Andrew Fusek Peters podpowiada jak wykonać krajobrazowe zdjęcia z Księżycem w kadrze
PROfil |
Andrew Fusek Peters Jest fotografem przyrodniczo-krajobrazowym, którego zdjęcia regularnie pojawiają się w różnych czasopismach wydawanych w Wielkiej Brytanii. Jego fotografi a superksiężyca ukazała się na okładce magazynu The Times. Jest on także autorem książki Upland i przewodnika Carding Mill Valley and Long Mynd. www.andrewfusekpeters.com |
Uchwycenie na jednym zdjęciu pięknego wschodu Księżyca wraz z atrakcyjnym pierwszym planem to prawdziwe wyzwanie, ale warto się go podjąć. Najlepiej jest zacząć od znalezienia interesującego obiektu pierwszoplanowego, a Księżyc fotografować na dzień lub dwa przed pełnią. Jeśli używasz aplikacji, takiej jak PhotoPills, to możesz sprawdzić, czy Kiężyc zacznie wschodzić, kiedy scena będzie jeszcze oświetlona światłem dziennym lub zmierzchu, dzięki czemu będziesz mógł uchwycić widoczny na pierwszym planie temat nie w formie sylwetki, lecz z widocznymi szczegółami, a naturalny satelita Ziemi nadal będzie miał postać okrągłej tarczy. Następnie dokładnie przeanalizuj dane z aplikacji Photographer’s Ephemeris, abyś mógł określić, gdzie powinieneś się znajdować, gdy Księżyc zacznie wschodzić.
Ważny jest również odpowiedni dobór sprzętu. Przeważnie fotografuję z ręki używając dwóch zestawów: obiektywu 500 mm z telekonwerterem i – jeżeli zależy mi na uchwyceniu większego fragmentu krajobrazu – 100–400 mm. Kiedy mam już wszystko przygotowane, modlę się o pogodę. Fotografuję z ręki, ponieważ Księżyc nigdy nie wschodzi dokładnie tam, gdzie chcę, a kiedy biegam dookoła jak szalony, łatwiej jest mi dzięki temu szybko zmieniać sposób kadrowania.
Niezależnie jednak od tego, czy Księżyc wznosi się nad ruinami zamku Clun, oświetlonego niesamowitym światłem zimowego zmierzchu, czy też wisi nad szczytem Clee Hill, gdzie wydaje się być jedną z szarych anten satelitarnych, musi zostać odpowiednio wkomponowany w kadr. W przypadku zdjęcia ukazującego stację radarową na Clee Hill musiałem użyć obiektywu 500 mm, aby dzięki niepełnowymiarowej matrycy mojego aparatu uzyskać ogniskową 700 mm.
Dokładnie sprawdź wartość ekspozycji dla Księżyca, aby uniknąć prześwietlenia jego tarczy. W przypadku fotografii ruin Clun Castle, za pomocą suwaka świateł łatwo było mi rozjaśnić cienie Andrew Fusek Peters i przywrócić widoczność szczegółów na murach zamku, nie prześwietlając przy tym tarczy Księżyca. Moim głównym celem jest jednak zawsze wykonanie pięknego zdjęcia, co można osiągnąć jedynie dzięki ciężkiej pracy.