Jeśli potrafisz robić dobre zdjęcia zarówno we wnętrzach, jak i w plenerze, a do tego umiesz uwieczniać najtrudniejszy temat fotografii: ludzkie emocje - zostań fotografem ślubnym. Klientów nie zabraknie nigdy, a miejsca dla dobrych specjalistów od ślubów wciąż jest dość.
PROfil
|
|
Dorota Kaszuba i Michał Warda, czyli team znany jako White Smoke Studio. Dorota i Michał uosabiają to, co w tym gatunku najlepsze: kreatywność, indywidualne podejście do każdego klienta, perfekcję techniczną, biegłość w fotografii zarówno analogowej, jak i cyfrowej. Od lipca 2010 prowadzą warsztaty reportażu ślubnego. Są laureatami wielu wyróżnień ISPWP. Dwa lata z rzędu zostali uznani przez magazyn "Just Maried" za jednych z najlepszych fotografów ślubnych na świecie. Warto się od nich uczyć! |
Nie ma się czego wstydzić - zlecenia tego typu przyjmują nawet wybitni reporterzy, a "pobłażliwe" podejście do tego gatunku to stereotyp. Jednak pamiętaj, że będziesz miał silną konkurencję, doskonalącą się z miesiąca na miesiąc - ze względu na rosnący popyt właśnie.
Dostępne są już specjalistyczne kursy wyłącznie tego gatunku fotografii. Na tle europejskim polscy fotografowie ślubni wypadają bardzo dobrze. Rynek ten stał się alternatywą dla wielu profesjonalistów dotychczas pracujących dla prasy czy agencji reklamowych.
Reportaż ślubny i sesja ślubna stały się odrębnymi, pełnoprawnymi gatunkami sztuki fotograficznej. Najbardziej prestiżową organizacją zrzeszającą fotografów tej branży jest International Society of Professional Wedding Photographers. ISPWP przyznaje też doroczne nagrody najlepszym oraz organizuje liczne konkursy.
Członkostwo w ISPWP to wyznacznik bardzo wysokiego poziomu prac (przyjmują autorów którzy mają za sobą co najmniej 50 zleceń.) oraz praktyczne korzyści - fotograf znajduje się w wyszukiwarce tej międzynarodowej strony i może liczyć na więcej zleceń.
Zachęcamy do zapoznania się z portfolio polskich artystów tam zgromadzonych - robią wrażenie!
Wskazówki dla początkujących fotografów ślubnych
1
Słuchaj klienta
Ślub to dla wielu najważniejszy dzień życia. Fotograf jest wynajęty, by go uwiecznić. Twoje portfolio jest wizytówką Twojej wrażliwości wizualnej, więc nie rezygnuj z własnej kreatywności. Przeprowadź szczegółowy wywiad, pokaż klientowi swój indywidualny styl. Nie masz obowiązku naginać się do każdego życzenia, ale słuchaj. Możesz trafić na klientów o najróżniejszych gustach: jednemu będzie zależało na cukierkowej autoprezentacji, innemu na wyrafinowanych artystycznie zdjęciach-obrazach, jeszcze innemu na podkreśleniu wystawności wydarzenia. Pamiętaj, że oddając produkt rażąco różny od oczekiwań, możesz narazić się nawet na proces (fot. White Smoke Studio).
2
Nie daj się zaskoczyć
Konieczne będzie przygotowanie się na wiele sytuacji oświetleniowych - obiektyw kitowy i wbudowana lampa błyskowa na pewno Ci nie wystarczą! Bądź skupiony - będziesz fotografować nie tylko ceremonię, ale też przygotowania i wesele, być może zostaniesz poproszony o sesję ślubną. Można rzec, że wachlarz sytuacji i presja dorównują profesjonalnym zleceniom reporterskim, a oczekiwania techniczne - fotografii reklamowej. Wbrew pozorom reportaż ślubny jest gatunkiem bardzo trudnym - masz parę godzin na zrobienie co najmniej kilkudziesięciu dobrych zdjęć, od portretów po ciemne pomieszczenia! Jeśli jeszcze nie posiadasz kilku dobrych stałoogniskowych obiektywów, będą Ci potrzebne. Najlepsi pracują na topowym sprzęcie: Leica (fot. White Smoke Studio).
3
Pracuj w duecie
Dobrym pomysłem jest praca w męsko-żeńskim tandemie: oboje będziecie mogli skupić się na fotografowaniu przygotowań i panny i pana młodego. Bardzo możliwe, że konieczna będzie współpraca również z filmowcem, który też będzie chciał mieć jak najlepsze ujęcia (fot. White Smoke Studio).
4
Dobra oferta to podstawa
Oferuj kompleksową usługę w różnych wariantach cenowych. Oczywiście konieczne będzie założenie działalności gospodarczej. Dojazd, obróbka zdjęć i dostarczenie ich klientowi w estetycznej formie nie powinny być dla Ciebie problemem. Zadbaj też o czytelną i dobrze skonstruowaną umowę, która niejednokrotnie uratuje Ci życie. Oczywiście dotrzymuj terminów! Za jednym zadowolonym klientem przyjdą inni. Najlepsi poświęcają wiele czasu i uwagi na marketing, budowanie relacji z klientami i programy lojalnościowe (fot. White Smoke Studio).