Warsztat / Teoria

Tajemnicza mgła - jak fotografować mgliste krajobrazy

Teoria | 2014-10-17

Jesienna pogoda sprzyja, dlatego pokażemy Wam, jak wykorzystać mgłę do nadania malowniczym scenom intrygującego i tajemniczego wyglądu

Mgła i zamglenia są niezwykle atrakcyjne, ponieważ mogą dodać zdjęciu atmosfery tajemniczości. Jednak by uzyskać niezwykły obraz tych zjawisk, należy postępować bardzo ostrożnie, aby nie dopuścić do zarejestrowania fotografii wyglądającej płasko lub, by temat nie zniknął we mgle. Oto kilka wskazówek, w jaki sposób najlepiej wykorzystać te unikatowe warunki i zrobić wspaniałe zdjęcia z mgłą.

Mgła i zamglenia mogą wystąpić o każdej porze roku, ale najczęściej mamy z nimi do czynienia jesienią i wczesną zimą, ponieważ pojawiają się, gdy różnice temperatury w ciągu dnia i w nocy są bardzo duże i gorące powietrze spotyka się z zimnym, formując zawiesinę drobnych kropelek wody. Na ogół mgły i zamglenia powstają w nocy, gdy temperatura spada, i trwają przeważnie aż do następnego dnia rano. Warto więc ustawić budzik na wczesną godzinę oraz wybrać zawczasu odpowiednią lokalizację. W odróżnieniu od zamgleń, które się przemieszczają i są dość krótkotrwałe, mgła jest gęstsza i czasami może utrzymywać się nawet przez cały dzień.

Najłatwiej spotkać mgłę powyżej lub wokół zbiorników wodnych. Chłodne, wilgotne doliny oraz zagłębienia terenu są naturalnymi ''siedliskami'' mgły, ale może ona gromadzić się również na wzgórzach i ponad mokrą, osłoniętą od wiatru ziemią.

Wyruszając w plener wcześnie rano, gdy warunki atmosferyczne są sprzyjające, szybko przekonasz się, gdzie w Twojej okolicy najczęściej tworzą się mgła i zamglenia. Najlepsze są wysoko położone miejsca, które zapewniają dobrą widoczność na dolinę lub las i gdzie istnieją obiekty wyłaniające się z mgły. Przygruntowe mgły lub zamglenia są idealne do tego, by przedstawić temat delikatnie otoczony mgiełką i ukazać lub ukryć elementy krajobrazu. Aby uzyskać bardziej surrealistyczny efekt, spróbuj także fotografowania w gęstej mgle, dzięki czemu poszczególne elementy kompozycji będą stopniowo zanikać wraz ze zwiększaniem się ich odległości od aparatu. Poprzez umieszczenie dominującego obiektu na pierwszym planie, stanie się on punktem skupiającym uwagę.


Nadaj zdjęciom ciepły odcień, fotografując pod słońce, w celu stworzenia efektownej pomarańczowej poświaty, powstającej w wyniku podświetlenia zawieszonych w powietrzu kropelek wody przez poranne promienie słońca. Najlepszy efekt uzyskasz, gdy warstwa mgły będzie stosunkowo cienka. Znajdź miejsce na wzniesieniu położone naprzeciwko wschodzącego słońca i bądź tam przed świtem. Kolor jest najbardziej intensywny tuż po wschodzie i trwa to najwyżej dziesięć minut. Jeśli znajduje się tam jakiś rzucający się w oczy element, taki jak samotne drzewo na tle zamglonego krajobrazu, załóż teleobiektyw, by go wyodrębnić, a następnie niedoświetl temat, ustawiając kompensację ekspozycji na -2 lub -3 EV, dzięki czemu zamienisz go w sylwetkę. Fot. Mark Hamblin
Nadaj zdjęciom ciepły odcień, fotografując pod słońce, w celu stworzenia efektownej pomarańczowej poświaty, powstającej w wyniku podświetlenia zawieszonych w powietrzu kropelek wody przez poranne promienie słońca. Najlepszy efekt uzyskasz, gdy warstwa mgły będzie stosunkowo cienka. Znajdź miejsce na wzniesieniu położone naprzeciwko wschodzącego słońca i bądź tam przed świtem. Kolor jest najbardziej intensywny tuż po wschodzie i trwa to najwyżej dziesięć minut. Jeśli znajduje się tam jakiś rzucający się w oczy element, taki jak samotne drzewo na tle zamglonego krajobrazu, załóż teleobiektyw, by go wyodrębnić, a następnie niedoświetl temat, ustawiając kompensację ekspozycji na -2 lub -3 EV, dzięki czemu zamienisz go w sylwetkę. Fot. Mark Hamblin

Uchwyć światło!

