Przed nami ostatni tydzień MFK. Na zachętę dla tych, którzy jeszcze nie byli i nie widzieli, publikujemy relację zdjęciową i krótki filmik z wybranych wystaw oraz słowo od Rafała Milacha
Spacerując po starówce Krakowa nie da się nie zauważyć, że miasto żyje fotografią. Miesiąc Fotografii wita nas z billboardów, okładek gazet i magazynów. O tym co, gdzie i kiedy dowiecie się z naszego serwisu specjalnego. Poniżej przedstawiamy krótki opis wybranych wystaw, oraz relację foto i wideo. Miesiąc Fotografii w Krakowie potrwa do 15 czerwca, ale niektóre wystawy, jak na przykład Clare Strand "Lektury dodatkowe" można będzie oglądać jeszcze po zakończeniu festiwalu.
Wystawa "Lektury dodatkowe" Clare Strand odbywa się w Muzeum Narodowym w Krakowie, tuż obok Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, gdzie możemy oglądać wystawę "Oddźwięki". Wystawę tą można będzie oglądać do 17.08.2014 Wstęp: 8zł/5zł.
"Lektury dodatkowe" to wystawa prezentująca przekrój dotychczasowej twórczości Clare Strand - brytyjskiej artystki zajmującej się fotografią, wideo oraz instalacją. Zobaczymy tu zarówno zrealizowane projekty, jak i instalacje pokazujące metody jej pracy twórczej. To prezentacja prac z lat 2000-2014, które na pierwszy rzut oka wydają się wiernie odwoływać do określonych konwencji fotograficznych: w cyklu Zabłąkani (Portrety) do XIX-wiecznych portretów ulicznych, w Śladach walki do zdjęć kryminalistycznych a w Ukrytych czynnikach do zdjęć duchów.
W projekcie Strand pojawia się jednak element przewrotnej gry. Zabłąkani (Portrety) nie przedstawiają zwyczajnych ludzi z ulicy - wszyscy portretowani zostali wybrani przez artystkę, która ich ubrała i wyposażyła w rekwizyty. Kryminalistyczna wiarygodność Śladów walki zawiesza brak uwierzytelnienia instytucjonalnego.
Kuratorzy wystawy "Estetyka forensyczna: Thomas Keenan (wykłada teorię mediów, literaturę oraz prawa człowieka na Bard College) oraz Eyal Weizman (architekt, wykładowca akademicki kultury wizualnej i przestrzennej oraz dyrektor Centre for Research Architecture na Goldsmiths University of London) poszukują odpowiedzi na pytanie, jaką rolę techniki obrazowania i metody reprezentacji odgrywają w procesach dotyczących przestępstw oraz politycznie motywowanych aktów przemocy. Analizują także procedury i narzędzia wykorzystywane w kryminalistyce, a także wzajemne relacje nauki, polityki i mediów.
Wystawa Estetyka forensyczna bada, jak, począwszy od identyfikacji zwłok Mengele, ludzkie kości - a w późniejszych latach także próbki DNA i zdjęcia satelitarne - zyskały status kluczowych dowodów w śledztwach związanych z ludobójstwem oraz zbrodniami wojennymi.