Jak przygotować się do zimowych zdjęć? Zobaczcie 10 porad Alexeya Ebela, uczestnika syberyjskiej wyprawy WWF-Canon
Zimowa aura to wspaniały czas do fotografowania. Wymaga jednak odpowiedniego przygotowania. Rosyjski fotograf Alexey Ebel podzielił się swoimi doświadczeniami z ostatniej wyprawy WWF po Morzu Łaptiewów na Syberii, sponsorowanej przez firmę Canon.
Praca w wilgotnym i zimnym klimacie Arktyki wymaga odpowiedniego sprzętu. Właśnie dlatego zdecydowałem się na lustrzanki EOS i profesjonalne obiektywy serii L. Dzięki specjalnym uszczelnieniom doskonale sprawdzają się w tego typu warunkach i chronią aparat przed wilgocią i kurzem. Dają mi pewność, że będę mógł fotografować w każdych warunkach. Nie muszę się martwić, że z winy sprzętu nie będę w stanie uchwycić momentu, kiedy światło jest odpowiednie.
Bez wątpienia stabilizacja obrazu w obecnie dostępnych obiektywach pozwala uzyskać ostre i kontrastowe zdjęcia nawet wtedy, gdy fotografujesz bez statywu. Pamiętaj jednak, że masz do wyboru kilka trybów. Podczas wyprawy Canon i WWF gdzie poruszaliśmy się niewielką łodzią, a oświetlenie było słabe, stabilizacja obrazu pozwoliła mi kontynuować pracę. Tryb 1. najlepiej sprawdza się podczas najczęściej panujących warunków czyli np. do fotografowania z pokładu. Z kolei tryb 2. jest idealny podczas fotografowania poruszających się obiektów, takich jak niedźwiedzie polarne.
Kiedy fotografuję z wykorzystaniem teleobiektywów, ostrość obrazu ma kluczowe znaczenie. Czasami bywa to trudne, zwłaszcza kiedy chce się uchwycić obiekty o niewielkim kontraście lub gdy świeci słońce. To zdjęcie jest doskonałym przykładem możliwości, jakie oferuje Canon EOS 5D Mark III w zakresie oddania detali i dostosowania ustawień. Pamiętaj, że z twojej perspektywy głębia ostrości zwiększy się o 1/3 od całkowitej głębi ostrości przed punktem ostrości i o 2/3 za punktem ostrości.
Kiedy fotografujesz dzikie zwierzęta w ich naturalnym środowisku masz dość ograniczone możliwości przemieszczania się. W takich sytuacjach teleobiektywy zmiennoogniskowe mają kluczowe znaczenie - pozwalają być bliżej obiektu, nie zakłócając jednocześnie wydarzeń. Pozwalają odpowiednio wykadrować obraz i uchwycić moment z różnej perspektywy.
Fotografia przyrodnicza to coś więcej niż zdjęcia zwierząt. To także dokumentacja środowiska naturalnego. Kiedy staram się opowiedzieć historię jakiegoś gatunku i pokazać jego nawyki, korzystam z obiektywów zmiennoogniskowych. Dzięki temu mogę uchwycić zarówno szerokie kadry, jak i zbliżenia, bez potrzeby ciągłego zmieniania obiektywów. Ma to szczególne znaczenie podczas wypraw, kiedy trudno jest nosić ze sobą dużo sprzętu.
Tundra jest uboga w roślinność, dlatego żyje tam tylko kilka gatunków dużych zwierząt. Przy odrobinie wytrwałości można jednak doświadczyć niesamowitego spotkania z lokalną przyrodą! Bądź ostrożny: niektóre zwierzęta nie boją się ludzi, dlatego możesz stać się obiektem ich ataku.
W obszarach podbiegunowych słońce jest nisko na horyzoncie i często świeci prosto w oczy. O ile nie stwarza to problemu dla sprzętu, może być niebezpieczne dla Ciebie, szczególnie jeśli fotografujesz pod światło. W takich sytuacjach zamiast korzystać z wizjera, wybierz tryb podglądu na żywo (LiveView). Słońce bardzo szybko zmienia swoje położenie, dlatego jeśli nawet ustawisz aparat w odpowiedniej pozycji, za kilka minut może okazać się, że warunki zmieniły się diametralnie. Nie ryzykuj uszkodzenia wzroku i nie korzystaj z wizjera w tak nieprzewidywalnym środowisku.
Fotografia przyrodnicza wymaga wyczekiwania i cierpliwości w dążeniu do uchwycenia rzadkich, ulotnych chwil. Bądź wytrwały i ciesz się z magicznych momentów, ale fotografuj także jeśli nic w danej chwili się nie dzieje - czasami zdarzają się nieoczekiwane zmiany sytuacji. I oczywiście pamiętaj, by zawsze mieć pod ręką zapasową kartę pamięci!
Latem trudno jest spać na kole podbiegunowym, ponieważ całą dobę jest jasno. Zatem wybór pory snu zależy tylko od ciebie. Sugeruję jednak, aby odpoczywać kiedy warunki pogodowe są kiepskie lub kiedy inne czynniki uniemożliwiają fotografowanie. Jeśli nie spisz, bądź w gotowości i miej sprzęt zawsze w zasięgu ręki. To zdjęcie zostało zrobione, gdy stado reniferów nagle zaczęło przedzierać się przez rzekę.
Na kole podbiegunowym jest zawsze zimno, nawet w lipcu. Jeśli zamierzasz dużo fotografować, zawsze noś rękawiczki! Oczywiście może to stwarzać niewielkie utrudnienia podczas zmieniania ustawień aparatu, ale najważniejsze przyciski na korpusie EOS 5D Mark III, z których korzystałem, są na tyle czułe, że można nimi operować nawet w rękawiczkach. Chłód może także wpłynąć na czas pracy baterii, więc komponenty zapasowe staraj się trzymać w ciepłych warunkach – w kieszeniach, blisko ciała.
Artykuł opracowany przy współpracy z firmą Canon