Thomas Heaton podpowiada, jak sprawić, aby wszystkie elementy na zdjęciu krajobrazowym były ostre
Kiedy już trafisz na piękną scenerię, zależy Ci na tym, aby znaleźć odpowiednią kompozycję, jak najlepiej uchwycić doskonałe światło i sprawić, aby obraz był idealny pod względem technicznym. W przypadku scen z jednym głównym tematem, głębia ostrości nie stanowi problemu, ale jeśli fotografowana sceneria wymaga tego, aby ostry był zarówno pierwszy plan, jak i odległe tło, to jedynym rozwiązaniem może się okazać połączenie ze sobą kilku klatek zarejestrowanych za każdym razem z inaczej zogniskowanym obiektywem.
Użyłem tej metody do zrobienia tego zdjęcia w Parku Narodowym Doliny Śmierci. Eksplorowałem teren, na którym pełno było rozległych solankowych mis i natrafiłem na obszar popękanego błota, które tworzyło bogate w szczegóły abstrakcyjne wzory. Poprzedniego dnia padał deszcz, więc błoto miało ową najlepszą z postaci, kiedy to nie jest ani całkowicie mokre ani zupełnie suche. Niezwykle ważne było dla mnie uchwycenie urody tej faktury i szczelin, prowadzących wzrok oglądających poprzez pustynię w kierunku gór. Zastosowanie techniki łączenia serii zdjęć wykonanych za każdym razem z inaczej zogniskowanym obiektywem dało mi pewność, że w każdej pojedynczej szczelinie i na każdej bryle błota widoczne będą wszystkie szczegóły. www.thomasheaton.co.uk
Uzyskaj maksymalną głębię ostrości
1
Poszukaj odpowiedniego tematu
Najlepiej będą się prezentować scenerie z jakimś
niezwykle wyrazistym i dominującym elementem
na pierwszym planie, takie jak skaliste wybrzeże
lub spękane wyschnięte błoto prowadzące wzrok
oglądających w głąb kadru. Jeśli pierwszy plan nie
jest interesujący lub znajduje się w odległości
większej niż trzy metry od obiektywu, to technika
ta okaże się raczej zbędna, gdyż w takim przypadku
wszystkie pożądane szczegóły scenerii da się
uchwycić przy użyciu małego otworu przysłony.
2
Ustaw ostrość trzy razy
Po starannym skomponowaniu kadru, zarejestruj
ten sam obraz trzy razy – za każdym razem
ustawiając ostrość w innym punkcie sceny.
W przypadku pierwszego ujęcia, zogniskuj
obiektyw na nieskończoność lub najdalszy obiekt
widoczny w kadrze przy drugim zdjęciu ustaw
ostrość w połowie głębokości sceny; a tworząc
trzeci obraz, wyostrz na najbliższym obszarze
pierwszego planu, znajdującym się blisko dolnej
części obrazu.
3
Ułóż swoje zdjęcia
Przetwórz swoje pierwsze ujęcie, a następnie
zastosuj takie same ustawienia w stosunku do
pozostałych dwóch obrazów, aby wszystkie
wyglądały tak samo. Otwórz zdjęcia
w Photoshopie jako osobne warstwy, umieszczając
na samej górze obraz zarejestrowany przy ostrości
ustawionej na nieskończoność. Zaznacz wszystkie
trzy warstwy, a następnie wywołaj Edycja>
Auto-wyrównanie warstw i zaznacz pole wyboru
Automatycznie, aby dopasować do siebie zdjęcia.
4
Odkryj najostrzejsze części
Dodaj maskę warstwy do obu górnych warstw.
Na każdej z tych warstw po prostu zamaskuj te
obszary, które nie są ostre, odsłaniając ostrzejszy
obraz znajdujący się na warstwie poniżej. Użyj
pędzla o miękkiej końcówce, o Twardości ustawionej
na około 50%. Uważaj, kiedy odsłaniasz
fragmenty obrazu, które mogą zawierać ostre
krawędzie, takie jak skały lub pęknięcia w ziemi:
chodzi o to, aby wszystkie linie do siebie pasowały.
5
Przytnij i zapisz
Po usunięciu nieostrych obszarów z każdej
warstwy, powiększ podgląd do 100% i obejrzyj,
czy w miejscach, w których ujęcia z warstw się
ze sobą stykają nie widać jakichś anomalii.
Nie powinno ich być, chyba że podczas fotografowania
jakiś element sceny się przemieścił.
Na koniec przyjrzyj się jeszcze krawędziom kadru.
Po wyrównaniu, zdjęcia na warstwach powinny
być tylko nieznacznie przesunięte, w związku
z czym wystarczy przyciąć kadr o kilka pikseli.