Inspiracje / Wywiad

Po drugiej stronie lustra - fotografia podwodna Eleny Kalis

Wywiad | Olga Drenda | 2013-09-04

Rozmawiać z Eleną Kalis, to trochę jak stanąć oko w oko z syreną - większość czasu spędza, fotografując pod wodą

PROfil

Elena Kalis

  • Urodziła się w Moskwie, a od 12 lat mieszka z rodziną na Bahamach.
  • Jej specjalnością jest fotografia podwodna. Pracuje jako freelancer, jednocześnie realizując swoje autorskie projekty. 
  • Jej zdjęcia pojawiały się na okładkach książek, magazynów i płyt. 
  • Więcej zdjęć Eleny Kalis znajdziecie na www.elenakalisphoto.com

Specjalistka od fotografii podwodnej, autorka niesamowitej, podwodnej wersji "Alicji w Krainie Czarów" opowiada, jak fotografować i pozować w pełnym zanurzeniu.

Mieszkasz na Bahamach, ocean to Twoje naturalne środowisko. Czyżby pod wodą było ciekawiej niż na lądzie?

Dla mnie zdecydowanie tak. To niesamowite, jak pod wodą zmienia się świat. Panują kompletnie inne warunki niż te, do których jesteśmy przyzwyczajeni, zmienia się światło, dźwięk, grawitacja, proporcje. Kiedy jestem pod wodą, często mam wrażenie, że trafiłam do innego wymiaru, trochę jak Alicja, kiedy wpadła do króliczej nory i znalazła się w Krainie Czarów.

Poczucie rzeczywistości się zawiesza, kiedy otula cię woda, dźwięki słychać tylko z oddali, a światło płata naszym oczom figle. Bardzo łatwo zrobić wtedy zdjęcie jak ze snu. Na lądzie nie jest to aż takie proste, przynajmniej dla mnie.

Ale na pewno nie brakuje też wyzwań, których na lądzie nie ma.

Pod wodą trzeba przede wszystkim chronić aparat i siebie samego, dlatego należy zadbać o właściwe wyposażenie - fajkę, butlę i resztę zestawu nurkowego. To dość duży ciężar. Na pewno łatwiej jest fotografować pod wodą komuś, kto lubi pływać albo nurkować i ma w tym doświadczenie. Trzeba też znaleźć przejrzystą wodę i modeli, którzy dobrze czują się, nurkując. Raczej nie znajdziemy ich wśród zawodowców - moi modele i modelki nie są profesjonalistami.

Fot. Elena Kalis

Wspomniałaś o świetle - to przede wszystkim ono pełni ważną rolę w Twojej fotografii. Jakiego używasz oświetlenia i w jaki sposób udaje Ci się osiągnąć takie baśniowe kolory?

Kiedy powstawały zdjęcia, moja córka miała 10 lat - tyle samo, co Alicja w książce Lewisa Carrolla. Sacha jest prawdziwą syrenką i pływała jeszcze zanim nauczyła się chodzić. Jest fantastyczną podwodną modelką.

Korzystam z naturalnego światła, kiedy tylko mam taką możliwość. Oznacza to, że staram się zaplanować sesję między godziną 11 a 15, kiedy światło słoneczne najlepiej przenika wodę. Czasami używam oświetlenia Sola i reflektorów, kiedy muszę fotografować pod słońce.

To na pewno nie jest łatwa praca. A mimo to na Twoich zdjęciach wszyscy wyglądają bardzo spokojnie, na luzie, zupełnie jakby mieszkali pod wodą na co dzień. Mają nawet otwarte oczy!

"Pozowanie pod wodą to niełatwe zadanie bardzo wymagające fizycznie. Niektórzy mają naturalne predyspozycje albo już wcześniej spędzali dużo czasu pod wodą, nurkując lub pływając. Trzeba umieć się wyluzować, zaufać wodzie. Takie cechy albo się ma, albo nie.

Pod wodą tracisz poczucie rzeczywistości, znajdujesz się w zawieszeniu. Kiedy otula cię woda, dźwięki słychać tylko z oddali, a światło płata naszym oczom figle. Bardzo łatwo zrobić wtedy zdjęcie jak ze snu.

