Inspiracje / Sylwetki mistrzów

Roger Fenton - pionier reportażu wojennego

Sylwetki mistrzów | 2018-06-12

Założyciel Królewskiego Towarzystwa Fotograficznego był wiodącym wiktoriańskim fotografem, który zarejestrował na swoich zdjęciach straszny obraz wojny

Roger Fenton był jednym z czołowych pionierów fotografii w XIX wieku. Był pierwszym oficjalnym fotografem wojennym i założył Towarzystwo Fotograficzne, które zmieniło później nazwę na Królewskie Towarzystwo Fotograficzne. Mimo że jest najbardziej znany ze swoich fotografii wojennych, większość jego prac stanowiły zdjęcia krajobrazu, architektury, martwej natury i pozowane portrety modeli, w tym członków rodziny królewskiej.

Jak wyglądała jego młodość?

Fenton urodził się w 1819 roku, niedaleko Rochdale w Lancashire w bogatej i ustosunkowanej rodzinie. Był synem lokalnego posła, który dorobił się fortuny w bankowości. Po ukończeniu studiów w Oxfordzie został prawnikiem, a także studiował malarstwo i wystawiał swoje obrazy w Akademii Królewskiej.


Balaklava była w czasie wojny krymskiej jednym ze strategicznych miast. Fot. Roger Fenton / The Queen’s Gallery
Balaklava była w czasie wojny krymskiej jednym ze strategicznych miast. Fot. Roger Fenton / The Queen’s Gallery

Kiedy zaczął fotografować?

Po tym, jak zachwycił się pierwszą wystawą fotograficzną zorganizowaną w ramach The Great Exhibition w 1851 roku, zajął się fotografią i porzucił swoją praktykę adwokacką. Jego pierwsza wystawa odbyła się w 1852 roku, a już w następnym Fenton został założycielem i pierwszym sekretarzem Towarzystwa Fotograficznego, przekształconego później w Królewskie Towarzystwo Fotograficzne. Jego status jednego z czołowych fotografów został potwierdzony w 1854 roku, kiedy to został poproszony o wykonanie portretów królowej Wiktorii i księcia Alberta.

Jak to się stało, że pojechał fotografować wojnę krymską?

Wojna rozpoczęła się w 1854 r., a w roku w następnym Fenton został poproszony przez wydawcę o dostarczenie zdjęć, ukazujących żołnierzy i pola bitew; jego misja odbyła się ostatecznie pod patronatem księcia Alberta i na zlecenie brytyjskiego rządu. Pojechał na Krym ze swoim asystentem Marcusem Sparlingem i znanym tylko z imienia służącym Williamem. Jego środkiem transportu był ciągnięty przez konie wóz sprzedawcy wina, który służył mu zarówno za ciemnię, jak i sypialnię. W strefie działań wojennych przebywał przez ponad trzy miesiące.


Królowa Wiktoria i Albert, Książę Małżonek, 1854. Fot. Roger Fenton / The Queen’s Gallery
Królowa Wiktoria i Albert, Książę Małżonek, 1854. Fot. Roger Fenton / The Queen’s Gallery

Na jakie trudności napotkał?

Fenton stosował proces fotograficzny, zwany mokrym kolodionem, co oznaczało, że musiał najpierw powlec światłoczułymi substancjami chemicznymi wielkoformatowe szklane płyty, a następnie naświetlić je i wysuszyć. Chemikalia ciemniowe były niebezpieczne dla zdrowia, a Fenton niemal umarł w wyniku wdychania ich oparów. Złapał cholerę, złamał kilka żeber i został zrzucony z wozu przez rosyjskich żołnierzy, którzy myśleli, że transportuje amunicję. Pomimo tych trudności Fenton wykonał ponad 350 wielkoformatowych negatywów. Jego najsłynniejszym obrazem jest zdjęcie zatytułowane Valley of the Shadow of Death, które przedstawia opuszczone krymskie pole bitwy z porozrzucanymi kulami armatnimi.

Co sprawiło, że przestał robić zdjęcia?

Nie wiemy, jaki był prawdziwy powód, ale w 1862 roku Fenton zrezygnował z uprawiania fotografii, sprzedał sprzęt i negatywy oraz wystąpił z Towarzystwa Fotograficznego. Uważa się, że jego kłopoty finansowe wywołało zamknięcie rodzinnego młyna, a do tego wzrost popularności tanich portretów „carte de visite” w formacie 6 x 9 cm uczyniły jego działalność fotograficzną mało opłacalną. Wrócił do pracy jako adwokat i zmarł w 1869 roku, w wieku 50 lat.

Udostępnij: Facebook Google Wykop Twitter Pinterest

Powiązane artykuły

Wydawca: AVT Korporacja Sp. z o.o. www.avt.pl