Skromna fotografka, która sportretowała niemal wszystkie liczące się gwiazdy rocka, od Boba Dylana po Amy Winehouse
Jill Furmanovsky jest jedną z najbardziej znanych współczesnych fotografek muzycznych. W trakcie swojej 45-letniej kariery sfotografowała większość największych artystów muzycznych naszych czasów, w tym Boba Dylana, Pink Floyd, Amy Winehouse, Leonarda Cohena (u góry), zespół Queen, Milesa Davisa, Jamesa Browna, Erica Claptona, The Sex Pistols, Led Zeppelin, BB Kinga i wielu innych.
Urodzona w 1953 roku w Zimbabwe (ówczesnej Rodezji) wyemigrowała z rodzicami i bratem w 1965 roku do Anglii. Jej ojciec był zapalonym fotoamatorem, który wprowadził ją w świat magii ciemni chemicznej. Jako nastolatka była fanką Beatlesów i przy użyciu aparatu Kodak Instamatic udało się jej zrobić zdjęcie Paula McCartneya przed jego londyńskim domem. Zostało ono później jej pierwszą fotografią opublikowaną w magazynie Beatles Monthly.
W 1972 roku podczas studiów na wydziale włókiennictwa i projektowania graficznego w Central St Martin School of Art w Londynie wypożyczyła aparat należący do uczelni i zabrała go ze sobą na koncert grupy Yes w Rainbow Theatre. Ochroniarze pozwolili jej zająć miejsce pod sceną razem z zawodowcami, dzięki czemu mogła sfotografować występ zespołu z bardzo bliska. Nawiązane po koncercie kontakty sprawiły, że zaoferowano jej nieodpłatną pracę w charakterze jednego z kilku fotografów dokumentujących wydarzenia mające miejsce w budynku Rainbow.
Już w następnym tygodniu miała okazję fotografować koncert Pink Floyd, a jej kariera nabrała tempa, kiedy jej zdjęcia zaczęły być publikowane przez magazyny muzyczne.
W 1991 roku Furmanovsky sfotografowała w pokoju hotelowym w Londynie perkusistę Rolling Stones, Charliego Wattsa. To czarno-białe zdjęcie wykonane aparatem Hasselblad i oświetlone przenośną lampą błyskową stało się dowodem tego, że jej umiejętności fotograficzne nie ograniczają się tylko do dokumentowania koncertów. Za ten portret przyznano jej w 1992 roku nagrodę Jane Bown Observer Portrait.
Prawdopodobnie zespołu Oasis. Pierwszy raz fotografowała ich podczas występu w Cambridge Corn Exchange w 1994 roku. Zafascynowała ją "tłumiona energia" braci Noela i Liama Gallagherów oraz ich słynna, pełna konfliktów relacja. Wkrótce potem zaprosili ją oni, by sfotografowała ich trasę koncertową po Ameryce. Jej zdjęcia z koncertów i zza kulis (powyżej) zostały opublikowane w albumie Oasis: Was There Then, A Photographic Journey (1997).
Wybór jej zdjęć obejrzeć można na stronie www.rockarchive.com, którą założyła w 1998 roku i na której opublikowała jak dotąd ponad 70 fotografii. Kolekcja jej wcześniejszych zdjęć wydana została z kolei w albumie The Moment: 25 Years of Rock Photography.