Często piszą do mnie osoby, które widzą, jak naturalnie wyglądają ludzie na moich zdjęciach i sądzą na tej podstawie, że pozowanie pod wodą przyjdzie im z równą łatwością. Często kończy się to rozczarowaniem, bo sesje bywają ponad siły nawet dla doświadczonych modelek. Ale nie demonizujmy - fotografowanie pod wodą to również świetna zabawa.

Zdjęcie z cyklu "Alicja w Krainie Czarów",  fot. Elena Kalis

Twoje najbardziej znane prace to zdjęcia z cyklu "Alice in Waterland". Jak powstawała historia o Alicji?

Korzystam z naturalnego światła, kiedy tylko mam taką możliwość. Dlatego staram się zaplanować sesję między godziną 11 a 15, kiedy światło słoneczne najlepiej przenika wodę.

Kiedy powstawały zdjęcia, moja córka Sacha miała 10 lat - tyle samo, co Alicja w książce Lewisa Carrolla. Sacha jest prawdziwą syrenką i pływała jeszcze zanim nauczyła się chodzić. Jest fantastyczną podwodną modelką. W sesji uczestniczyli też jej brat i przyjaciele.

Zebraliśmy dużo rekwizytów, zabawek i baloników, które przed zanurzeniem napełniliśmy wodą, żeby nadać im ciężar. Zdjęcia robiliśmy w basenie, ale ponieważ sesje nie mogły trwać zbyt długo i nie mogłam pozwolić na to, żeby dzieciaki zaczęły się nudzić, cały projekt zajął mi dwa lata.

W torbie fotografa

"Mój podstawowy sprzęt to lustrzanka Canon EOS 5D Mark II, obiektywy Canon EF 24 mm f/1,4L i EF 28 mm f/1,8.

Oprócz tego często korzystam z czerwonych filtrów do fotografii podwodnej, oświetlenia Sola i oczywiście obudowy do fotografii podwodnej Ikelite. Poza tym, rzecz jasna, dochodzi cały sprzęt nurkowy."

Co doradziłabyś osobom zaczynającym swoją przygodę z fotografowaniem pod wodą? Na co zwrócić uwagę, jaki wybrać sprzęt?

Najlepiej zacząć od niedrogiego sprzętu, żeby realizować pierwsze pomysły, przekonać się, co nam najbardziej pasuje i sprawdzić, czy faktycznie fotografowanie pod wodą to zajęcie dla nas.

Dobre obudowy można dostać nawet na iPhone'a, a małe aparaty typu goPro dają zupełnie dobrą jakość fotografii i nagrań wideo, więc nie ma potrzeby, żeby oszczędzać na zakup lustrzanki albo obudowy z najwyższej półki. Konieczna jest za to przejrzysta woda, więc trzeba rozejrzeć się za dobrą lokalizacją, naturalnym zbiornikiem lub basenem.

Fotografią podwodną rządzi niespodzianka, więc zawsze robię dużo zdjęć. Radzę eksperymentować i dobrze się bawić.

Dziękuję za rozmowę.

fot. Elena Kalis
fot. Elena Kalis
fot. Elena Kalis
fot. Elena Kalis
fot. Elena Kalis
fot. Elena Kalis
fot. Elena Kalis
fot. Elena Kalis
fot. Elena Kalis
fot. Elena Kalis
fot. Elena Kalis
fot. Elena Kalis
fot. Elena Kalis
fot. Elena Kalis
fot. Elena Kalis
Udostępnij: Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Olga Drenda

Pisze i tłumaczy (Unsound festival, Coilhouse, Przekrój, Lampa, znak, Digital Camera Polska, Glissando, Polityka). Jej główne zainteresowania to futurologia (zwłaszcza mylne przewidywania), nowe technologie, transhumanizm, historia XX wieku, bezpretensjonalna muzyka awangardowa i królik. W DCP opisuje ciekawe zjawiska fotograficzne oraz odpytuje fotografów z kraju i ze świata.

Powiązane artykuły

Wydawca: AVT Korporacja Sp. z o.o. www.avt.pl