Elena Paraskeva łączy sztukę i technikę wielokrotnej ekspozycji uzyskując oszałamiające efekty
Ta konceptualna praca Eleny Paraskevej, która zdobyła pierwsze miejsce w kategorii fotomontaż w konkursie Photographer of the Year 2019, dzięki mieszance żywych i mocnych kolorów stanowi nie tylko ucztę dla oczu, ale za sprawą niezwykłej kompozycji, prowokuje także do myślenia. Fotografia ta, będąca finałowym obrazem z cyklu zatytułowanego „The Lost Swimmer”, ma ukazywać nastrój osoby, która sama w siebie wątpi. – Postaci z tego cyklu stanowią alegorię osobowości pełnej sprzeczności – mówi Elena. – Dla obserwatora samospełnienie poprzez pływanie jest łatwo dostępne, ale dla bohaterki obrazu całkowicie nieosiągalne. Ostatecznie dużo łatwiej jest jej stłumić tęsknotę, niemniej nieuchronnie prowadzi to do emocjonalnego utonięcia i całkowitej niezdolności do chwycenia się kół ratunkowych płynących na falach życia, które pojawiają się na jej drodze. Oto, o czym opowiada ten obraz. W celu uzyskania tego spektakularnego obrazu, Elena zastosowała technikę wielokrotnej ekspozycji.
Kiedy fotografujesz, jak w tym przypadku, aranżowaną scenę portretową przy zastosowaniu techniki wielokrotnej ekspozycji, ważne jest, aby dokładnie zaplanować, jak powinno wyglądać oświetlenie i gdzie ma się znaleźć każda kolejna sylwetka modelki. Użyj kawałka kredy i zaznacz na ziemi, gdzie powinna się ona znaleźć na każdym kolejnym ujęciu (ułatwieniem może być ponumerowanie kolejnych pozycji).
Jedną z najbardziej uderzających rzeczy w tej serii obrazów jest wybrana przez Elenę kolorystyka. Ta fotografia zdominowana jest przez trzy główne kolory – różowy, niebieski i żółty – które wszystkie razem tworzą wyrazistą kompozycję.
Do zarejestrowania każdego ze zdjęć, Elena użyła Nikona D810 z obiektywem szerokokątnym Nikkor 16–35 mm. Rozstawiła trzy zewnętrzne lampy błyskowe i zamocowała aparat na statywie. Korzystaj z takiej samej aranżacji oświetlenia, aby każde z rejestrowanych ujęć wyglądało podobnie, dzięki czemu łatwiej będzie później połączyć ze sobą wszystkie fotografie.
Aby wszystkie zdjęcia były do siebie idealnie dopasowane i można było je połączyć bez śladu, zamocuj aparat na statywie i bardzo mocno dokręć śrubę blokującą położenie głowicy. Jeśli chcesz mieć pewność, że korpus nie przemieści się w trakcie wykonywania zdjęć, użyj, jeśli tylko go masz, zdalnego wyzwalacza migawki, aby uniknąć ryzyka przesunięcia zestawu.
Aby połączyć wszystkie pojedyncze ekspozycje w jeden finalny obraz, będziesz potrzebował programu do edycji zdjęć, takiego jak Photoshop. Na każdej warstwie zastosuj maskę warstwy, aby odsłonić/ukryć określone obszary fotografii za pomocą pędzla i czarnej lub białej farby. Dopóki wszystkie rejestrowane ujęcia będą oświetlone dokładnie w taki sam sposób, nie powinieneś natrafić na żadne problemy przy stosowaniu tej techniki.
Jeżeli chciałbyś zobaczyć więcej prac Eleny, odwiedź jej stronę internetową www.elenaparaskeva.com