Nowa matryca 20 Mp, zaawansowane filmowanie 4K oraz tryb 6K PHOTO - Panasonic zaprezentował oficjalnie flagowego bezlusterkowca Lumix GH5
Na ubiegłorocznej Photokinie można było zobaczyć jego wczesny prototyp. Dziś oficjalnie zaprezentowano aparat Panasonic Lumix GH5 - zaawansowany bezlusterkowiec z rozbudowanym trybem filmowym. W porównaniu do poprzednika, modelu GH4, zmieniło się bardzo dużo: nowa matryca, szybszy procesor obrazu, zaawansowane funkcje filmowe z trybem 4K... ale po kolei.
W nowym modelu z 16 do 20 Mp zwiększona została rozdzielczość matrycy 4/3. Pozbawiona jest teraz filtra dolnoprzepustowego, ale zakres czułości ISO 200-25600 (rozszerzalne o ISO 100) nie zmienił się. Zauważalnie jednak poprawiła się jakość obrazu. Na pokazie przedpremierowym GH5 oglądaliśmy porównanie pierwszych zdjęć na monitorze i wydruki, na których szczegółowość, kolorystyka i kontrast były zauważalnie lepsze. Zasługę ma w tym procesor obrazu o ponad 2-krotnie większej mocy i nowy system demozaikowania - zamiast tradycyjnego łączenia czterech pikseli (RGGB) w jeden, GH5 analizuje aż 36 sąsiednich. Z kolei przy wysokich ISO aparat stosuje ulepszony algorytm redukcji szumów.
Dzięki nowemu procesorowi zdjęcia seryjne w trybie ciągłym ustawiania ostrości mogą być wykonywane z nieco większą szybkością 9 kl./s. Szybkość w serii po zablokowaniu ostrości na pierwszym zdjęciu nadal jednak wynosi 12 kl./s, ale pamiętajmy, że rozdzielczość matrycy wzrosła. Co więcej dużo lepszą pojemność ma bufor - GH5 bez zadyszki ma rejestrować nawet 100 RAW-ów w serii.
Bardziej skuteczny jest też nowy autofokus oparty na 225 polach. Ciągły AF lepiej radzi sobie ze śledzeniem ruchomych obiektów, a w menu są dostępne rozbudowane opcje regulacji, m.in. czułości śledzenia i reakcji na szybkie obiekty pojawiające się w kadrze.
Panasonic GH5 zyskał także bardziej rozbudowany system 5-osiowej stabilizacji (połączenie stabilizacji matrycy i opbiektwu) o skuteczności 5 EV. Imponujące parametry oferuje teraz także tryb 4K PHOTO i nowy 6K PHOTO. W pierwszym przypadku 8-megapikselowe zdjęcia są zapisywane z szybkością aż 60 kl./s, w drugim - 18-megapikselowe z szybkością 30 kl./s! Z nowym trybem 6K powiązano też funkcję ustawienie ostrości po wykonaniu zdjęcia i funkcję focus stacking.
Przejdźmy teraz do tego, co w tym aparacie najistotniejsze, czyli filmowanie. Na karcie pamięci format 8-bitowy 4K 4:2:0 (3840x2160 px) może być zapisywany z maksymalną szybkością 60 kl./s, a 10-bitowy 4K 4:2:2 z szybkością 30 kl./s (4096x2160 z 24 kl./s). Jedynie 10-bitowy format 4K 4:2:2 60p musi być wyprowadzony na zewnętrzny rekorder. Niezależnie od tego, film 4K rejestrowany jest z całej szerokości matrycy, a więc przy nagrywaniu nie ma zawężenia pola widzenia. Maksymalna szybkość filmowania Full HD to aż 180 kl./s, a dzięki szybszemu sczytywaniu sygnału z matrycy (1,66 razy szybciej od GH4), jeszcze bardziej ograniczono rolling shutter. Ulepszono także wbudowany mikrofon o system rejestrowania wewnętrznych szumów, które są potem odejmowane od właściwego sygnału.
Sprzedaż GH5 ma rozpocząć się w marcu (w cenie około 2000 dolarów za korpus), ale dopiero wiosną i latem zaplanowano istotne aktualizacje oprogramowania, które dadzą mu pełnię możliwości. Kwietniowy firmware ma uruchomić 10-bitowe filmowanie Full HD z zewnętrznym rekorderem. Z kolei letnia aktualizacja ma zagwarantować wewnętrzne 10-bitowe nagrywanie w standardzie 4:2:2 zarówno dla Full HD, jak i 4K, anamorficzne nagrywanie 6K z szybkością 24 kl./s oraz wprowadzać funkcję Hybrid Log Gamma dla filmowania 4K HDR.
A co z ergonomią? Jakość wykonania specjalnie się nie zmieniła. To nadal wytrzymały magnezowy korpus odporny na zachlapania, pył i teraz także na mróz do -10 st. C. Do dyspozycji jest nareszcie podwójne gniazdo kart pamięci SD, cichsza migawka, dużo lepszy elektroniczny wizjer o rozdzielczości 3,7 Mp i powiększeniu 0,76x oraz nowy dotykowy wyświetlacz o większej przekątnej 3,2 cala i rozdzielczości 1,62 Mp. Z kolei komunikację z urządzeniami zewnętrznymi zapewniają moduły Bluetooth i Wi-Fi, oraz złącza HDMI typu A i USB 3.1. Zrezygnowano natomiast z wbudowanej lampy błyskowej.
Wraz z aparatem na rynek wchodzą: opcjonalny pionowy uchwyt DMW-BGGH5 oraz DMW-XLR1 - zaawansowany moduł do sterowania dźwiękiem mocowany na gorącej stopce.
Panasonic zaprezentował także nowy stabilizowany zoom Leica DG 12-60 mm f/2,8-4. Będzie on także dostępny w sprzedażowym zestawie z GH5.