Mgła nie tylko ogranicza widoczność, ale podobnie jak gigantyczny softbox zmniejsza także kontrast i zmiękcza światło. Sprawia to, że kolory nie są tak intensywne, a tematy mniej wyraźnie określone. Jednak nie traktuj tego jako problemu, wykorzystaj to na swoją korzyść i fotografuj tematy, które w takich właśnie warunkach prezentują się szczególnie dobrze. Włączając do kompozycji mocne kształty i wykorzystując mgłę do zamaskowania rozpraszającego tła, można tworzyć proste, ale mające dużą siłę wyrazu fotografie.

Oświetlenie w trakcie mgły i zamgleń może powodować problemy z uzyskaniem prawidłowej ekspozycji, sprawiając, że zdjęcia będą zbyt ciemne. Można łatwo sobie z tym poradzić, stosując dodatnią kompensację ekspozycji, dzięki której, do matrycy aparatu dotrze więcej światła. Dobrym sposobem na wykonanie poprawnie naświetlonych zdjęć jest używanie histogramu, który stanowi graficzną reprezentację jasności tonów na obrazie. Przy fotografowaniu mgły i zamgleń parametry ekspozycji powinny być ustawione w taki sposób, aby histogram był przysunięty jak najbliżej prawej krawędzi wykresu, ale bez prześwietlania świateł. Przede wszystkim musisz jednak śledzić prognozę pogody i kiedy następnym razem przewidywane będą mgła lub zamglenia, zanurz się w niej, by zarejestrować obrazy o magicznym wyglądzie.


Delikatna poranna mgła zamieniła drzewa w sylwetki. Światło sprawia, że całe zdjęcie składa się z wąskiej, monochromatycznej palety barw. Fot. Mark Hamblin
Delikatna poranna mgła zamieniła drzewa w sylwetki. Światło sprawia, że całe zdjęcie składa się z wąskiej, monochromatycznej palety barw. Fot. Mark Hamblin

Sztuczki dzięki którym zrobisz świetne zdjęcia mgły

  • Zmieniaj obiektywy. Dobrze jest mieć ze sobą kilka szkieł – od obiektywu szerokokątnego po teleobiektyw. Obiektywy szerokokątne są doskonałe do fotografii krajobrazowej, jednak teleobiektyw – przez wyodrębnienie interesującego fragmentu – często pozwala uzyskać zdjęcie o większej sile wyrazu.
  • Wyrusz skoro świt. Poranna mgła może być bardzo krótkotrwała i zniknąć zaraz po pojawieniu się słońca, musisz więc przewidzieć, gdzie może się pojawić i dotrzeć tam odpowiednio wcześnie. Cały czas fotografuj, zwłaszcza gdy mgła będzie powoli zanikać i odsłaniać kolejne elementy krajobrazu.
  • Bądź elastyczny. Mgła i zamglenia mogą występować na bardzo niewielkim obszarze, w razie potrzeby musisz być więc przygotowany na zmianę lokalizacji. Jeśli mgła jest zbyt gęsta, poszukaj wzniesienia, aby móc robić zdjęcia ponad nią, lub znajdź miejsce, w którym się kończy.
  • Uważaj na parę wodną. Sprawdzaj co jakiś czas stan przedniej soczewki obiektywu, ponieważ w miarę upływu czasu mogą tworzyć się na niej krople wody – szczególnie podczas fotografowania w gęstej mgle. Za pomocą papierowego ręcznika lub innego materiału pochłaniającego wodę usuń wilgoć z obiektywu.

Jak przygotować się do fotografowania mgły i zamgleń

1
Sprawdź prognozę pogody
Naucz się rozpoznawać warunki pogodowe, które mogą prowadzić do powstania mgły lub zamgleń, takie jak ciepły dzień następujący po chłodnej, bezwietrznej nocy. Wyrusz przed wschodem słońca, wybierając lokalizację, która może zaoferować najlepsze warunki.
2
Użyj statywu
Mgła zmniejsza natężenie światła, warto więc skorzystać z trójnogu, aby móc zarejestrować ostre zdjęcia przy fotografowaniu z długimi czasami otwarcia migawki. Statyw ułatwi też precyzyjne kadrowanie.
3
Ustaw prawidłową ekspozycję
Fotografując scenę we mgle, używaj preselekcji przysłony lub trybu manualnego (M) i ustaw kompensację ekspozycji na ok. +1 EV. Warto skorzystać także z bracketingu ekspozycji, wybierając sekwencję 0 E V, +1 EV i +2 EV – jedno zdjęcie na pewno zostanie naświetlone prawidłowo.
Udostępnij: Facebook Google Wykop Twitter Pinterest

Powiązane artykuły

Wydawca: AVT Korporacja Sp. z o.o. www.avt.pl