Inspiracje / Pomysł na zdjęcie

Fotografia podwodna w powiększeniu Imrana Ahmada

Pomysł na zdjęcie | 2017-05-27

Poprzez odwrotne mocowanie obiektywów Imran Ahmad fotografuje ryby w olbrzymim powiększeniu

Fotografowie podwodni w celu zwrócenia uwagi na swoje prace muszą potrafić znacznie więcej niż tylko rejestrowanie ładnego ujęcia ciekawych ryb. Zdjęcia Imrana Ahmada są właśnie tego przykładem. Ten mieszkający w Singapurze nurek i filmowiec podwodny, wykładowca oraz ambasador marki Nikon znany jest z tego, że wciąż poszukuje nowych sposobów ukazywania uwiecznianych przez siebie tematów.


Nikon D200 z obiektywem 60 mm f/2,8
Parametry ekspozycji 1/100 s, f/7,1, ISO 100
Kolorowe płetwy sfotografowane w wodach indonezyjskiego archipelagu Raja Ampat.
Nikon D200 z obiektywem 60 mm f/2,8
Parametry ekspozycji 1/100 s, f/7,1, ISO 100
Kolorowe płetwy sfotografowane w wodach indonezyjskiego archipelagu Raja Ampat.

"Jestem wielkim zwolennikiem eksperymentowania w fotografii" – mówi. "Lubię wykorzystywać stare techniki, łącząc je z nowymi technologiami i jestem – jak sądzę – pierwszym fotografem na świecie, który z powodzeniem stosuje metodę fotografowania z odwrotnie zamocowanymi obiektywami do wykonywania zdjęć makro w morzu i rejestruje obrazy HDR pod wodą. Uważam też, że lampy należy wykorzystywać w sposób twórczy, a nie traktować je tylko jako narzędzie do oświetlenia obiektów w głębinach. Światło dodaje zdjęciom charakteru, co w fotografii podwodnej jest czymś absolutnie nie do przecenienia. W sumie, ryba jest tylko rybą, dopóki Twoja wyobraźnia i kreatywność nie przedstawi jej w wyjątkowy sposób".


Nikon D4 z obiektywem Nikonos RS 13 mm f/2,8
Parametry ekspozycji 1/160 s, f/11, ISO 200
Krajobraz Seszeli po przetworzeniu i odbiciu w Photoshopie CS6 nabrał nieziemskiego wyglądu.
Nikon D4 z obiektywem Nikonos RS 13 mm f/2,8
Parametry ekspozycji 1/160 s, f/11, ISO 200
Krajobraz Seszeli po przetworzeniu i odbiciu w Photoshopie CS6 nabrał nieziemskiego wyglądu.

Intrygujące i pełne życia obrazy Imrana z pewnością zainspirują nowe pokolenie fotografów podwodnych, podobnie jak jego samego fascynowały prace Davida Doubileta i Kurta Amslera. Jednak jak ważne jest przy profesjonalnym wykonywaniu zdjęć podwodnych doświadczenie w nurkowaniu? "Fotografowanie pod wodą jest dziś o wiele łatwiejsze niż kiedyś, ale ważne jest to, by najpierw nauczyć się dobrze nurkować; pomoże pływać w kontrolowany sposób, a przez to ułatwi robienie lepszych zdjęć. Zanim zabierzesz ze sobą pod wodę aparat, powinieneś mieć za sobą przynajmniej 50 zejść pod wodę".


Nikon D4 z odwrotnie zamocowanym obiektywem 105 mm f/2,8
Parametry ekspozycji 1/250 s, f/4, ISO 200
Odwrotne mocowanie obiektywu pozwoliło uzyskać ekstremalne powiększenie i efektownie rozmyte tło.
Nikon D4 z odwrotnie zamocowanym obiektywem 105 mm f/2,8
Parametry ekspozycji 1/250 s, f/4, ISO 200
Odwrotne mocowanie obiektywu pozwoliło uzyskać ekstremalne powiększenie i efektownie rozmyte tło.

Oczywiście, dla Imrana zwiększanie świadomości na temat konieczności ochrony oceanów jest tak samo ważne, jak ukazywanie piękna życia w głębinach. "Miałem szczęście fotografować w kilku z najlepszych miejsc do nurkowania na świecie – od słonecznej Indonezji i Tajlandii, aż po egzotyczne Seszele i kolorowe Filipiny. Niestety, widziałem też zniszczenia, jakie na rafie koralowej powodują nieodpowiedzialni turyści i niewprawni nurkowie. Dlatego tak bardzo ważne jest, by uświadamiać młodemu pokoleniu, jakie znacznie dla życia na Ziemi mają rafy i zamieszkujące je zwierzęta i rośliny".

Więcej zdjęć Imrana Ahmada można zobaczyć na jego stronie www.escapeinc.com.sg.


Nikon D4 z obiektywem rybie oko o ogniskowej 16 mm f/2,8
Parametry ekspozycji: 1/15 s, f/16, ISO 200
Ten obraz ukazujący scenę nad i pod wodą został zarejestrowany z wykorzystaniem lamp filmowych, a nie błyskowych. Brak konieczności oczekiwania na załadowanie się fleszy pozwala szybko wykonywać kolejne ujęcia w trybie zdjęć seryjnych.
Nikon D4 z obiektywem rybie oko o ogniskowej 16 mm f/2,8
Parametry ekspozycji: 1/15 s, f/16, ISO 200
Ten obraz ukazujący scenę nad i pod wodą został zarejestrowany z wykorzystaniem lamp filmowych, a nie błyskowych. Brak konieczności oczekiwania na załadowanie się fleszy pozwala szybko wykonywać kolejne ujęcia w trybie zdjęć seryjnych.
Udostępnij: Facebook Google Wykop Twitter Pinterest

Powiązane artykuły

Wydawca: AVT Korporacja Sp. z o.o. www.avt.pl