnych obszarów zdjęcia, a następnie stworzenia maski zabezpieczającej pozostałą część kadru przed rozmyciem. Pozwala to stosować filtr rozmywający w określonych obszarach obrazu z różną siłą, w zależności od ich odległości od obiektywu, symulując bokeh tworzony przez obiektyw.
Dowiesz się również, jak korzystać z maski, aby kontrolować sposób oddziaływania warstwy dopasowania, dzięki czemu możesz zwiększać lub zmniejszać intensywność rozpraszających blików, nie zmieniając ekspozycji zdjęcia.
Bardziej realistyczny bokeh możemy uzyskać w programie Photoshop CS6 za pomocą zaawansowanego filtru Rozmycie soczewkowe. Po zastosowaniu filtru Rozmycie gaussowskie w Photoshopie Elements, obszary takie, jak na przykład odblaski na liściach, zamieniają się w niewyraźne plamy o nieregularnych kształtach. Photoshop CS6 oferuje dużo bardziej wyrafinowane filtry, które pozwalają uzyskać znacznie płynniejszy i naturalniejszy efekt rozmycia.