Panasonic Lumix FZ2000 to druga generacja hybrydy z 1-calową matrycą i imponującym zoomem stworzona pod kątem filmowania 4K
Zaprezentowany dzisiaj Panasonic Lumix FZ2000 to następca modelu FZ1000 - zaawansowany aparat kompaktowy typu bridge o ergonomicznym korpusie, z charakterystycznym dla lustrzanek uchwytem oraz imponującym zoomem i stosunkowo dużą matrycą. Pozytywne wrażenie zrobił na nas poprzednik, ale najnowszy FZ2000 ma do zaoferowania jeszcze więcej. Ma to być aparat zarówno dla półprofesjonalistów, jak i amatorów poszukujących kompaktowych urządzeń z zaawansowanymi funkcjami fotograficznymi i filmowymi. Zobaczmy zatem, czego możemy się spodziewać po nowym Lumiksie, którego wyceniono na 1250 euro.
Panasonic Lumix FZ2000 to nadal bardzo duży aparat kompaktowy, który rozmiarami i wyglądem przypomina średniej klasy lustrzankę. Teraz ma jeszcze nieco wygodniejszy uchwyt niż poprzednik. Dzięki temu ten masywny kompakt trzymamy pewnie i stabilnie.
Przeprojektowano także nieco przyciski co poprawiło jeszcze bardziej obsługę. Pokrętło sterujące pod kciukiem zamieniono w większe i wygodniejsze, a drugie pojawiło się przy spuście migawki. Również na obiektywie zainstalowano dodatkowy pierścień ustawień, oraz system trzech przycisków funkcyjnych i przełącznik ustawień filtra szarego. Na korpusie wszystkich przycisków funkcyjnych jest aż 7, a do tego nie zabrakło i koła trybów migawki, czy wielu przycisków z dedykowanymi funkcjami. Takich rozwiązań mogą zazdrościć nawet zaawansowane lustrzanki.
Wyświetlacz nadal ma 3" i można obrócić go w dowolną stronę dzięki mocowaniu na bocznym przegubie, ale w nowej wersji ma wyższą rozdzielczość 1,04 Mp, jest czytelniejszy i obudowany cieńszą ramką. Większy jest też cyfrowy wizjer. Oferuje powiększenie 0,74x, choć rozdzielczość pozostała na tym samym poziomie 2,4 Mp. Ma znakomity kontrast, bardzo dobre odświeżanie i aż 20-milimetrową odległość źrenicy wyjściowej.
W FZ2000 zastosowano tę samą co u poprzednika 1-calową matrycę MOS o rozdzielczości 20,1 Mp. Nie zmienił się też tryb seryjny, który pozwala na fotografowanie z szybkością aż 12 kl./s w trybie autofokusa pojedynczego i 7 kl./s przy śledzeniu. Bufor pomieści 100 zdjęć w formacie JPEG i 30 RAW-ów.
To chyba największa i najciekawsza zmiana w stosunku do modelu FZ1000. Obiektyw Leica DC Vario-Ekmarit z 16-krotnego, zmienił się w aż 20-krotny zoom. Teraz pokrywa szerszy zakres ogniskowych od 24 do 480 mm (dla ekw. pełnej klatki), a jednocześnie nadal zachowuje dużą jasność f/2,8–4,5. Co ciekawe w trakcie zoomowania nie zmienia długości. Nowa konstrukcja optyczna, składająca się z 16 elementów w 11 grupach, zaprojektowana jest tak, by po włączeniu obiektyw już się nie poruszał - za zmianę ogniskowej układu optycznego odpowiadają wewnętrzne grupy soczewek. To jednak nie koniec udoskonaleń. Obiektyw zamiast 7, ma bardziej zaokrągloną 9-listkową przysłonę, a w środku wbudowano także zmienny filtr szary, którym sterujemy przełącznikiem na tubusie.
W przedprodukcyjnej wersji aparatu z którą mieliśmy styczność, zoomowanie za pomocą elektronicznego pierścienia wokół obiektywu przebiegało dosyć chaotycznie, ale zmiana ogniskowej przełącznikiem przy migawce przebiegała już bez problemów. Autofokus działał za to nieprawdopodobnie szybko. Brawo!
Specyfikacja wskazuje, że pod względem dostępnych funkcji filmowych, FZ2000 praktycznie dorównuje GH4. Ma możliwość nieograniczonego nagrywania filmów w jakości 4K (Cinema 4K: 4096x2160 / 24 kl./s i QFHD 4K: 3840x2160 /do 30 kl./s) w formacie MOV/MP42 oraz filmów w jakości Full HD z niezwykle wysoką przepływnością 200 Mb/s (ALL-Intra) lub 100 Mb/s (IPB). Użytkownicy mogą wybierać format spośród MOV, MP4, AVCHD3 Progressive i AVCHD przy różnych szybkościach klatek. Profesjonaliści mogą wybierać częstotliwość systemu spośród 59,94 Hz (23,98 Hz) / 50,00 Hz / 24,00 Hz.
Lumix FZ2000 umożliwia także przesyłanie obrazu w czasie rzeczywistym poprzez HDMI w trakcie nagrywania filmu. Dysponuje również takimi funkcjami jak Slow Zoom, Dolly Zoom, VFR (Variable Frame Rate - zmienny klatkaż), tryb filmu poklatkowego i tryb animacji poklatkowej.
Dostępne są oczywiście wszystkie funkcje z rodziny 4K PHOTO wykorzystujące technologię filmowania w wysokiej rozdzielczości. Przy rejestracji 30 kl./s z rozdzielczością 8 Mp, z filmu można wybrać pojedynczą klatkę i zapisać jako pojedyncze zdjęcie. Są także funkcje Post Focus i nowa Focus Stacking - w pierwszym przypadku z serii zdjęć o przesuniętej ostrości można wybrać takie, z właściwą ostrością, w drugim serię można połączyć w jedno ujęcie o zwiększonej głębi ostrości (przydatne w fotografii makro). Nie zabrakło oczywiście modułu Wi-Fi do komunikacji z urządzeniami mobilnymi - bezprzewodowego sterowania z poziomu smartfona i szybkiego przesyłania zdjęć i filmów.